Har sett rekommendationen att man kan “sitta still” i upp till ett par år om man får en större summa. Jag tror att jag skulle ha ganska svårt för det.
Det jag fastnar i är nog mer det mentala – att det nästan känns lite stressande att bara sitta still och inte göra något alls.
Har funderat på om det skulle hjälpa att tillåta sig att använda en väldigt liten del löpande, typ någon form av procentregel (säg 0,01 % eller ännu mindre), mest för att det inte ska kännas helt passivt.
Känns som en sån där sak som är enkel i teorin men svårare i praktiken.
Är det fler som känner igen det här – eller är det bara jag som gör det onödigt svårt för mig själv?
Anledningen att sitta still är ju om man känner sig rådvill. Om man har en plan så behöver man såklart inte sitta still. Rådet handlar egentligen om att man inte ska lägga in massa stress i pengarna.
Din idé är sund. Jag tror man kan öka tumregeln till 0,1%-0,2% om året utan större konsekvenser. Här i forumet käbblar vi om betydligt större summor: vi pratar om ifall man ska spendera 0,10%/år på en globalfond eller 0,40%/år på Lysa. Det är ju hela 0,3% skillnad!
Säg att man fått ett arv på 2 miljoner kr. Om man tar ut 0,2% per år så är det 4000 kr eller 333 kr/månad. Tillräckligt för att ge lite mer pengar i vardagen men inget som urholkar kapitalet.
Det kan inte vara fel att lägga lite pengar på sig själv ifall man vill och har råd.
Som jag förstår resonemanget så utlöser det ofta en ordentlig kris att plötsligt få massa pengar, och man tar väldigt dåliga beslut i det läget. Därför väntar man tills känslorna lugnat sig och tittar då igenom situationen och gör rätt.
Ricap pratar i veckans avsnitt om att det är vanligt att folk sätter igång och gör massa saker som sedan förhindrar att den plan han som ekonomisk rådgivare tar fram kan genomföras, för att pengarna låsts eller satts på ställen som orsakat skatteeffekter o likn.
Så det gäller nog att hålla emot ”jag måste göra nåt åt de här pengarna NU” och ta lite tankepaus först.
Minns jag fel när jag tror rådet var ungefär ”Ta 10% och gör nåt kul, sätt resten på sparkonto till att börja med”?
Spontant tänker jag att tio procent låter lite väl mycket men tanken känns bra
Beror väl lite på summan. Vi hamnade i denna sits några månader sedan med nästan 9 MSEK. Att bara sätta sprätt på 900k för “skoj skull” får mig att bli darrig i benen. Men vi tog ett par hundra för diverse uppgraderingar i livet.
Men har man fått kanske 700 kSEK känns ändå 70k som en helt ok summa för att få lite guldkant i vardagen men ändå ha mycket kvar för mer långsiktiga mål.