Spiltan lanserar ny fond: investmentbolag Europa

Hej, såg att Spiltan idag lanserat en ny fond: Europeiska investmentbolag. Jag har inte sett någon lista på vilka innehav fonden kommer att ha men tycker att den verkar intressant då jag generellt sett gillar investmentbolagens historik och aktivt ägande.

Vad tror ni andra om fonden och hittar ni någon lista på vilka bolag fonden innehar?

6 gillningar

Mig veterligen har man inte publicerat innehav ännu.

Ackermans & van Haren, Diploma och Exor är bolag som nämnts av förvaltaren.

Hittade en förvaltarintervju här med lite mer info.

jag har redan 2 fonder investmentbolag, men skulle kunna tänka mig denna i samma roll som dessa dvs som komplement till globidx fonder

Fånga upp hela marknaden - fast genom investmentbolag? Vad säger forskningen?

1 gillning

Investmentbolag är samma sak som en aktiv fondförvaltare som försökt hitta vinnare.

2 gillningar

Jo, var mest på skoj.

Du ska nog inte dra alla investmentbolag över en kam. Att jämföra Investor med de flesta andra investmentbolag är som att jämföra en Ferrari med en Renault.

2 gillningar

Jo, det finns inget speciellt med Investor. De skulle lika gärna kunna göra en Kinnevik.

Stockpicking som stockpicking.

1 gillning

Oseriös kommentar. Klart det är skillnad, milsvid.

1 gillning

Du får gärna utveckla varför du anser att investmentbolag inte är samma sak som en mycket koncentrerad aktiv fond.

Dessutom kallar man inte någons kommentarer för oseriös bara för att man inte håller med. Bete dig bättre.

Ta exemplet Investor så har du generationer av ägande, långsiktigt och knappast några skriva bets. Jag tycker det är oseriöst att jämföra det med vilket annat investmentbolag som helst.

Det var du som tog upp jämförelsen mellan investmentbolag.

Mitt påstående handlade om att investmentbolag inte skiljer sig från en aktivt förvaltad fond.

Onödig debatt men du skrev att investmentbolag är samma som aktiva fonder. Som i att alla är lika tolkade jag. Strunt samma, lämnar det där.

Som jag sa: investmentbolag är ingen större skillnad från en koncentrerad aktiv fond, det är fortfarande stockpicking. Du var den som tog upp jämförelsen med Investor och ville göra dem till något unikt. Jag har aldrig påstått att alla investmentbolag är likadana, så där blev det en halmgubbe från din sida.

Halmgubbe håller jag inte med om. Du skrev dessutom att det var samma sak som en aktiv fond, inte att de var rätt lika.

Nu blir det halmgubbe igen. Jag skrev att investmentbolag är aktiv förvaltning som sysslar med stockpicking. I praktiken är det samma sak som en koncentrerad aktiv fond.

1 gillning

Jag höll bara inte med om vad du skrev, inse det.

1 gillning

Det finns nu lite mer information om innehaven i fonden och geografisk spridning.

2 gillningar

Hittade följande video inspelad 2026-05-25 på Sheraton Hotel i Stockholm under en informations dag om investeringar som hölls.

I videon så berättar förvaltaren Jörgen Wärmlöv mer om den nylanserade fonden

2 gillningar