Hej, såg att Spiltan idag lanserat en ny fond: Europeiska investmentbolag. Jag har inte sett någon lista på vilka innehav fonden kommer att ha men tycker att den verkar intressant då jag generellt sett gillar investmentbolagens historik och aktivt ägande.
Vad tror ni andra om fonden och hittar ni någon lista på vilka bolag fonden innehar?
Du ska nog inte dra alla investmentbolag över en kam. Att jämföra Investor med de flesta andra investmentbolag är som att jämföra en Ferrari med en Renault.
Ta exemplet Investor så har du generationer av ägande, långsiktigt och knappast några skriva bets. Jag tycker det är oseriöst att jämföra det med vilket annat investmentbolag som helst.
Som jag sa: investmentbolag är ingen större skillnad från en koncentrerad aktiv fond, det är fortfarande stockpicking. Du var den som tog upp jämförelsen med Investor och ville göra dem till något unikt. Jag har aldrig påstått att alla investmentbolag är likadana, så där blev det en halmgubbe från din sida.
Nu blir det halmgubbe igen. Jag skrev att investmentbolag är aktiv förvaltning som sysslar med stockpicking. I praktiken är det samma sak som en koncentrerad aktiv fond.