Spekulationer på bostadsmarknaden?

Den här tråden fick mig att undersöka vad som hänt med vårt hem sedan vi flyttade in för nästan 2 år sedan. Marknadspriset har gått från 33k/kvm till 46k/kvm under den här tiden. Känns galet mycket och högre än i andra delar av stan. Fördelen med vårt läge är att det är nära till allt, framförallt en trafikhub för alla former av kollektivtrafik. Det är den stora skillnaden mot andra delar av stan jag känner bra till där priset inte utvecklats alls lika mycket.

Vi tyckte det var ”dyrt” men hanterbart när vi bestämde oss för köpet. Nu kan vi konstatera att vi gjort ett grymt bra köp. Vi valde bort de dyrare alternativen då de låg på vår smärtgräns ekonomiskt och istället valde ett vi kunde svälja utan problem. Bra tips av Jens ovan.

2 gillningar

Den första poängen om att gå in där man har råd borde betonas särskilt. Vilken strategi man bör/kan välja styrs ju mycket av det.

Om FED (vilket inte alls är säkert) höjer räntan 1-2% i år lär det så småningom få genomslag på bostadsobligationerna även i Sverige.
När det händer lär prisutvecklingen på bostadsmarknaden kylas av.

1 gillning

Ja, absolut. Tycker dock inte att man ska ha för låg ”risk”, åtminstone de senaste 20 åren har satsningar i storstäderna betalat sig och de som varit för försiktiga har halkat efter.

Men det många gör är väl att gå ner i storlek. Därav har något större ettor i innerstan priser runt 4 miljoner vilket känns helt huvudlöst.

Jag menade nu inte att man borde köpa ett torp i Norrland utan lägga sig i ett segment där man har råd att vara med och slåss om de bra objekten. Att hela tiden ligga på gränsen och tvingas hoppa av budgivningar av lånelöftesskäl är inte bra. Då får man slåss om det som andra valt bort.

2 gillningar

Jag tror nog att det finns anledning att tro att det kommer en större korrektion. Samtidigt spelar väl det ingen större roll för den som är inne på marknaden. Att sitta och vänta på en korrektion för att kunna ”göra ett klipp” är dock dumheter. Det går alldeles säkert att göra ett klipp men det förutsätter att man redan är i köpartagen, har gått på XX antal visningar i området och kan lägga smarta bud utifrån en riktig kunskap om läget. Den som tänker att hen ska börja skaffa sig kunskaperna när dippen inträffar kommer att missa möjligheten.

Är inte grejen att vi sedan länge haft så låg ränta att många räknar med denna, eller något däromkring?

Att låna 5 mkr kostar med 1% ränta kostar bara 50 000 per år innan ränteavdrag. När vi köpte första första boendet för 15 år sen eller så, var räntorna kring 5%.

Jag är övertygad om att den dag räntorna börjar ticka uppåt mer än lite kommer det bli en kall filt på lånetagandet (och bopriserna). Frågan är när/om det händer?

Samtidigt är det så många som sitter i samma båt och skulle få det kärvt vid 4-5% ränta att jag tror det finns politisk vilja att effekterna minimeras. Större ränteavdrag isåfall? Eller blir det en trappa som med elen…? :wink:

1 gillning

Så är det såklart. Var väl knappt så att den första covid-patienten han nysa innan Svantesson skulle ta bort bolånetaket t.ex.

På vilket sätt får bankerna ut en förlust av Staten menar du?

Jag jobbade med obestånd i bank några år och bevistade ett antal exekutiva auktioner. Jag kan försäkra dig att Staten betalar ingen förlust om en bostad säljs på exekutiv auktion.

Att priserna på bostäder går upp tror inte jag är en bubbla. Vi har haft och har fortfarande stor invandring till Sverige, och inte byggt bostäder så det räcker till alla som kommit. Dessutom finns en grupp papperslösa som vi inte har en aning om hur många de är som måste bo nånstans. Om priserna ska gå ner krävs att SD får egen majoritet i nästa val och sedan börjar skicka tillbaka folk alternativt en stor ekonomisk härdsmälta.

Man måste skilja på optimism och spekulation. Visst har det funnits inslag av ren spekulation i nybyggda premium-lägenheter, men jämfört med hela marknaden är det försvinnande litet.

Haha… Förlåt, men du måste skämta?! Påstår du att det är papperslösa invandrare som jobbar för 80 kr/tim som driver på prisutvecklingen av bostadsrätter i storstäderna?!

2 gillningar

nej och om du läser vad jag skrev så påstår jag inte det heller.

Det beror på vad du menar med ”hela marknaden”. När luften gick ur marknaden för för nyproducerat i Stockholm för några år sedan blev det tydligt att spekulationen varit betydande. Det förnekades samtidigt ihärdigt av branschen eftersom den insikten lätt skulle kunna ta bort efterfrågan ytterligare. Att prata om att det generellt ligger på en viss nivå är missvisande. Det är ett fenomen som har samband med ett visst marknadsläge.

Det som skulle hända om SD eller något annat parti börjar hantera avarterna kopplade till invandring så kommer ett större antal hyresrätter i vissa områden att frigöras. I ett normalt hyreshus i ett så kallat utsatt område kan 20% av lägenheterna vara uthyrda i andra hand utan tillåtelse. Vissa av dem fungerar som sovsalar för svartarbetare. Någon påverkan på marknaden för ägda bostäder är inte sannolik.

tror du inte hyres- och köpemarknaderna hänger ihop? om det plötsligt frigjordes en massa hyresrätter hade ju antagligen priset på köpesbostäder fallit eftersom det då skulle gå att få tag på en hyresrätt utan att stå i kö i 20 år.

Det skulle inte göra någon skillnad på det sättet som du tror. Vissa hotell som idag inhyser strukturellt bostadslösa skulle sannolikt få minskade intäkter. De som står i kö massor av år vill inte ha de lägenheter som kommer att frigöras. Det handlar om lägenheter i marknadens bottenskikt men det är klart att för bostadslösa barnfamiljer skulle det göra skillnad.

Forskning om flyttkedjor visar att det funkar inte så, de här dominoeffekterna man hoppas på genom att bygga tex nya stora lägenheter för att frigöra flera små lägenheter uppstår inte.

Det som skulle hända i ett sånt scenario som du beskriver är sannolikt att inflyttningen till tex Stockholm skulle öka igen, inte att trycket på br-marknaden skulle minska.

Det brukar finnas forskning som stödjer de flesta åsikter. Jag tror det är högst väsentligt för att BR-priserna skjutit i höjden att det i praktiken är omöjligt att hitta en hyreslägenhet i stora delar av landet. Hade TS haft som alternativ att hitta en hyreslägenhet så hade de antagligen gjort det istället för att lägga 11 miljoner på att bo. Vi hamnar ju i den diskussion som förs inom politiken om varför bostadsmarknaden är så svår i Sverige, och där är det ju väldigt svårt att nå konsensus.