Det var en märklig jämförelse.
I rikets sal är svaret alltid: Blind tro!
De flesta svar i den här tråden är: Ingen vet!
Det var en märklig jämförelse.
I rikets sal är svaret alltid: Blind tro!
De flesta svar i den här tråden är: Ingen vet!
Jag skulle, om jag vore du, sätta in det i mindre insättningar över en längre period, typ 12 månader. Historiskt förlorar man på det men som du säger så blir det inte lika jobbigt om börsen skulle krascha om 6 månader. Alternativt hade jag satt in hälften direkt, sen väntat på en större nedgång ett tag eller tills världen känns något mer stabil än vad den gör just nu.
Mer troligt är det dock att du hinner sätta in allt, sen kraschar det och du hade fått större avkastning om du bara tryckte in allt på en gång.
Har ni läst ![]()
Börsen är väl vad jag kan se på mina indexfonder upp ca 15% i år trots omvärldsläget. Så lite omvänt psykologiskt så har du redan tappat 13% på att du inte gick in vid årsskiftet. Dina 3 mkr hade varit värda 3,45 idag och börsen har därmed “gått ner” ca 13% till dina 3 mkr.
Har du möjlighet att länka till allväderskalkylen längst ner? Tack
Obs: funkar bäst på stor skärm
Jag har inte varit i Rikets sal så jag kan inte uttala mig så kategoriskt som du.
Köp. Global Index. Idag.
Den här tråden visar tecken på flockbeteende och ett endogent förstärkande av den rådande övertygelse på forumet att det alltid är rätt att gå in hårt, med hänvisning till forskning som här upprepas även om källan i många fall sannolikt bara är en: Jans egen presentation och analys av forskningen på RT.
Sanningen är att börsen, särskilt Amerikanska, är anmärkningsvärt högt värderad. Att det betyder lite för att förutspå tajming på kommande krascher må vara sant, men det säger mycket om förväntad avkastning framåt. Det senare är avgörande för vilken diversifiering som är motiverad och forumets diskussion haltar när det kategoriskt hävdar 100 procent aktier.
Börsen går ner på måndag
Det där är en åsikt, inte en sanning.
Skulle inte förvåna mig heller det minsta, fram till dess det kommer ett beslut om räntan från FED så kommer det vara extra oroligt (igen). Majoriteten tror ju på en nödvändig höjning. Men då Warsch är den utvalde, så tycker ju jag att det faktiskt ska bli väldigt spännande att se om han vågar gå med på höjning innan mellanårsvalet när den store ledaren återigen börjat slå på stora trumman med krav på omedelbar sänkning ![]()
Vilket iaf jag tänker (som ändå vill tro att T måste ha iaf något litet i huvudet) mer är en dåligt maskerad uppmaning att iaf INTE höja innan mellanårsvalet
![]()
Den är högt värderad, historiskt. Huruvida det är en för hög värdering, precis rätt eller för låg återstå att se.
Som den kände ekonomen Peter Lynch sa: “Det har förlorats mycket mer pengar av investerare som försökt förutse korrigeringar än vad som förlorats i själva korrigeringarna.”
Jag själv kan bara hålla med av min egen erfarenhet av att vänta in köpläge eller att köpa genom att månadsspara. Alla dessa strategier har jag själv förlorat på eftersom jag hela tiden tror att jag kommer köpa på toppen.
Det värsta med att vänta på börskraschen är att du kommer aldrig vara helt mentalt förberedd på när du ska köpa eftersom det är i stort sett omöjligt att pricka botten.
Det är lätt att titta i bakspegeln.
Men köpte du på toppen innan handelskriget bröt ut i 2025 och fram till idag hade man fått en avkastning på 15% fram till idag, 1,5år sedan.
Ja, värderingen är kring ATH, precis som vanligt. Sedan kan man sätta värderingen i förhållande till diverse andra mätvärden och ha åsikter om relationen till dessa.
Jag har tjänat 328.5% i år och siktar på att bli multimiljardär så småningom.
Du verkar inte så kunnig, så vad vill du ha för tips egentligen? Du ställer fel frågor.
Investera i OMXS30 aktier, det spelar ingen roll var index står på då. Vill du ha tips får du skriva till mig och fråga.
Tycker inte det stämmer.
De flesta skriver nog under på att du ska ha 100% av din portfölj investerad istället för att försöka vänta på en krasch. Vågar man inte det kanske man ska sänka risken i portföljen istället så att man sover gott om nätterna.
Nyansen är att rekommendationen för hur mycket risk och hur stor andel aktier man bör ha beror på en mängd parametrar som är unika för var och en.
Absolut inte 100% aktier utan att funderat över saken både en och två gånger.
Jag undrar ofta hur mycket Wallenbergarna, Lundberg, Persson och andra har i räntor. Inga jämförelser i övrigt.
Själv är jag all in och fortsätter spara hela tiden. Jag har goda vänner som varnat för att börsen ska crasha i flera år. Den har gått upp ca 50% sedan dess.
För mig är det enkelt, ska jag kunna realisera mina drömmar måste jag ha pengarna placerade i globala indexfonder, har jag dem på sparkonto så äter ju inflationen upp pengarna.
För mig är inflationen en större fiende än börsens eventuella svängningar neråt.
Har säkert sagts i tråden redan, ber om ursäkt för sent inspel och om jag upprepar något som redan sagts. Om du inte vågar gå in med allt på en gång kanske det känns lättare att sprida ut insättningarna? Sprid ut insättningarna över ett års tid så kan du känna dig tryggare av att något av köpen kommer tajma bättre. Statistiskt sätt såklart en sämre strategi men om det eliminerar beteendemässiga misstag är det kanske värt det. Bättre att komma igång på något sätt än att stå vid sidlinjen.