Har stått på väntelistan för Starlink en tid och från början så var det planerat att mitt geografiska område skulle få täckning under 2023. Döm av min förvåning när jag fick ett mejl förra veckan om att min order var redo.
Fick enheten igår, så allt har gått riktigt snabbt.
Vad ska jag använda den till? Redundanta Internetuppkopplingar ingår i mitt företags kontinuitetsplanering då vi inte kan vara verksamma utan uppkoppling. Efter invasionen av Ukraina och Sveriges Nato-ansökan så har behovet ytterligare skärpts.
Har man råd och möjlighet så rekommenderar jag verkligen att man säkrar tillgången till kritisk infrastruktur.
När jag lade min beställning så fanns endast Starlink “Residential/Business” som alternativ, numera kan man lägga till “Portability” för 300 kr extra i månaden. Då kan man använda sin Starlink inom samma kontinent (där det finns täckning). Man kan även slå på/av tjänsten enligt behov. Man är dock inte prioriterad om det uppstår “congestion”. För de som kanske inte har så stort behov av kontinuerlig redundans kan det vara ett bra alternativ.
Har fram tills nu haft LTE som failover till våra Ubiquiti-system, men kommer nu att uppgradera till att använda Starlink.
Har ni frågor så är det bara att ställa dem.
Inser att priset är avskräckande för somliga, men månadskostnaden motsvarar dryga timmen debiterbar tid och under våren har jag haft kanske 4-6h där fibern har legat nere. LTE:n orkar inte riktigt med de tjänster som vi behöver för att bedriva vår verksamhet. @janbolmeson har du redan säkrat din uppkoppling?
Jag antar att det inte går att pausa tjänsten under vintern? Enda stället det skulle behövas just nu är på landet där det inte finns något bredband, men priset är verkligen saftigt, än så länge?
Har du tillägget ”portability” så kan du slå av och på
tjänsten. Edit: verkar som att man måste välja RV för att kunna pausa enligt en artikel jag precis läste.
Men är inte vitsen med Starlink att det ska fungera när de “lokala” systemen inte fungerar? Oavsett om man sitter på 4G eller 5G som redundans till sin fiber, så försvinner de antingen omedelbart (stora städer) eller efter 3-4h (på landet) vid strömavbrott (läs: vindkraftverken slutar snurra).
Anledningen till att basstationerna för 4G och 5G oftast inte har batteribackup i större städer (men på landet) är att man gjort det, möjligtvis naiva antagandet, att om det blir elavbrott för en basstation så finns en annan i närheten som klarat sig och som har överlappande täckning. Det gör det inte nödvändigtvis på landet. Blir det en rejäl blackout försvinner alltså internet antingen direkt, eller efter några timmar.
Med Starlink är man oberoende av svensk eftersatt infrastruktur annat än el, vilket man kan/bör fixa själv nu med den förda politiken Lätt värt någon tusenlapp i månaden som en del av preppingen, för vikten av aktuell och korrekt information (läs: ocensurerat internet) har ju verkligen visat sig i Ukraina. Inte ens vår egen beredskapskanal P4 går att lita på längre, då VD:n för SR gått ut med att man inte tänker lyda regeringen vid krig utan köra sit eget race, utöver att man anlitat icke säkerhetsgranskad rysk personal för hantering av interna system inklusive VMA, enligt DN.
Rimligtvis borde man få skattereduktion eftersom man skaffat sig egna system
Jo, jag är helt med på redundansaspekten, ffa vid längre strömavbrott.
Kommentaren var relaterad till biten om att LTE inte räcker till kapacitetsmässigt när fiber går ner.
5G är rätt långt borta där vi bor. Vi har inte ens 4G vid fritidshuset. Man får gå ut och leta efter en ruta med bättre täckning för att kunna prata i telefon.
Ska prata med de runt omkring oss om vi ska skaffa en dedikerad anläggning till stugan.
Precis. Vi har rätt stor batterikapacitet till kritisk teknik och i dagsläget kan vi vid långvariga strömavbrott ladda dessa med generator från Honda på drygt 2h. Vi pratar här om en kombination av UPS:er och EPS:er. EPS:erna är de som kan laddas upp snabbt med tex generatorn.
Det är synd att det inte finns något stöd för publik fast ip i Starlink. Många företag kanske inte bara vill nå utan även nås. Det ställer till det rejält för anställda som behöver kunna koppla upp sig mot företaget med vpn.
Det går visserligen i vissa fall att ta sig runt problemet med olika former av tunnlar, men det är ett bök och ökar bräckligheten i systemet. I vissa avseenden känns det som att Starlink ligger decennier efter vad som erbjuds i andra mobila nät.
Currently none, Starlink is CGNAT IPv4 only, so no direct incoming connections either. A “real” non-CGNAT IPv6 is on the roadmap, but not yet available.
Dynamisk DNS är ändå relativt lindrigt jämfört med att behöva hålla igång en utåtgående tunnel som kör portforwarding tillbaka, och sedan köra vpn in i den tunneln.
Gav upp i stugan. Blev för mycket problem i och med att vi har ett större “compound” och det kan vara olika familjekonstellationer där när jag inte är där. Vi “nergraderade” till Telia och sedan dess har vi haft noll strul.
Finns säkert de som det fungerar bättre på. Vi körde ett tag med failover till Telia från Starlink, men det blev ingen bra upplevelse ändå med vissa streamingtjänster.
Hemma kör jag fortfarande Starlink för min dubbelredundans, men det är inte ofta den har behövt gå i skarpt läge.