Starta AB köpa hyreshus?

Funderar på att köpa ett hyreshus med två lägenheter. Vill inte köpa de privat eftersom att jag ska låna till bostad om ett tag vilket jag inte kommer få om jag har lån på hyreshuset så tänkte göra de via ett ab.

Får jag dra av räntekostnaderna på lånet mitt ab tar för att finansiera köpet av hyreshuset? Eller kommer hela hyresintäkten efter driften räknas som vinst?

Vilken bank är bäst att prata med om ett sånt här lån? Jag vill ju helst behöva lägga så lite som möjligt i kontantinsats. Och följdfråga, får jag ta ränta på pengarna jag lånar ut till mitt av till kontantinsats, och i så fall hur mycket? Och för även detta dras bort ifrån vinsten i så fall?

Japp, räntor avdragsgilla i AB, men lånevillkoren är inte lika bra som för privata bostadslån, högre ränta och högre krav på kontantinsats (i alla fall när jag undersökte saken med Handelsbanken för 10 år sen). Dessutom får du en stämpelskatt på 4,5% istället för 1,5%(?) privat. Du får ta ut ränta på det du lånar ut till AB, men lägre än den ränta banken kräver. Typ halva , eller nåt sånt.

Köper du en bostad räcker det oftast med 15 procent kontantinsats. Om ett nystartat aktiebolag skall köpa en fastighet lär kontantinsatsen i normalfallet bli åtminstone 25 procent.