SPP fonder byter namn till Storebrand

Jag fick precis E-post om att de flesta av SPP-fonderna byter namn till Storebrand.

2 gillningar

Japp, jag med. Det har varit på gång ett tag. Ägs ju av Storebrand sedan rätt många år. Som jag förstår ingen innehålls skillnad à la LF. Eller har du mer info?

Ja men de har rensat skräpet ordentligt sedan innan eller hur ? :raised_hands::grin:

Har det kommit info att de skulle sänka avg på indexfonderna ? Det hade varit bästa nyheten för kunderna :+1::grin:

1 gillning

Tyvärr sitter jag fast med en TP på SPP :wink:
Annars hade jag inte haft den

Du behöver inte ångra något då de har riktigt bra fonder ändå. Synd att klaga eller hur när vi har ändå riktigt bra utbud med billiga indexfonder i Sverige. :thinking::+1:
Lite Esg exkludering gör ingen fattig långsiktigt. :raised_hands:
Global indexfonder har utmärkt riskspridning då ska man inte klaga om man slänger ut lite bolag då och då. Så illa är det inte :wink:. Jag tror inte du blir så fattig på din TP hos Spp långsiktigt. @JFB. :grin:

1 gillning

Tyvärr inte.

3 gillningar

Nej, denna är åtminstone med normala avgifter, inte sådant där rångivningsmäklat TP elände :slight_smile:

Bara skönt om det inte är ännu en fond de ska in och pilla i. Eftersom det är låst till SPP så finns det inte så mycket val ändå. Alltså lite bite the bullet oavsett vad de gör :joy:

Jag fick kämpa i två år för att flytta ifrån deras icke-kollektivavtalde tjänstepensionslösning. Visst har de fina fonder, exempelvis SPP Aktiefond Global, men med en kombination av både fasta och procentuella avgifter på kapitalet landade de totala skalavgifterna på över 1.5%. Alltså utöver fondens avgift. Bara för att få ha den äran att ligga hos SPP. Nej tack.

3 gillningar

Hel rätt. Tyvärr utgår jag alltid i från avtal kollektiva pensionslösningar i mitt fall Fondförsäkring Saf-Lo. :thinking:. Då blir det inga extra avg då allt är som det ska vara ordentligt och ganska billigt. @Erik

1 gillning

Eller där arbetsgivaren tecknar ett grundavtal där det enbart är ordinarie fondavgifter som skall betalas av arbetstagaren. Det är inte SPPs fel att de lyckats sälja in ett erbjudande till arbetsgivaren. Om du har avtal där du som arbetstagare betalar mer än fondavgifterna, ta upp det med dina chefer och kollegor. Tryck på att förändra det avtalet företaget har med SPP. Det går att få mycket bättre avtal med dem, men då måste ju arbetsgivaren vilja det också.

Både min gamla och min nuvarande arbetsgivare har avtal med SPP om tjänstepension där jag som arbetstagare betalar 0% och 0 SEK utöver de ordinarie fondavgifterna.

1 gillning

Jag vet att det kan vara olika. Jag har själv en kollektivavtalad tjänstepension hos SPP som har 0 i skalavgift. Det är som nämnts här i tråden arbetsgivarens ansvar att få till ett bra avtal. En f.d. arbetsgivare hade totalt misslyckats med detta, och jag åkte alltså på 1.5% i skalavgift. Det är bara den jag flyttat från SPP.

Men oavsett det så tycker jag det är drygt av SPP att ens möjliggöra detta. I precis alla fall när det händer är det ju någon (troligtvis okunnig / ointresserad) som blir direkt lurad. Och SPP vet om det, men gör inget åt det. I mitt fall resulterade det i mindre total inkomst för SPP. Istället för att ha mig kvar och i deras SPP Aktiefond Global, blev det avanza och LF Global indexnära istället. Således 0kr till SPP av ren princip. Hade de haft 0 i skalavgift hade jag legat kvar hos dem och i deras fond.

Finns brottet medhjälp till bedrägligt beteende? Isf borde SPP dömmas för detta och bötfällas för alla onödiga avgifter de möjliggjort och så klart ska det tillbaka till spararna :slight_smile: </end of rant>

4 gillningar

Borde finnas! Preskriptionstiden borde dessutom vara mycket lång. Nu fick du igång mig :grinning:

Jag har själv suttit fast i svindyra rångivarmäklade TP hos SPP men lyckades efter åratal av envishet flytta dem tillslut för att slippa hutlösa avgifter. Arbetsgivaren tillät tillslut en flytt till ”nya” pensionsavtalet (ny upphandling som de plötsligt kom på fanns sedan många år) utan de värsta avgifterna. Tills dess betalade jag 3% avgift på premien varje månad plus 0.6% på kapitalet varje år för all framtid. Man blir ju tokig :slight_smile:

Jag har läst någonstans (sorry ingen referens) att branschen självsanerades för typ en 10 år sedan. Alltså det är mest gamla TP som har dessa hutlösa avgifter. Antar att sanering kom till efter att någon statlig myndighet hotat med lagändringar. Därefter har riksdagen ändå fattat beslut om nya lagar kring flytträtt och flyttavgifter vilket är bra.

Det var ett rätt sinnrikt system som de olika parterna satte upp där alla kunde två sina händer när det begav sig före självsaneringen. Så har jag förstått det …

Försäkringsbolagen (tex SPP, LF mfl) utfärdade prislistor där rångivarna (tex MaxM, S&P mfl) fick kickback årligen och där försäkringsbolaget täckte kostnaden genom höga avgifter mot TP kunden. Försäkringsbolagen kunde säga ”vi vet inte vad som sagts eller inte till försäkringstagaren/den anställde”

Rångivarna sprang runt och sålde in sina tjänster till företagen genom att erbjuda ”gratis” rådgivning när de i själva verket sålde produkter där de tjänade storkovan. Sannolikt stod det någonstans i det finstilta på något av papperna som den anställde skrev under vid flytten av pengarna till det insålda försäkringslösningen vad avgifterna var. Rådgivarna kan då två sina händer med ”vi har upplyst”

Företagen var antingen aningslösa/naiva/inkompetenta eller med på upplägget men höll det på armslängds avstånd och kunde säga ”vi vet inte, vi upphandlade en tjänst där den anställde får ta ställning till alternativ”. Aningslösheten/inkompetensen var hög under hela 00 talet. Att det sedan ofta upphandlades av HR organisationer som i min mening sällan är bra på matte gjorde saken rätt lätt för rångivarna att sälja in skiten. Andra bolag var med på noterna och förhandlade en lösning åt de anställda med höga avgifter och en annan med låga avgift för ledningen. Oavsett så kunde företagen två sina händer eftersom de bara upphandlat en tjänst åt de anställda, som aningslöst leddes till TP slakt :slight_smile:

Så vem är mest skyldig?

• Försäkringsbolagen som ställde ut prislistor med löften om eviga kickbacks till rångivarna? Som jag förstår det gjorde mer eller mindre alla försäkringsbolag detta.
  • Rångivarna som sålde in lösningen till företagen och sedan lyckades sälja in produkten till de anställda och kunde friskriva sig med något underskrivet dokument?
  • Företagen som upphandlade en dålig och dyr tjänst medvetet eller av aningslöshet? (Får man vara hur aningslös som helst med andras pensionspengar?)

Alla 3 är lika skyldiga i min bok, med övervikt åt rångivarna (därav epitetet), men pga det sinnrika upplägget så var det svårt att stämma någon och få en part dömd. Så landade det i självsanering för att lösa problemet i sann svensk konsensusanda.

Som tur är har våra folkvalda ändå stiftar nya lagar för att lösa de problem som självsaneringen inte gjorde, och fler är på gång (tex flytträtt även för de som idag inte går att flytta, tagna före 1 juli 2007).

Det kvarstår dock en mängd människors, som vi, som fått kämpa länge för att rädda vad som räddas kan men ändå betalat väldigt mycket pengar i onödiga avgifter. En del fick igenom det åtminstone på en del av kapitalet. En del gav upp efter att ha idogt motarbetats av de olika parterna. En del har inte insett problemet, tyvärr, och forsättter mer eller mindre ovetandes betala hutlösa avgifter.

Snygg scam som sattes upp i Sverige på den tiden det begav sig. En tröst är att det inte riktigt kan bli så illa längre.

/end of rant. (Blodtryck på väg ner igen) :joy:

2 gillningar