Jag vill exponera mig mot “small cap value” aktier eftersom de historiskt sätt har visat sig prestera bättre än börsen som helhet. De enda alternativen som går att handla i Sverige verkar dock vara följande:
Jag tänkte investera ca 6 miljoner kr i dem och vill därför försäkra mig om att allt är rätt. Jag har två frågor om dem:
Enligt den här artikeln kan ETF:er vara riskfyllda eftersom de kan använda sig av derivat och utgivaren av derivaten kan gå i konkurs: www.privataaffarer.se/articles/2012/03/19/tank-pa-detta-nar-du-koper-etfer/ Om de däremot äger aktierna själva är det ingen risk för konkurs, såsom t ex Vanguard gör. Vad gäller för de här två SPDR fonderna - har de en inbyggd konkursrisk eller äger de aktierna själva? I deras faktablad står det att de får använda derivatinstrument - men det är oklart hur mycket de använder det i så fall.
Jag har tittat igenom deras informationsblad och vad jag kan förstå så har de en avgift på 0.3% och ytterligare cirka 0.05% kostnader i form av kostnader för aktiehandel osv. Men kan det finnas ytterligare avgifter? Exempelvis skulle det kunna vara så att de är agerar som en “fond-i-fond”, dvs äger underliggande fonder som tar ut avgifter? Eller att de derivat de använder kostar mycket?
Tack för svar Aether! Ja jag har försökt hitta information på andra ställen. Tittade även justetf.com nu, men hittar inga direkta svar till mina frågor där.
Okej, det låter bra att de främst äger tillgångarna.
När det gäller att fonder/EFT:er använder derivatprodukter - borde inte det skapa en hel del extra kostnader för fonder/EFT:er genom att de som utfärdar derivaten tar avgifter? Går det att se de kostnaderna någonstans? Jag tänker att de annars är lockande för förvaltare att använda sina egna derivatprodukter för att på så sätt skapa dolda avgifter.
Det du tänker på skapas innan du ges möjlighet att köpa & sälja en ETF. Uppläggen är tämligen komplexa och det finns en del olika händelser innan den säljs på Avanza som olika parter kan tjäna pengar på att handla med ETF:en. Avgifterna för dig som köpare/säljare är de som är redovisade.
Du menar att de inte köper nya derivat efter att ETF:en har skapats? Behövs inte det för att justera fondens rörelse för att följa index mer?
Jag tänker att om fonden köper t ex en option för att justera fondens rörelse så skapas ingen synlig kostnad för det, eftersom den som ställer ut optionen har satt ett pris utåt som inkluderar dess kostnad för att skapa och ta risk för optionen + marginal för att de ska tjäna på det, men exakt vad som är vad kan fonden inte se. Eftersom fonden inte ens kan se vad marginalen för att ställa ut optionen är, så borde det inte kunna synas i avgiften som jag som fondsparare ser. Lite som en “fond-i-fond” - de redovisar ju bara den avgiften som de själva har i sin fond och inte den avgiften som de fonder som de investerar i tar ut (som ofta är sina egna fonder) : Undersökning: Dyrt att spara i fond-i-fond - Finansportalen På så sätt skapas “dolda avgifter” - borde det inte vara det samma om fonder köper derivatinstrument?
I princip alla fonder får använda och använder diverse verktyg i sin förvaltning, inkl derivatprodukter, utlåning av aktier, placering i andra fonder etc. Inget unikt för dessa två ETF:er. Sen tillkommer sådant som ADR som jag tror kostar extra.
Från Länsförsäkringar Global Indexnära:
” Fondens medel får placeras i överlåtbara värdepapper, penningmarknadsinstrument, derivatinstrument, på konto i kreditinstitut och upp till 10 procent av fondförmögenheten i fondandelar och motsvarande utländska fondföretag.
Fonden kommer att ha en aktieexponering som är minst 90 procent av fondens tillgångar. Fonden får lämna värdepapperslån.”
Tack för informationen Nicolas! Jag förstår nu att det är normalt att använda derivatprodukter för fonder.
Dock är jag fortfarande lite förvirrad kring om det tillkommer kostnad för fonderna att köpa derivat som inte syns i de kostnader som redovisas för oss (helt enkelt för att fonderna många gånger själva inte ens vet vad “avgiften” på ett derivat är), och hur stora de kostnaderna kan vara i så fall?