Spotpris med 15-minutersintervall, hur optimerar ni er elanvändning?

Tycker att det har fungerat bra med timpris och jag fortsätter att planera efter det. Snittpriset blir ändå rätt lågt.

Bergvärmen kommer att fortsätta gå sin cykel på typ 2 timmar för att göra varmvatten när elen är som billigast.

Matlagning och tvättning sker på helgen oavsett elpris för att det är bekvämt att inte behöva kladda med sådant i veckan.

Spelar ingen roll om de har en timme eller 15 minuter. Det är inte det som är problemet. Det är peakarna vid morgon o kväll som gör att hushåll betalar enorma belopp medans industrin slipper dessa toppar oftast.

Har själv solceller och förutsättningar för dessa har ändrats mycket. Får betala dyrt för inkommande medans det är korvören på dagen. Till och med minuspris. Vattenkraften kan hålla igen dagtid och öka när det är dyrare.

Tidigare kunde vi ha låga fasta elpriser men sedan privata aktörer fått tillträde till landets elproduktion och leveranser så har landet tappat kontrollen på infrastrukturen. Stommen i landet.

Visst kan man sätta ett batteri för att få bort kortare toppar. 45,000 för 15kw men när ändras regler igen ? Skatt för orättvis fördelaktig energibesparing mot grannar? Man vet aldrig…

1 gillning

Nu är jag förvisso lite partisk här, men jag använder locus-home.se för att styra t.ex varmvattenberedare för att helt automatiskt kunna ställa in att den ska värma de 6 billigaste timmmarna (eller nu då 24 billigaste kvartarna) på dygnet.

Så istället för att värma vattnet direkt efter att vi duschat på morgonen så värms det upp när priset gått ner lite och ingen är hemma. Samma sak på natten.

Samma system gått använda till en mängd olika saker.

(Jag bör nog nämna att jag drivet företaget Smoofit som utvecklar tjänsten.)

Stora skillnaden är med elbilar samt eldrivna värmekällor (bergvärme etc).

Använde oss av 25,000kwh förra året och räknade fram att vår (ganska lata) optimering sparat ca 5000-6000kr under året.

Behöver troligtvis inte styra varje kvart eftersom priset troligtvis är högt och lågt i längre intervaller än så.

Samt med solpaneler krävs inte tim/kvartdebitering gällande förbrukningen.

Iaf så har vi det så att försäljningen från panelerna går på tim/kvartdebitering men vår förbrukning debiteras fortfarande som genomsnitt.

1 gillning

Inte för att förstöra din business, men jag har under senaste 10 åren använt mig av flera olika molnbaserade system där alla förr eller senare har stängt ned och med det oanvändbara. Därför har jag övergått till system som fungerar lokalt med inbyggd web-server. Dessa kan dessutom kopplas mot Home Assistant för mer intelligent styrning. Till elmätaren använder jag Amsleser, en norsk produkt med web-server som rapporterar momentan förbrukning, elpris samt månadsstatistik. För att styra brytare samt värmepumpen (Nibe) använder jag Shelly som även har lokal web-server. Allt är kopplat till Home Assistant för att styra på elpriset, värmepumpen får gå minst på billigaste 4 x kvartar och med förhöjd värmekurva. Även Niben finns med i Home Assistant för att kunna optimera på behovet.

Detta håller jag helt med om. Lösningar som kräver att man använder en specifik app och inte har ett öppet API går bort. Ingen reklam för tjänster som kräver en specifik app och inte har ett API i min tråd! :wink:

Lämpligtvis så går EU in och styr upp detta och förbjuder företag att inte erbjuda lokal styrning med öppna standarder.

Jag är helt med på hur du tänker här och håller helt och hållet med dig.
Men det är inte alla som har den tekniska kunskapen att kunna få ihop det där på egen hand. Det är inget som gemene man sätter ihop enkelt.
Mig passar en kombination bäst, andra vill helt och hållet låta någon annan lösa det.
Det är där vi kommer in, ofta via en elektriker som installerar och konfigurerar.

Missförstånd mig rätt, jag menar inte system som man måste vara expert och knyta ihop själv. Jag menar att många system (som jag också köpt och använt) som är tänkta för gemene man har ett beroende till antingen en molntjänst eller en app. När någon av dessa slutar fungera för att bolaget går i kk eller inte ser någon business i det längre, så blir systemet värdelöst. Om de inte samtidigt tillhandahåller andra interface som lokal web som gör att man fortfarande kan använda systemet, men mer begränsat.

Elvärmepannan med Enegic Tune, diskmaskin på billiga timmar. Elbilarna laddas mellan 22 - 06 (max 12 A styck) pga Ellevios effekttariffer. Elgolv och några elemnent med Ebeco kopplat till Tibber. Bubbelpool påslagen endast 23 - 03 och slås på vid användning (Shelly Pro).

Solceller och batteri.

Nedan har egentligen inget med 15min intervall att göra utan något jag införde i samband med att elpriserna gick bananas för några år sedan.

Styr den gamla bergvärmepumpen med Ngenic

VVB som sitter i pumpen är korkad så där har jag parallellkopplat ett motstånd över temperaturmätaren som jag kan slå av/på via en Shellypuck. Så vid topparna runt 8 på morgonen och 18 på kvällen aktiveras motståndet via veckoschema vilket gör att pannan tror att varmvattnet är supervarmt och inte behöver värmas. Värmen på vatten som finns i VVB räcker gott till ett par duschar. På så vis undviker jag onödiga värmningar under de dyraste peakarna.

Funkar bra och kräver egentligen 0 i insats (efter många timmars Googling för att hitta rätt storlek på motstånd och föröka komma ihåg hur man räknar på parallellkopplade motstånd :slight_smile: )

I övrigt drar jag väl igång diskmaskinen och tvättmaskinen på natten.

Inte så mkt mer som är värt att foka på…men för några år sedan var jag lätt desperat och tog det hela liiiite för långt. Var och pillade på inställningarna till kidsens spel och vred ner kvaliteten på grafiken så datorn skulle dra mindre. Jag kom undan med det då, men nu har jag tonåringar så nu hade det nog varit en smula känsligt. Släpade också fram gasolköket och lagade middag på det då jag vägrade sparka igång induktionshällen när elen var som dyrast…ett under att familjen stod ut med mig :slight_smile:

Solpaneler är på och på min Volvo kan jag enkelt styra laddningen inte bara på dom billigaste timmarna utan även på effekt så att det skulle jag säga är din största optimeringen jag gör.

Angående batteri så tog jag beslutet att inte köpa då jag tycker matematiken inte går ihop och dessutom kommer bilarna (väldigt) snart kunna göra det jobbet så att du kan använda bilens batteri (som för övrigt är mycket större än dom som säls) i hushållet vid dom dyra timmarna. Den nya Volvon EX90 skall vara HW-ready med dubbelriktad laddning men säg att det tar 1-2 år till tills mer biltillverkare erbjuder detta och att det fullt går att använda.