Ställa av och på bil

Jag har en bil som jag för tillfället inte använder så mycket. Bensinen är lite dyr. Jag funderar lite löst på om jag skulle sätta i system att ställa av bilen då och då. Om vi tänker oss att jag ställer av bilen i två veckor - händer det då något med försäkring och fordonsskatt? Går det att spara pengar på att ställa av bilen i två veckor? Får det några andra konsekvenser som är värda att hålla koll på?

Det där bidraget på 1.000 kr till alla bilägare som det snackats om… Finns det inte en risk att man blir utan bidraget om bilen råkar vara avställd den dag de kollar vem som har bil?

Jag har för mig att det finns en skattemässig gräns när det inte lönar sig att ställa av bilen mindre än 15 dagar eller en månad, beroende på hur stor skatten är. Väldigt oprecist svar men det kan vara värt att kolla upp.

Att du har användarförbud är ju också en nackdel :wink:

Har skummat igenom regelverket och hittar saker som detta:

När ett fordon har en årsskatt på minst 4 800 kronor per år gäller andra regler och vi återbetalar då skatt från dagen då avställningen registrerats. Men om du ställer på fordonet igen inom 15 dygn, 4 dygn från 1 mars 2021 för personbil klass II med malusbeskattning, måste du betala skatt från och med avställningsdagen i stället för påställningsdagen.

Snubblade även över exempel som detta på Transportstyrelsens webb:

Du ställer av din bil på kvällen klockan 20.00 innan julafton. Då kommer den inte att visas som avställd i våra e-tjänster eller i vår app förrän den 28 december. Du kan inte heller ställa på din bil igen innan det datumet.

Frågan är hur mycket man egentligen kan spara om man trots allt står ut med en hel del krångel.

2 gillningar

Ställa av två veckor eller liknande är inte lönt för de flesta

Om skatten beräknas månadsvis och ställs av från 2 dagen i månaden så får man inte skatten tillbaka för den månaden.
Sedan informeras försäkringsbolaget att bilen är avställd och försäkringen ändras så du inte betalar trafikförsäkring till exempel.
Jag personligen hade inte ställt av om det inte handlade om månader.

Fordonsskatten betalas per månad om man betallar under 4800 kr/år, medför att bilen behöver vara avställd minst en kalendermånad för att det ska vara lönt.

Fordonsskatt tas ut månadsvis (om inte skatten för ett år är mer än 4 800 kronor - se nedan). Det innebär att den skatt som återbetalas omfattar alla hela kvarvarande månader. Om fordonet ställs av i samband med ett månadsskifte, är det viktigt att anmälan har kommit till oss senast den första dagen i månaden. Om anmälan kommer in senare så tas skatt ut för hela den månaden.

Detta är faktiskt rätt bra, med 4 dagar. Jag ska nog börja göra detta, bil 2 står mest och kostar pengar och bromsarna rostar :slight_smile: måste kolla igenom försäkringsvillkoren för avställd bara. Den behövs ibland faktiskt, men det ska ju gå fort att ställa på.

Återupplivar detta gamla ämne.

Jag har en extrabil som kostar ca 4000 kr om året i skatt och ca 400 kr i månaden för försäkring. Den används ca en månad på sommaren och sedan ett fåtal gånger om året, t ex om det blir snöstorm eller att min andra bil är på verkstad.

Frågan är då, om jag ställer av den får jag väl en återbetalning automatiskt av fordonskatten till mitt bankkonto och när jag ställer på den får jag en räkning som ska betalas, dvs. jag förlorar ingenting mer än att det blir en del admin?

Men för försäkringen, hur fungerar det? Jag vill inte vakna en morgon, helt plötsligt behöva bilen och då behöva teckna en ny försäkring. Det är trafikförsäkring jag har i detta fall, hur fungerar det? Om man måste teckna en ny försäkring varje gång den har varit avställd blir det ju extremt jobbigt.

Angående skatten är jag lite osäker, men tror inte den blir återbetalad.

Har du en bil som kostar över brytgränsen (runt 5,5k) så blir det så kallad dygnsskatt, då blir du endast debiterad de dygnen bilen är påställd. Med undantag om du ställer av och sedan på bilen igen inom två veckor, då blir det full betalning för de dygnen.
När det gäller försäkringen så blir det så kallad avställningsförsäkring automatiskt och sedan när du ställer på bilen igen så blir det automatiskt samma försäkring igen som du hade innan (försäkringsbolgat får info från transportstyrelsen). Löptiden på försäkringen ändras dock inte (tex Juni - Juni). Har du haft bilen avställd mer än X antal månader så går försökringsbolagen ibland med på att bryta försäkringen i förtid.
OBS! Detta är mina erfarenheter med olika bilar och olika försäkringsbolag, rekommenderar väl alltid att dubellkolla med hur ditt försäkringsbolag gör.

Kvarstående fordonsskatt återbetalas.

Har helförsäkring så vet inte exakt för endast trafik försäkring. Försäkringsbolaget får info från trafikverket så när jag ställer av går den över i någon form av garageförsäkring, när jag ställer på igen är det tillbaka med samma helförsäkring. Betalar garageförsäkringen i förskott och efter att jag ställt på får jag betala en månad helförsäkring i efterskott och nästymånad försäkring i förskott.

Vi har en bil med låg skatt men hög försäkringspremie (nyare elbil). Vi använder detta knep ofta när vi är bortresta en vecka eller mer. Det är alltså besparingen på försäkringen som är fokus då. Det blir ju inga enorma belopp men flera hundralappar sparade på 3 klick på en två veckors resa.

Ingen bil här men jag har motorcyklar med avställningsbar trafikförsäkring hos Trygg Hansa. Hojarna står i garage och jag ställer av månader jag inte kör. Försäkringen stängs av och återupptas automatiskt vid av- och påställning med Trafikverkets app.