Nu har jag mest skummat igenom tråden. Jag syftade på meddelandet som skickas när man blir användare.
Vad är det som ska åstadkommas med standardsvaret? Är det något ni mäter specifikt? Jag håller med att den bör finnas där men vad syftet är hjälper ju med utformningen.
Kapa denna också. Vad är “Discourse”? Varför behöver jag utbildas i det? Jag vill ju lära mig mer om ekonomi! Är det vad “Discourse” är?
Det enda jag saknar är just att man ska ta forummedlemmarnas råd med en nypa salt, att deras åsikt är deras egna, osv (hur man nu formulerar det på ett bra sätt).
Läs eller lyssna på “#99 Spara och investera rätt och lätt”. Den ger dig en viktig introduktion till hur vi tänker i forumet kring ekonomi och sparande - t.ex. att forskningens rekommendation är att ha majoriteten av sitt sparande i form av en bred, billig och global aktieindexfond eller fondrobot som t.ex. LYSA.
Fler tips hittar du här. Du får gärna även läsa om forumets principer och riktlinjer. De är extra viktiga i just det här forumet som handlar om ekonomi och sparande. Även om de flesta råd, tips och tankar i forumet är sunda så är det anonymt forum på Internet. Det är inte en finansiell rådgivning och ska inte uppfattas som sådan. Det finns en lista med bra finansiella rådgivare här.
Så, nu är vi färdiga med tipsen som @janbolmeson önskade att jag skulle ge dig. Nu fortsätter vi med med min introduktion till forum-verktyget (“discourse”).
Första steget är att klicka på knappen med de tre punkterna (“”) nedanför (till vänster om svara-knappen). Klicka därefter på bokmärk detta personliga meddelande. Gör du det så väntar det en på dig!
Jag som helt vanlig dödlig blir lite “rädd” för en robot som skickar ett meddelande.
För att fånga intresset hos ny medlem skulle jag nog direkt efter:
skriva typ något i stil med:
Här får du introduktion och några tips på vägen för att ta ditt sparande och din privatekonomi till nästa nivå på ett enkelt sätt. (Lite för att knyta ihop med din introduktion i podden)
En personlig fråga @janbolmeson . Du har varit vaken och jobbat nästan hela natten då undrar jag hur orkar du fortsätta med samma tempo idag med ? Använder du Redbull ?
@janbolmeson Jag kanske är dåligt uppdaterad men vore det inte en bra idé med en FAQ? Den kunde byggas ut efterhand med fler frågor. Poängen med en FAQ skulle vara att ge raka svar på enkla frågor. Ingenting skulle alltså behöva motiveras eller förklaras särskilt noga. Referenser till olika avsnitt eller andra förklarande texter kunde läggas till för den som utöver att ”göra det rätta” också vill förstå varför just det här alternativet är bra.
Sakerna som besvaras i FAQ:n skulle då inte behöva diskuteras om och om igen i forumet utan kunde enkelt besvaras med en länk dit.
Först och främst tack för alla bra kommentarer. Upplever att dessa verkligen gjort forumet bättre de senaste 24 timmarna.
Lite uppsamling:
1. Automatiskt meddelande till alla nya användare
Som går som PM via Discoboten där beteendet inte går att ändra, men innehållet kan anpassas. Jag tänker att vi kör på det här tills vidare.
Visa meddelandet i sin helhet
Varmt välkommen till RikaTillsammans-forumet.
Här kommer en kort introduktion och några tips på vägen. Jag som är avsändare (Discobot) är blott en bot, men vår vänliga personal finns också här och hjälper till ifall du behöver nå en person. Här är de två viktigaste tipsen att börja med:
Läs eller lyssna på #99 Spara och investera rätt och lätt. Den ger dig en viktig introduktion till hur vi tänker i forumet kring ekonomi och sparande - t.ex. att forskningens rekommendation är att ha majoriteten av sitt sparande i form av en bred, billig och global aktieindexfond eller fondrobot som t.ex. Lysa.
Fler tips hittar du här. Du får gärna även läsa om forumets principer och riktlinjer. De är extra viktiga i just det här forumet som handlar om ekonomi och sparande. Även om de flesta råd, tips och tankar i forumet är sunda så är det anonymt forum på Internet.
Så, nu är vi färdiga med tipsen som @janbolmeson önskade att jag skulle ge dig. Nu fortsätter vi med med min introduktion till forum-verktyget (“discourse”).
2. Gula rutan när man skapar sina två första inlägg
Ser nu ut som följer, men kompletteras med en länk till FAQ.
Visa meddelandet i sin helhet
Välkommen till RikaTillsammans-forumet och vad kul att att du vill ställa en fråga eller starta en diskussion. Här är några tips:
Skriv gärna en sammanfattning av din fråga i rubriken - det gör att fler hittar till din fråga i översikterna.
Om du har en fråga, skriv så mycket bakgrund som möjligt - det gör att du får fler, bättre och mer engagerade svar.
Detta meddelande visas enbart vid ditt första %{education_posts_text}.
Det hade inte skadat om vi alla fick den automatiska meddelande komma igång spara rätt minst 1 gång i veckan för att slippa göra dumheter ! Inklusive dig @janbolmeson
I min erfarenhet är just dessa ganska konservativa när det gäller använda teknik i vardagen, kanske för de vet hur lätt det kan gå fel.
T.ex. skriver jag alltid ut mina boarding kort på vanligt papper även om man kan använda qr koden på telefonen.
Har inte heller sett någon anledning till att installera en app för något som fungerar bra i webbläsaren.