Redovisar de inte förbrukningen per timme?
Kollade nu, tydligen kan jag ladda ner data via appen. Samt att jag ser det i grafform.
Hade missat att de lagt till knapp för nedladdning.
För oss i SE3 ser det ut att bli en dyr vinter. Tror inte jag kan påverka så mycket av kostnaden med kvartoptimering.
Ska man se det på den ljusa sidan så blev den potentiella uppsidan för batterier högre, vilket är bra för jag gillar att köpa teknikprylar.
Alla får nytta av att man flyttar den konsumtion som kan flyttas. Även privatpersoner. Det ger ett lägre elpris på totalen för alla även om man inte själv anpassar något, eftersom efterfrågan flyttas. Dessutom frigörs kapacitet i nätet vilket möjliggör fler anslutningar och med det arbetstillfällen.
Jag tror att det bästa man kan göra som privatpersom är att automatiskt styra värmesystem och elbilsladdning. Om man inte kan automatisera det så bör man överväga rörligt avtal, alltså månadspris, så att man snittar bort topparna och dalarna.
Även om man väljer kvartspris så är det sannolikt så att man kommer hamna nära det rörliga månadspriset. Man träffar ju på ren slump både toppar och dalar. Även rörligt månadspris träffar toppar och dalar men det är “gömt” i snittprofilen, så där sprider man risken på hela kollektivet.
Samma här med ungefär samma slutresultat. En enstaka månad sparade vi en hel del i absoluta termer men i procent hamnade det alltid runt 20 %. Det krävde också en jäkla massa åtgärder, uppoffringar och planering även när man automatiserat det mesta mha Homey. Då var detta även timpriser. Kvartspriser känns fullständigt absurt, ffa när man även på många håll måste ha med dyr effekttaxa till nätägaren i beräkningen.
Fast det beror ju helt på uppvärmningssystem. De med kompressorteknik väl knappast bra av att stängas av och sättas på stup i kvarten (bokstavligen).
Så är det. Jag tänker mer i stil med att höja temperaturen i vvb under billiga timmar
Och sedan “segla förbi” de dyra perioderna. Alltså samma som när det var timpris.
Förresten jämförde jag kvartspriserna kl 18-19 igår med timpriset samma period i förrgår. Snittet av kvartspriserna blev ungefär samma. Så kör man värmepumpen över flera kvartar blir priset sannolikt ungefär samma som när det var timpris. Den risk man tar med kvartspris är därför att man råkar använda el enbart i den dyra kvarten, och sen missar att använda elen under de billigare kvartarna.
Ett lite konstigt “hack” med åtminstone Ellevios effekttaxa är att det inte är är effekt som mäts utan förbrukning under topplasttimmen. Därför har jag programmerat att mitt c:a 45 minuter långa legionellaprogram börjar 04:40 på söndagmorgnar, så halva förbrukningen hamnar på 04.00-05.00 timmen och andra halvan på 05.00-06.00. Ingen stor besparing, men ingen stor insats heller…
Kommer göra något liknande när de inför effekttariff. Startar kanske lite tidigare än så då det tar en stund innan elpatronen kickar igång.
Det torde väl vara precis samma siffra? Medeleffekt under en timma och elförbrukning under en timma.
Man hade lätt kunnat tänka sig ett rullande medelvärde. Eller högre upplösning än just timme, till exempel 10 minuter.
Ja, eller till och med sekund - då blir det lite jobbigt med brödrost, microugn och hårtork, som per timme är försumbart…
Rörligt pris per månad och lever som vanligt utan att tänka på elförbrukningen. Villa med cirka 35 000 kWh per år i förbrukning.
Så gör ju undertecknad. Och dessutom manuellt utan en massa teknikprylar, eftersom jag ju oftast är hemma ändå. Idag var det klarblå himmel och jag passade på att “sluka” så mycket solel jag kunde i hushållet men VVBn stängde jag av vid tresnåret.
Ja, och det där kan ju påverka ändå. En fylld vattenkokare och en tråkig färdigsoppa i mikron samtidigt som en partner fönar håret… då kan det snurra på även vid kvartsmätning. Hiva in lite dammsugning och att både luftvärmepumpen och varmvattenberedaren körs samtidigt så är det nästan en perfekt storm.
Di Rijgä di kann!
(Fast du har kanske elbil?)
Jag väntar mest spänt på att min nätägare ska informera om tariffberäkning, så man vet hur det ska se ut och var det kan ses.
edit: Införs sommaren 2026 hos mig, ser jag nu.
En laddhybrid som laddas ibland så det påverkar inte så mkt…
Ursäkta om jag går lite off topic men har funderat på det här i samband med att vi nyligen flyttat till hus med frånluftvärmepump som vattenvärmare. Hur mycket av elkonsumtionen kan ni med kvartspris anpassa och hur mycket sparar ni på den delen jämfört med ett fast pris? När jag bara räknar enkelt så tänker jag att jag kanske gör av med 20MWh gånger mitt fastpris på 0,67kr och jag kan anpassa 50% och kan spara 50% på den delen - alltså 3350kr/år. Då löper jag också risken att råka använda el under tiden den är snordyr, vilket snabbt kan äta upp en del av den sparkakan. Om någon har nördat ner sig och har rimligare siffror skulle det vara väldigt intressant
Jag kan inte se några nackdelar med att man går över till kvartspris.
Att välja kvartspris som ca 10% av befolkningen gjort är ju frivilligt, och mitt beteende kommer inte ändras nämnvärt, förutom att jag nu kanske startar laddning kl 01.45 i stället för kl 02.00 (eller vad som nu verkar mest gynnsamt).
Jag inbillar mig inte att jag kommer tjäna nämnvärt mer på kvartspris jämfört med timpris, men som sagt, ingen nackdel.
Det är väl först med smart styrning man kan utnyttja det bättre tänker jag.
Asså jag har egentligen möjlighet till detta men orkar inte bry mig. Jag har redan HA, VP har price adaption ready, har plug-in hybrid osv. Men vårt småbarnsliv är redan kaos och jag tänker inte lägga in ytterligare en variabel. Vi har kvällsmat prick 17 t ex, tvätt och diskmaskin går konstant, duscha får vi göra när ungarna allt förmodan somnat innan 21:00. Orkar inte slänga in elprisångest för att spara någon hundring per månad också. Vi använder ca 7000kwh per år + 1500kwh till bilen.
När nu vi fått effekt-topp avgift är tanken att man ska styra sin förbrukning. Men när jag vänder mig till ansvarigt bolag (tekniska verken) så kan de inte ge några råd om vilken hårdvara man ska köpa in för att kunna göra dessa mätningar.
Någon här som har råd? Jag letar efter något med en engångskostnad som möjliggör att se sin effektanvändning på nätet eller i app i rimligt nära realtid.
Priserna i den där grafen stämmer inte, har inte orkat fixa det.
Den har en egen web server men den är ganska så begränsad. Men man kan konfa MQTT och på så vis få in det i HA där man kan göra lite vad man vill. Jag kör bara 30sek upplösning men nog inget problem att köra mindre än det.
Har du HAN port på din elmätare är det förhållandevis enkelt. Var beredd på att täckningen till elmätaren kan vara ett problem beroende på var den sitter. Plåtskåp blockerar signaler ganska effektivt t ex.