Tror som i alla generationer, den umgängeskrets man är i spelar mer roll för hur man är som människa än vilken musik man lyssnar på, vilka dataspel man spelar, vilka filmer man tycker om, vilka serier man tittar på, vilka böcker man läser eller vilken serietidningar man tar till sig.
Sen har jag sen jag var liten haft annorlunda musiksmak än de på topplistorna i Sverige, som tur är så kom Spotify, annars hade jag säkert fortfarande laddat hem musik via torrentsidor.
Varje äldre generation förfäras ofta över den nya generationens vanor, beteende och kulturyttringar. Tror det ligger lite i människans natur. Men det blir farligt om lättpåverkade individer använder våldsamma och destruktiva kulturyttringar som manualer till hur man ska vara och bete sig.
Men att förbjuda eller varna för viss musik till exempel, får ofta motsatt effekt. Se bara 80-talens föräldrarörelser mot vissa texter på LP skivorna, det ledde till att skivbolagen till slut satte fast egna varningsstickers, då de sålde bättre om de var märkta.
Men musik skildrar också människors vardag och även deras fantasi, så den kommer alltid innehålla glorifierade texter. Vare sig det handlar om kärlek, sorg, makt, droger eller skryt. Det är upp till lyssnaren att sålla och välja vad som ger ett värde för en själv.
Vad som är ordbajs för en lyssnare kan vara örongodis för en annan.