Tror inte att det är någon märkbar skillnad mellan 15-minuters och 60-minuters intervall på spotpriserna, men vi får se hur det utvecklar sig. Man kan t.ex. se att taggarna runt kl 16-17 påverkar lite. Av någon underlig anledning går spotpriset ned i början av varje timme där.
Helt rätt. Jag har styrt varmvattenberedaren automatiskt i 3 år nu och har sparat ca 2 900 kr enligt mina mätningar i Home Assistant. Detta blir en månatlig besparing på 80 kr, så inget att skapa extra huvudbry kring.
Jag har en Tibber Pulse P1, går enkelt att se i Tibber-appen vilken förbrukning man har, dock bara de senaste 24 h så vitt jag vet. Eftersom du ville ha kort startsträcka är det troligen inte relevant information för dig att den går att integrera i Home Assistant. Täckningen till enheten är mycket bra om den är nära din router.
Installerade solceller och batteri på 16kWh i mars. Har sedan dess i stort sett inte köpt någon el. Så på sommarhalvåret påverkas jag inte.
Arbetsgivaren bjuder på elbilsladdning så jag laddar 95% på jobbet, resterande 5% är semesterladdning ifrån solen.
Vi har väldigt låg elförbrukning, ca 8000kWh om året i en villa om 200kvm (passivhus, luft vatten till golvvärme, FTX etc).
Batteriet är ett smartbatteri ifrån Sigenergy https://www.sigenergy.com/ och fylls med solel på dagarna (fortfarande nu om det är soligt) och annars kompenserar den med att ladda när det är som billigast (kopplad mot vårt elprisområde med påslag från vår ellev så den vet vad den ska räkna med)… den tar också hänsyn till effekttopparna och kapar eventuella med hjälp av batteri till försinställt värde. under sommaren har vi haft effekttopp på knappt 0,5kw på våra högsta toppar. Nu har vi fått höja lite då det inte är realistiskt att hålla så låg nivå på vintern. Just nu har vi inställt att den kapar allt över 1kW på dagarna och 2kW på nätterna.
Jag får återkomma i vår med hur systemet har klarat vintern
Jag kan tillägga att från när systemet togs i bruk i mars till vi fick septemberfakturan från Greenly så hade vi till godo drygt 900kr och har därmed gått plus under sommaren. Det är härligt när det dimper ner elfakturor med 0kr att betala och en tillgodosumma
Går i liknande tankar då vi också har solel och det suger att sälja el för en spottstyver på dagen och köpa tillbaka för 10x priset några timmar senare. Samtidigt effekttopp-tjaffset som är ett aber. Det är absurt att någon ansåg att elfakturorna behövde ytterligare ett lager komplexitet.
Trots detta när kan räknar på det har jag svårt att se att det ekonomiska kan vara huvudsakliga argumentet till att köpa batteri. Det rör sig trots allt om hundralappar i månaden. Lär göra det endå mest för känslan. Det jag funderar på är ö-drift men vi bor i stan så elavbrott är ytterst sällsynt. Svårt att rättfärdiga.
Bilder från 29/9 som var rätt soligt för att visa vad det fortfarande ger om solen är framme.
Återbetalningstiden för systemet bör bli ca 8år. Gissningsvis hade alternativkostanden för att investera i en global indexfond kunnat ge mer tillbaka men det här känns rätt och man slipper obehagliga överraskningar om elpriset skulle skena. Vi har ändå europas i stort sett billigaste el i Sverige som jag förstått det.
Syftet med 15 min avstämning har mer att göra med marknaderna för balans än energimarknaden, ie spotprismarknaden.
Dvs det har främst med de stora drakarna att göra.
Det är få väderfenomen som påverkar på 15 min bas.
Jag förväntar mig små avvikelser från en entimmeskurva.
För den enskilde skulle det fungera bäst med lite enkla medel som att undvika de största förbrukarna mellan 16 och 22.
Entusiaster som installerar styrning av varmvattenberedare och dylikt måste ta hänsyn till att material och arbetskostnad skall räknas med, att man själv gör olagliga installationer får tas på riskkontot. Men finns det funktioner som är förinstallerade så go bananas. Många i ingenjörsbekantskapskretsen skruvar dock isär allt de kommer över. Kompetens och intresse finns, men troligen inte förståelse från försäkrinsbolag om skiten träffar fläkten (eller varmgång eldar upp kåken)
En disk förbrukar 1,5kWh, en tvätt lika mycket. Ponera prisskillnaden är 2kr/kWh så innebär det 3kr/gång. Det handlar om max ett par tusen per år.
Samma gäller matlagning.
Jag tänker inte gå upp mitt i natten för att dammsuga som SVT reportern på Söder(somvar med i ngn form av klimatinitiativ med agenda).
Däremot kommer jag bevaka effekttarifferna som tyvärr pga lagatiftningen hur elnätsavgifter tas ut kommer bli en form av nollsummespel.
Det är tänkt att vara ett nollsummespel på kollektiv nivå men för den enskilde kan det göra stor skillnad. Våra elnätskostnader har gått ner sedan vår nätägare införde effektavgift förra hösten, mycket beroende på att vi inte har så höga toppar och att sänkningen i överföringsavgift mer än väl kompenserar effektavgiften.
Med ett annat förbrukningsmönster kan det såklart bli precis tvärtom.
Tibber har sin “Tibber Pulse” som kopplas in till P1/HAN. Du får köpa den, men kostar sedan inget per månad. Fördel: Tibberappen visar rätt mycket och kan ge varningar för effekttoppar, följa förbrukningen i realtid, få varning om någon av fasledarna överbelastas etc. Nackdel: Kräver molnet och tibbers servrar är inte direkt stabila. Finns motsvarande som kör rätt mot MQTT och köra helt lokalt, men då tillkommer det ju lite meck.
Hög igenkänning. Men mina räkningar brukar dröja till januari eller februari… och så har det varit i ungefär fem år, utan batteri.
Ja, det där är en parameter till för alla som går i batteritankar. Jag avvaktar tills jag vet hur det verkligen kommer att se ut i verkligheten. Förhoppningsvis skaffar väl alla andra batterier och sänker därmed mina kostnader.
Så har jag också tänkt och de få elavbrott som varit är snabbt åtgärdade (hittills! ).
Hahaha, det är en modern klassiker den!
Fördelen med solceller och FIRE är att man kan göra sådant mitt på dagen en tisdag om man vill, samtidigt som allt annat också går för fullt, så länge solen skiner, eftersom man inte belastar nätet.
Ja, det återstår verkligen att se vad det där blir i praktiken. Mest tror jag vi som kollektiv tjänar på att alla elbilsägare och liknande faktiskt laddar nattetid.
Nu försvinner ju tyvärr 60-öringen vid försäljning i årsskiftet så kanske en bump att det blir mer förmånligt att skaffa batteri och använda upp elen själv.
Ja, det är ju lite det jag inväntar också. Försvunnen 60-öring, effekttariffer och fler batterier (inkl bilarna som lagring) kan göra en del. Vi får se. Det är ju inga jättekostnader ändå och min anläggning har betalat sig framåt vårkanten, enligt mina överslag.
Jag har också funderat i dessa banor. För mig skulle batteri antagligen vara en ekonomisk förlustaffär så som det ser ut nu. Men värdet av ö-drift är ju mer som en försäkring. Det kostar i normalfallet mer än att inte ha det. Men när väl försäkringen löser ut är det värt mycket.
Tillsvidare har vi landat i att den (existerande) braskaminen + (existerande) stormkök & power banks får duga som hedge för elavbrott kortare än en vecka. Längre avbrott än så medför en lång rad andra problem ändå. Och erbjuder även redundans om värmepumpen går sönder.
Mest effektivt är väl ändå, givet att det är möjligt så klart, ladda elbilen hemma med solceller på dagtid. Det leder till mindre förluster då den produceras och konsumeras lokalt med minimal transport- och transformeringsförluster. Det tär dessutom minimalt på elnätet.
Kanske iofs beror på hur det totala aggregerade elbehovet ser ut; om det generellt förbrukas mindre el på natten kanske det ändå på samhällsnivå är bättre att ladda då, för att stötta elnätet dagtid med sina solceller. Om alla kunde hålla sig till dagtid på helgen kanske?
Sigenergy som vi kör har en DC laddare som du kan ansluta till i stort sett alla elbilar (även de som inte stödjer att du drar ur el ur batteriet, tex Tesla… och använder det som extra batterilagring.
När min solcellsleverantör ringde härom månaden så hävdades det att ö-driften ingick med deras nya batterilösning. Sedan är den ju såklart inbakad, så det är en sanning med modifikation. Säljaren fick iaf beskedet att jag tänkte invänta förlorad 60-öring och effekttariffer och att det är troligare att jag tänker till kring batterier när min växelriktare börja sjunga på sista versen. Det är sjukt hur tiden går. Min anläggning fyllde 6½ i dagarna.
Ja, så klart. Nu syftade jag på effekttarifferna och de med elbil men utan solceller. Jag ser många sådana här i kvarteren.
Home Assistant löser alla dina problem, inklusive styrning av värme/kyla baserat på elpris. Men det är något du måste ordna automationen osv till själv.
När solen skiner på oss i Exportepliszon 4 och dina solceller producerar massor kan även jag dammsuga eftersom elpriset är jättelågt.
Effektariffen är knepigare och det kräver nog FIRE för att ha tiden till det. Jag betalar nog vad det kostar och är inomhus istället. Fördelen är att värmen slår av då huset är välisolerat och lite sol får inomhustemperaturen att stiga.
Skulle enda syftet med ö driften vara backup hade jag spenderat 1/10 på ett reservelverk. Två dunkar bensin har längre reservkapacitet.
Du måste ha ödrift för att få koppla in något som genererar el i din anläggning eller menar du att reservelverket inte ska driva ditt hus?
Om strömmen går och du inte har ödrift så stannar även solcellerna. Detta pga att man inte får skicka ut överskott i elnätet när strömmen har gått… då detta kan vara farligt för ev tekniker som jobbar på att lösa problemet. Har strömmen gått skall nätet vara just strömlöst.
Jo, kör man inte så mycket är det klart smart att ladda elbilen dagtid på helgerna om solcellerna ger el då eftersom ankkurvan dödar solcellskalkylerna, batteri eller inte. Bättre använda elen själv då.
Din växelriktare har en verkningsgrad på ca 98,5% och elen som produceras i Norrland har ca 90% verkningsgrad till din laddare.
Är det bara redundans man behöver finns det knappt ingen poäng i batteri eftersom batteri + solceller täcker bara 35% av tiden och upp till 10kWh.
En dunk bensin ger dig 25kWh med valfritt litet hobbyreservelverk.
(bensin innehåller ca 9kWh energi per liter men bara 20% blir el i de små elverken)
Inte ens bönderna med solceller på ladan har batterier som reservel till djurskötseln (mjölkrobotar, fodermaskiner, vattenpumpar etc etc)
Och de har riktiga reservkraftsomkopplare för att skilja av gårdens nät från yttre nät när elen har gått och de kör på reservkraft.
Det scenario jag tänker mig är mer “vad gör du om det blir krig” tråden.
Det finns iofs en poäng då med batteri eftersom det kan ladda de timmar elnätet är igång och så har man el hemma ett tag sedan. Inte till jacuzzin men kanske lite LED lampor och en dator och ladda mobilerna.