Starta AB tillsammans med 2 andra inom elkraft entreprenad, risker?

Mina tankar:

Prio 1

Var mycket noga med att skriva ett väl genomarbetat kompanjonavtal / aktieägaravtal.

Det viktigaste här är att skriva ned hur ni förväntar er att göra med insatser från olika personer, och hur ni ska disponera uttag ur firman. Här sätter ni förväntningarna över hur saker ska fungera, framåtriktat och i samförstånd.

En andra del av detta avtal är att hantera ett antal trista fall eller i förväg hantera områden där ni kan bli osams och andra skyddsmekanismer. Hur hantera att t.ex. en person som förväntas göra stora insatser blir satt ur spel av sjukdom eller i värsta fall dödsfall? Vilka stora beslut får fattas av enkel majoritet (2 av 3 i ert fall) och vilka måste ha fullt samförstånd? Hur får aktier säljas eller överlåtas? Vad händer om någon inblandad tvingas råkar ut för skilsmässa/bodelning som riskerar sprida aktierna? Delar av dessa skyddsmekanismer bör sen också speglas över i bolagsordningen.

Det finns många mallar för såna här avtal som enkelt hittas med en sökning, men de är ofta fokuserade på skyddsmekanismerna, inte det framåtriktade.

Prio 2

Om ni inte har några planer på fler anställda tycker jag att @Skogstomten har en bra tanke med att kunna ha ett eget AB för dig som ger vissa friheter (men också skapar viss administration och därmed kostnader).

Om ni däremot räknar mer att anställa folk i denna verksamhet kan det vara värt att undersöka hur ni skulle kunna hantera fårmansbolagsreglerna (3:12-reglerna) i olika sammanhang. Dessa regler ger ju möjlighet till att ta utdelning till lägre skatt under vissa förutsättningar men kräver som jag förstår dagens regler att bolaget du får utdelning från äger minst 50% av dotterbolag för att få räkna in dess löneunderlag - och om ditt personliga AB bara äger 33% skjuter du ju ut dig från detta då.

Ett mellanting är ju att börja med nån av strukturerna och sen göra om den efter förutsättningarna som gäller när ni välj börjar anställa folk i det fallet. 3:12-reglerna kan ju ändras med tiden när politikerna får för sig det.