Spendera mer när börsen går bra

Har du lön? Okej. Då är det svårare för dig att förhålla dig till hur det är att verkligen leva på kapitalet i skarpt läge. Eftersom du svarade nötgnagaren som pratade om 4%-regeln blir det lite skrattretande när du avfärdar det med lite egna funderingar slagna med volley.

Jag har gjort FIRE för flera år sedan så jag har betydligt mer erfarenhet av detta än du. Jag lever däremot inte efter regler som skrevs i sten när jag gjorde FIRE, jag har ögonen öppna och anpassar mig efter verkligheten. Men jag har så god marginal att jag skulle klara mig även med strutsmetoden.

1 gillning

Okej, grattis. Men med god marginal så blir ju 4%-regeln då ganska ointressant och likförbannat är det denna du väljer att svara på. Men vi kan lämna det där eftersom det inte leder någonstans.

Jag förespråkar som sagt var att när man gör FIRE inte ska rista in i sten hur mycket kapital man ska ta ut per månad resten av livet. Det är inte speciellt smart. Det innebär onödigt hög risk och det begränsar också konsumtionen onödigt mycket när det gått väldigt bra. Detta gäller oavsett procentsats.

Men du är väl inte i FIRE eller hur?

Jo sedan länge.

1 gillning

FI men inte RE?

Är det möjligt för dig att dela med dig av uttagsstrategin du kört sen flera år tillbaka? Man är ju nyfiken, just 4% procentregeln är ju rätt etablerad.

Mitt problem är snarast att lära mig konsumera. Jag måste mentalt träna för att lära mig komma upp i hela procenttal.

Därför är det bra att träna en del tidigare innan FIRE också. Som TS frågar, att unna sig lite när det gått bra.

1 gillning

Hur länge är tanken hos dig att FIRE-kapitalet ska räcka?

Jag funderar en del på att sätta upp en trust som får leva för evigt och dela ut till arvtagare. Kapitalet är betydligt större nu än när jag gjorde FIRE och om vi inte upprepar Kreugerkraschen kommer det vara betydligt större när jag dör.

Jag triggas inte av enorm konsumtion, jag är enkel som person och kommer efterlämna ett stort kapital. Till allas förvåning för ingen vet hur mycket jag har.

1 gillning