Jag har bolån via Avanza/Stabelo och trodde länge att deras räntetrappa styrdes av belåningsgrad, vilket är vad man lätt får intryck av från deras marknadsföring.
Men efter att ha omvärderat min bostad till en belåningsgrad på ca 45 %, upptäckte jag att jag ändå har en ränta på 3,34 %. När jag ifrågasatte detta fick jag beskedet att räntan baseras på lånebeloppets storlek, inte risknivå.
Det innebär att man får lägre ränta om man lånar mer – vilket känns bakvänt för en långivare som profilerar sig som rättvis och transparent.
Har någon annan stött på detta? Och hur tänker ni kring detta upplägg?
Det är relativt normalt så länge belångsgraden är låg nog så får man mängdrabatt (lånar du mer så är du såklart en kund med relativt mindre overhead kostnader).
1 gillning
Tyvärr är det så ja hos de allra flesta banker. Håller dock med om att det är galet, speciellt med tanke på hur det hela tiden talas om att svenskarna är så högt belånade.
Hade samma hos Danske Bank som även dem premierar låg belåningsgrad. Men hade jag haft större bolån hade jag fått bättre ränta.
Jo, jag tycker bara marknadsföringen är vilseledande.
Vad exakt säger marknadsföringen som du tycker är missvisande?
De säger “låg belåningsgrad”, men menar i praktiken “stort lån”. Det känns vilseledande.
Är marknadsföringen endast två ord? Jag förstår inte.
Förstasidan på deras hemsida säger iaf tydligt:
Hos oss sätts räntan utifrån hur mycket du vill låna i förhållande till värdet på din bostad.
Ja, i många branscher får man bättre villkor desto mer man köper/förbinder sig till. Dvs större lån, bättre rabatt upp till en viss gräns.
Sen finns så klart en koppling till risken också men vid låg belåningsgrad =låg risk oavsett så är det logiskt att större lån ger bättre rabatt.