Sponsrade avsnitt 2022

Jag är nog ganska hård i mina kommentarer, men det är bara för att jag tycker att rikatillsammans har varit så bra och därför reagerar jag så starkt.

Nej, min poäng (som i efterhand inte alls kom fram) var att det hade varit mer förståeligt att “sälja ut sig” om man var i väldigt kraftigt behov av pengar, men jag upplever inte att så är fallet här och är därför håller jag er till en högre standard.

Jag syftade till den branschen “ekonomiska rådgivningar”, där man löst kan säga att ekonomibloggar och banker jobbar inom, och där upplever jag att det finns väldigt få källor där man kan hitta bra och oberoende råd.

1 gillning

Min första post var ju dock att jag tyckte att detta inte var relevant :sweat_smile: Jag har också i andra poster gett exempel på saker jag tycker är relevant och och som funkar, så missa inte helheten, please :slight_smile:

Spot var 8:e minut vore nog svårsmält, andra poddar jag lyssnar på har en spot/read på 30-60 sek någonstans de tio första minuterna, och sedan ett snabbt tack till sponsorerna på slutet.

När det gäller banner eller kanske kort textreklam mellan inlägg någon gång per tråd tänker jag att det kunde funka. Jag vet att du t ex inte gillar kreditkortsreklam och sånt, men jag tycker sådan reklam kunde passa om det tydligt markeras som reklam och inte ser ut som redaktionellt inehåll. Håll det på armlängds avstånd från dig. Pensionsrådgivare, fondförvaltare, aktiva fonder, tjänstepensionsförvaltare, bilreklam, vitvaror och annat passar ju in (och diskuteras på forumet), plus helt orelaterade generella varor. Husbyggare.

Vissa saker tycker jag inte du ska tillåta som reklam, t ex forex eller dyra cfd:er.

Viktigt att bannern inte är sticky när man scrollar så att den tar upp permanent plats på åtm mobilskärm. Sticky banner med rörelse i gör det omöjligt att läsa text, så det är obra även på stor skärm.

2 gillningar

Jag fattar det och uppskattar det. Lite som när jag och @carolinebolmeson gick i parterapi. Så länge man reagerar och blir arg så finns det känslor kvar. Det är när man blir likgiltig som det är fara å färde.

Så jag menar det verkligen när jag säger tack. Och ja, du har rätt, jag är inte ekonomiskt trångmål och nej, jag hade inte gått under om inte Coeli var med.

2 gillningar

Jag tar även mig feedbacken att bara ännu tydligare. Har redan nu uppdaterat första meningen på youtube-beskrivningen:

Dagens avsnitt är ett sponsrat avsnitt, samarbete och intervju med fondförvaltarna Andreas Brock och Henrik Milton från fonden Coeli Global.

7 gillningar

Jag är jämfört med många andra inte alls upprörd över inlägget utan tycker att det var instressant. Jag gillar att höra hur olika förvaltare tänker och resonerar. Jag lyssnar mycket hellre på ett avsnitt med en förvaltare än VD på någon av nätmäklarna/robotsparbolagen.

Att Jan och Caroline driver RT i bolagsform är inget nytt och implicit innebär de att de gör det i ett vinstdrivande syfte. Annars hade båda haft andra jobb och detta hade varit ett hobbyprojekt eller drivit i en stiftelse eller liknande. De ger värde alla dagar i veckan och forumet i sig genererar sannolikt en del reklam/affiliateintäkter, Patreon ger säkert också en peng men på totalen är tanken att det ska bli ett bra plus som ger en vettig timpeng för det arbete de lägger ner (och täcka kostnader för kringpersonal). Att säga att de är så rika att de inte behöver “sälja ut sig” för att de redan har pengar är i mitt tycke ointressant. Vad de har för övrig ekonomi har inget att göra med RT-forumet/podden - den ska stå på egna ben.

Sen kanske Jan och Caroline kan vässa intervjufrågorna lite så det blir lite mer utmanande (om man nu vill köra en diskussion om vad förvaltarna står för kontra vad RT representerar), men annars tycker jag det har kommit upp bra förslag ovan att man mer fokuserar på på deras erfarenheter och tankar än att prata om fonden i sig. Kanske även lära känna förvaltarna som personer. Typ börssnacks “5 snabba”.

7 gillningar

Jag är gammal, men gen Z här på forumet… :joy:

Tack för en bra blogg, fattar att pengar måste in, servar, utrustning och tid kostar pengar.

Hade själv inte tagit in Coeli om jag promoter indexfonder, utan att challage dom. Känns som att du säljer dom med “bra track rekord” men i nästa inlägg ska fonder ha 10 plus år och är det plus är det bara tur. Lite inconsistent…

Men alla väljer själv vilka inlägg att kolla läsa och kolla på, och jag gillar att inte behöva klicka bort en Googol banners hela tiden. :wink:

2 gillningar

Oavsiktligt så är det nog så. Det är så sällan men i samma format och då blir det lite lurigt.

Tittar jag på TV4 så är jag van vid reklamen. Priset för att få kolla.

Tittar jag på Aktuellt så hade det känts jättekonstigt om ett avsnitt var sponsrat av Pravda, även om en del menar att skillnaden är hårfin :joy:

Du har inte trampar snett i min bok. Det var ett rätt intressant avsnitt med Coeli grabbarna som vi är vana vid. Jag vet inte varför sponsringen kom upp igen men jag har en stark misstanke att det beror är 1:34 ration (vi är ovana) och att detta avsnittet var lite mer reklam:ish för de pratade om nya fonden.

Jag är inne på samma bana som @axr att spottar är tydligare att skilja på innehåll mot reklam om det verkligen en spot, annan röst, annat visuellt i videon.

Dessutom tror jag att man kan ta in reklam bredare från olika företag i spottar utan att det sammanblandas med era åsikter och vad ni står för. Jag hade inte trillat baklänges om det kom reklam för ICA om veckans fläskkarré :slight_smile:

Att gå från 1:34 som det varit i närtid till 1:8 hade nog inte landat väl :slight_smile: Säg att 1:34 i princip är ok för dig (bolaget går runt/plus) så innebär det 2 reklamavbrott per timme. Inte så farligt i min mening. Dessutom har man lite vant sig med reklam i pod/vlog/Youtube reklam senaste åren. Samma taktik som på TVn. Tune out. Kolla mejlen. Gå på toa. :slight_smile:

Jag lyssnar också på Kvalitetsaktiepodden där de har en längre spot per avsnitt någon minut in där de berättar om sina stående sponsorer tex Börsdata, ett fondbolag och ibland någon annan tillfällig sponsor. I deras fall hänger sponsorerna oftast samman med innehållet och deras filosofi. Inga problem för mig. 2 min reklam för 60-90 min innehåll.

Dock skulle jag hellre valt att ha en annan röst och en inspelad spot med en jingel före och efter för att göra det ännu tydligare, nu är det reklam.

Kanske bättre med ett par spottar per avsnitt och ni kan göra exakt vilka avsnitt ni vill och samtidigt plocka bort en hel del av sammanblandningsrisken. Ju tydligare man gör spottarna desto mindre risk för blow back.

Nu har jag också begåvats med en extremt selektiv syn och hörsel för jag per automatik filtrerar bort reklambruset. Det stör mig inte speciellt, varken spottar eller banners. I rimlig mängd och på ett rimligt sätt.

Jo, pop up banners retar gallfeber på mig eftersom man måste klicka bort skiten och inte bara skrolla.

Tror du får ta och göra en ordentlig marknadsundersökning bland oss med lite mock-ups så man kan känna på det (spottar, banners etc). Inte säker denna tråden ger dig alla svaren på vad som är bästa vägen framåt :slight_smile:

1 gillning

Inte lyssnat på avsnittet i fråga (än) men mina tre öre i kråksången är att jag mycket hellre ser att RT emellanåt har denna typen av ‘redaktionellt material som är sponsrat’ än spottar/jinglar/reklambanners etc.

Jag lyssnar mer på poddar än vad jag läser blogginlägg numera, men jag ‘spolar fram’ när det är reklamspottar och blir ofta smått irriterad. BÅDE av ‘dåliga reklamsnuttar’ från företaget/organisationen som vill sälja sig som om pod-värden ska försöka ‘sälja in det med egna ord’ oaktat om det är bambustrumpor, senaste kosttillskottet eller det mest fantastiska kreditkortet nånsin. FÅ människor lyckas göra det där på ett sätt som gör att det känns genuint och därmed trovärdigt, i min mening.

Att det däremot finns sponsrade länkar emellanåt, som när avsnitten handlar om årets kreditkort eller fondrobot tar jag alla dagar i veckan över alternativet.

8 gillningar

Det jag tror folk reagerar på är att sponsorerna i detta avsnittet har en produkt som i princip är raka motsatsen mot det som RT brukar förorda. Blir lite tvetydigt och kan förvirra trovärdigheten. Lite som att
No smoking generation skulle vara sponsrade av Marlboro.
För egen del köper jag att sponsorer behövs och ibland behöver man böja rygg för kapitalet :wink:

4 gillningar

Jag har generellt väldigt svårt för reklam, men störde mig inte en sekund på det senaste avsnittet. Känns som att en fällande “dom” hos reklamombudsmannen är avlägset. Fortsätt som idag.

För min del hade jag snarare uppfattat det som tjatigt att höra Jan diskutera EMH ytterligare en vända med Coeligrabbarna. Är inte middagsbettet bevis på att de utmanats vid tidigare besök?

2 gillningar

Jag instämmer helt med detta. Upplevde inte heller något större problem med det senaste avsnittet. Jag uppfattade det som ”uppenbar” reklam/samarbete för/med Coeli och deras nya fond, och av någon anledning också att den inte ligger i linje med RT-strategin.

2 gillningar

Jag är nöjd med upplägget som RT har.
Så länge det framgår i rubrik och/eller direkt i starten av podden att det är ett sponsrat avsnitt har jag inga problem med innehållet. Även om det “går emot” generella råden med “köp hela marknaden”.
Jag vill höra andra åsikter, jag vill veta vad som finns där ute utöver globala indexfonder.

Om vi endast ska snöa in oss i globala indexfonder behövs det knappt några fler avsnitt. Det mesta är redan sagt. Bara be folk att lyssna på gamla avsnitt … vilket jag anser skulle bli jäkla tråkigt.

Man måste inte tjafsa varje gång med gäster som har en annan åsikt, då det kanske redan har skett i gamla avsnitt. Man måste se till helheten där gamla avsnitt faktiskt utgör en historik. Att behandla alla nya avsnitt som helt unika och bortse från historiken skulle göra avsnitten långa och jobbiga.

Summering: Fortsätt som vanligt dock gör det aningen tydligare att avsnitten innehåller sponsrat material @janbolmeson

8 gillningar

Samarbete är ett betydligt en otydligare beskrivning än “avsnittet är sponsrat av..”. Samarbete känns mer som att ni har gjort avsnittet tillsammans utan betalning.
I podkastappen på telefonen är det en vanlig ikon för avsnittet, ingen samarbete-ikon som du pekar pil på.

1 gillning

Jag anser att RT’s upplägg är stabilt. Jag har inget emot sponsrade avsnitt sålänge det inte blir “veckans avsnitt sponsras av …”

Det är inte mina favoritavsnitt men dom är intressanta. Tycker absolut att det finns en plats för dom. Jag vet inte vad @janbolmeson 's mål med podden är. Men ponerar att det kanske är något i stil med “skapa en podd om ekonomi som alla tycker är kul.” och om man ska ha med alla. så måste man inse att det finns många som tycker aktivt sparande är kul och därmed finns det en plats för detta.

Vi som kör passivt får se det som rolig information, kanske lite allmännytta och så vidare.

Jag är personligen inget fan av flera av jubileumsavsnitten. Det är absolut inget fel på dom, det är bara inte vad jag uppskattar mest. Men jag förstår att det finns många som uppskattar det.

Sedan om vi ändå ska vara lite elitistiska och försöka vinna över sparare till “den sanna läran” AKA vinnare är passiva. Så behöver en på något sätt få in aktiva sparare i ett forum/podd som mest består av passiva sparare. Då känns det som att gäster är ett bra sätt.

3 gillningar

Jag började lyssna på avsnittet igår, men skruvade lite oroligt på mig under introt.

“De har gjort det väldigt framgångsrikt, för de har fem stjärnor på morningstar.
De har följt index. I vissa perioder har de slagit index. Skulle man korrigera deras fond för avgift, så slår dom absolut index. Så då är det lite grann… Undantaget som bekräftar regeln.”

1. Vad hände med sågningen av morningstar-stjärnor?
    https://rikatillsammans.se/morningstar-stjarnor/

2. Vad hände med sågningen av aktiva fonder som tar ut så höga avgifter att de presterar i nivå med (eller under) index efter avgift?

Känns märkligt att överge sina grundpelare mot betalning. Ha gärna sponsrade avsnitt, men försök sälja in gästerna med argument som “den osponsrade Jan” skulle hålla med om.

Keep up the good work!

6 gillningar

Detta var inte mitt favorit avsnitt, men jag håller med de andra medlemmarna om att man kanske hade kunnat fört en mer aktiv disussion om sin ståndpunkt.
Men tog jag med mig ny information?
Ja jag fick nya insikter i synnerhet ang hur deras resor ser ut.

Tror jag på deras koncept så mycket att jag skulle investera i dem?
Absolut inte, jag håller mig till mina indexfonder.

Vi kan ju göra matten, det finns ca fem miljarder personer i världen av dessa kan 0.6% slå index, dvs trettio miljoner.

Jag vill ha oddsen på min sida, därför sparar jag i indexfonder :slight_smile:

1 gillning

Uppenbart ganska köpt content men tycker det är kul just därför ”aha såhär säljer fondnissar in sina grejor även när det underpresterar”. Kul att höra om deras liv, som verkar ganska glidigt. Åka omkring och känna företag på pulsen samt extrahera 2,x procent av kapitalet (jag vet inte hur många miljoner) årligen. Well played säger jag. Tänkte att de verkar rätt skarpa så köpt lite i fonden också. Motsägelsefullt kanske men går bättre än min egna stock picking i alla fall :slight_smile:

Har inte riktigt den relationen till Jan (eller andra poddare) att det skaver när jag inte håller med, snarare tvärtom.

1 gillning

Helt enig med dig. Man blir lite smått äcklad.

Tycker det blir väldigt motsägelsefullt att försöka lura på lyssnarna denna fonden. Är det verkligen därför rikatillsammans finns?

Går det inte ha en helt annan typ av reklam/sponsring @janbolmeson ?

Exempelvis olika typer av prylar, Solceller, värmepumpar. Saker som lyssnarna köper och kan räkna hem genom exempelvis lägre förbrukning. En sån sak är ju win win för annonsören och lyssnaren.

Skapa en tråd så kan vi säkert alla tillsammans komma fram till hundratals förslag på sponsring som hade varit intressant.

Nu är du väl lite väl hård.
Jag blev också förvånad av omnämningen av morningstar på det sättet men det är ofta så som aktiva investerare mäter framgång (delvis) ofta i sådana här kollaborationer kommer man överebs om innan hur en skall introduceras. Dom kanske ville ha det omnämnt?

Sen är det ju även så att om det vrider sig i magen på dig kan du ju starta en egen podd och visa oss hur man “ska” göra det.

För egen del skiter jag i vilket. Jag är förmögen att tänka själv och placera mina pengar.

Däremot tänker jag på den skara som är nybörjare, osäkra, naiva, lättlurade(?)