Jag håller helt med @SNS kommentar om hur du kan tänka kring din situation. Och grattis till en bra sådan! Och välkommen hit!
Om jag helt frilägger detta planerade sparande från allt ditt andra kapital, för att exemplifiera hur man kan tänka kring detta med riksexponering / aktieandel. Jag har brottats med liknande tankar
Visst är det 8 år mellan första kronan sätts in till sista kronan tas ut men det innebär ju inte att ”medel kr” är investerad i 8 år. Om det hade varit 8 år (i min värld) så skulle man kunna ha 80% aktier mht tumregeln 10% aktieandel/spar år.
Snarare skulle jag se det som att ”medelkronan” år investerad 2 år under de 4 åren som kapitalet byggs upp, och sedan även 2 år under de åren kapitalet tas ut. Dvs totalt 4 år dvs ca 40% aktieandel.
Så som räntemarknaden ser ut idag så hade jag nog - med ett sådant sparande - tagit 40% av kapitalet att sparas in i 100% aktie(fonder) och 60% av kapitalet på sparkonto med ränta på nischbank.
Sen kan man såklart tänka att du redan har en bra situation och skulle kunna ta högre risk med dessa pengarna.
Fast jag lutar mer åt som @janbolmeson sagt en del gånger typ … Om man redan gått i mål, varför fortsätta ta risk som man inte behöver