Starta bolag på sidan av anställning - rimlig affär eller för smal nisch?

Hej!

Jag är 29 år gammal och bor i Stockholm.

Jag går i tankar om att starta ett aktiebolag vid sidan av min nuvarande heltidsanställning och skulle gärna vilja ta del av era erfarenheter och tankar innan jag tar steget.

Grundidén till bolaget är att erbjuda tjänst som extern installatör för regelefterlevnad (IFR) till mindre elinstallationsföretag. Många små, ägarledda firmor bär idag IFR-ansvaret själva, trots att det innebär juridiskt ansvar, krav på dokumentation, egenkontrollprogram, tillsyn m.m. Min tanke är att detta – i likhet med redovisning eller arbetsmiljö – kan outsourcas till någon som gör det strukturerat och långsiktigt. För att kunna verka som IFR så behöver man ha gått en utbildning som kostar över 30 000kr och tar mellan 6-12 månader att slutföra (Auktorisation Lågspänning).

Samtidigt ser jag IFR-rollen som en del av ett bredare tjänsteerbjudande, där bolaget även skulle kunna erbjuda:

• konsulttjänster inom el (stöd i tekniska frågor, regelverk, upplägg)

• projektledning inom el- och installationsprojekt

• stöd vid uppstart av nya elinstallationsföretag (struktur, dokumentation, processer)

• få in förfrågningar via hemsida och andra kanaler för olika typer av elinstallationsarbeten där jag skickar vidare uppdraget till en annan elektriker, men att jag tar ett påslag på arbetet

• stöd till företag, samfälligheter, bostadsrättsföreningar vid upphandling av installation av laddinfrastruktur

Jag försöker alltså tänka bolaget som ett kompetens- och ansvarsburet tjänstebolag, snarare än en enskild nischprodukt.

Det jag gärna vill ha er input på är framför allt bolags- och affärsresonemanget:

• Är IFR som kärna en rimlig grund för ett fristående bolag?

• Är abonnemangsmodell (månadsavgift) rimlig i en sådan här roll?

• Är det klokt att bygga bolaget bredare från start, eller bör man börja extremt smalt och utöka senare?

Jag har teknisk och branschmässig bakgrund. Målet är att bygga något som är långsiktigt hållbart, både affärsmässigt och personligt.

Alla perspektiv – kritiska som uppmuntrande – uppskattas.
Tack på förhand!

Jag vet inget om nischen, så om det är en hållbar och säljbar affär vet jag inget om. Mina tankar blir mer kring företag i allmänhet. Men jag tänker att det du beskriver (givet att du redan har den utbildning som krävs), har stor möjlig uppsida, med en väldigt liten nedsida.

Att starta ett bolag baserat på en smal, välriktad tjänst och sen gradvis bygga ut därifrån när du ser vad marknaden behöver och vill ha, tror jag spontant är en väldigt bra idé. Du vet vad du ska göra, och du kan relativt snabbt se om det flyger eller inte utan att investera mängder med tid och pengar. Eftersom du har din anställning kvar som bas så har du inte heller stressen över att se kapitalet sina i väntan på första sälj, så du kan kosta på dig att testa och fila lite på erbjudandet om det inte flyger direkt.

Om det inte funkar, så har du förhoppnigsvis inte investerat allt för mycket varken tid eller pengar, och du har garanterat samtidigt lärt dig en massa saker längs vägen. Du har din anställning kvar, så du sitter inte i skiter ekonomiskt.

Tänk också på att du inte måste ha allt klart för att kunna börja testa idén. Spåna ihop hur ett erbjudande skulle se ut, och testa att sälja det till ett antal bolag du upplever som målgruppen och se hur det tas emot. Det “värsta” som kan hända är att du får jobba som en tok ett tag för att leverera på beställningarna.

2 gillningar

Tack för ett riktigt bra och nyktert resonemang!

Det du skriver om liten nedsida och möjlighet att testa utan ekonomisk stress är exakt så jag själv försöker se på det. Att börja smalt och låta marknaden styra vilka ben man bygger vidare på känns rationellt – men samtidigt svårt att veta hur smalt man bör börja.

Av ren nyfikenhet: om du själv varit i min sits – hade du fokuserat 100 % på IFR som första erbjudande, eller redan från start paketerat det ihop med mer “lättsålda” konsult-/projektledningstjänster?

Svaret är att testa och se vad som är lättast att sälja och leverera. Anta att du kommer behöva tweaka erbjudande, pris, leveranssätt etc efter du testat några gånger

1 gillning

Håller helt med!

Gällande prissättningen så är det en utmaning i sig. Marknadspriset är svårt att ta reda på då det finns olika prismodeller beroende på storleken på bolag. Vet att vissa kör med en fast summa/månad medan andra har en % på omsättningen.
Men för min del så skulle jag vilja hålla det enkelt med en fast summa/månad.
Vill inte heller vara för girig i början, å andra sidan vill jag inte heller ta för dåligt betalt, som kan uppfattas som dålig kvalité i tjänsten.

Vad skulle du säga är en bra utgångspunkt?

Alltså. Sälja konsultuppdrag är ju rätt tacksamt eftersom man faktiskt inte behöver ha något att sälja s a s. Frågan är ju däremot hur väl du kan kombinera det med din anställning, och om arbetsgivaren tillåter det. (Du bör oavsett vad ha godkänt från din arbetsgivare innan du drar igång en sidoverksamhet.)

Jag sålde nyss mitt bolag som höll på med något liknande men i en helt annan bransch. Hela verksamheten var lönsam och tjänsten väldigt uppskattad av kunderna.

Testa!

Och som @rydan säger, kolla med din nuvarande arbetsgivare så du inte kommer på kant med dem.

1 gillning

Helt rätt, jag har i planen att prata med min arbetsgivare och få ett skriftligt godkännande kring att starta ett AB vid sidan om.

Kul att höra att du lyckades! Har du några värdefulla lärdomar från din tid med bolaget?

Enligt elsäkerhetslagen ska elinstallatören för regelefterlevnad vara verksam i företaget. Det innebär att man ska ha en sådan position och tid avsatt att man faktiskt kan kontrollera att företaget följer sitt egenkontrollprogram och att de som utför arbetet har rätt kompetens.

​Att vara ansvarig för regelefterlevnaden i flera olika företag anses oftast oförenligt med kravet på att vara “verksam” på ett sätt som medger verklig kontroll.

​Det finns inga absoluta förbud i lagtexten mot att vara kopplad till fler, men i praktiken är Elsäkerhetsverket mycket restriktiva. Här är de situationer där det kan diskuteras:

• Koncerner: Om flera företag ingår i samma koncern och har ett gemensamt egenkontrollprogram, kan det i vissa fall godtas att en person har rollen för flera juridiska enheter. Men även här krävs det att personen har den praktiska möjligheten att utöva tillsyn överallt.

• Särskilda skäl: Om man kan bevisa för Elsäkerhetsverket att omfattningen på verksamheten i de olika företagen är så liten att man hinner med båda, kan det passera. Det är dock en rejäl uppförsbacke att få detta godkänt vid en tillsyn.

​Om Elsäkerhetsverket ser att en elinstallatör står skriven på många företag kommer de sannolikt att inleda en granskning. Om de bedömer att du inte kan uppfylla dina plikter riskerar du att:

1. ​Företaget förbjuds att utföra elinstallationsarbete.

2. ​Du själv kan få din auktorisation ifrågasatt.

Bra inspel, och jag har funderat en hel del kring denna punkt som du nämner. Jag håller med om att kravet på att vara “verksam i företaget” är centralt – och att Elsäkerhetsverket i praktiken ofta tolkar det ganska strikt.

Min tanke är inte att IFR ska vara någon form av pappersroll, utan att man faktiskt ska ha insyn i verksamheten och kunna påverka hur den bedrivs. Exakt hur det behöver se ut i praktiken är just det jag försöker förstå bättre nu.

Min plan är att komma upp till ett rimligt antal kunder där jag står som IFR och kan bevisa att jag gör arbetet som just elsäkerhetsverket kräver utav en IFR. Min tolkning där är att en tydlig struktur för egenkontroll, uppföljning och avvikelser är avgörande.

Just din poäng är också en av anledningarna till att jag ser detta mer som ett kompetens- och ansvarsburet konsultbolag, snarare än en ren IFR-fabrik.

I ELSÄK-FS 2017:3 finns inget angivet tak för hur många företag en elinstallatör för regelefterlevnad kan vara knuten till. Kravet är att rollen ska vara tydligt definierad i företagets egenkontrollprogram och att regelefterlevnaden i praktiken kan säkerställas.

Det innebär att frågan i tillsyn snarare blir hur rollen är utformad och hur egenkontrollen fungerar, än hur många uppdrag personen har.

Elsäkerhetsverket har även svarat på just denna fråga på deras hemsida - senast granskad 2025-12-01: Elinstallatör för regelefterlevnad i flera företag? | Elsäkerhetsverket

Borde man inte kunna komma runt det genom att vara inhyrd konsult med det ansvaret och forma avtalet utifrån det?

Elsäkerhetsverket är extremt medvetna om att det finns personer som försöker “hyra ut” sin auktorisation. De har system för att flagga personer som står som ansvariga för regelefterlevnad i flera olika juridiska enheter.

• Konsekvens: Om du registreras på tre-fyra olika företag kommer du garanterat att få ögonen på dig. Elsäkerhetsverket kommer kräva att du bevisar hur du hinner utöva tillsyn i samtliga företag. Kan du inte det, ryker auktorisationen.

Det personliga ansvaret (Ingen försäkring täcker detta)

Rollen som elinstallatör för regelefterlevnad är inte en administrativ post, det är en garantfunktion.

• Om en elektriker i ett av företagen gör ett fel som leder till en brand eller en dödsolycka, är det du som hamnar i förhörsstolen.

• Du ska kunna svara på: “Hur säkerställde du att just den här elektrikern hade rätt kompetens för just det här jobbet?”

• Om Du bara har “sålt sitt namn” och inte varit på plats eller gjort kontroller, räknas det som grov oaktsamhet.

Kravet på att vara “verksam i företaget”

Lagen säger att man ska vara “verksam i företaget”. Det tolkas som att man ska ha en reell insyn i den dagliga driften.

• Att sitta på ett eget kontor och fakturera 5 000 kr i månaden till fem olika elfirmor utan att någonsin träffa deras montörer uppfyller inte lagens krav.

• Det räcker inte att titta på papper; man ska se till att egenkontrollprogrammet faktiskt efterlevs i praktiken.

Du ska faktiskt göra jobbet på riktigt – det vill säga besöka byggarbetsplatser, hålla i utbildningar och granska dokumentation för flera företag – Du kommer snabbt inse du har har skapat världens sämsta jobb.

• Du tar 100 % av risken men får bara en bråkdel av vinsten.

• De företag som är villiga att betala för en extern person är ofta de företag som inte har ordning på sina egna papper – alltså de mest riskfyllda kunderna.

1 gillning

Garantställning – Du är “livvakten”

I juridiken har du något som kallas garantställning. Det betyder att du har en lagstadgad skyldighet att förhindra att en olycka sker.

• Om du har tagit rollen för regelefterlevnad i en annan firma har du lovat staten (Elsäkerhetsverket) att du ser till att deras jobb är säkra.

• Om du Brister i att kontrollera jobben och någon skadas eller dör, så har du begått ett underlåtenhetsbrott. Det är straffbart på samma sätt som om du personligen hade skalat kablarna fel.

Grov vårdslöshet = Personligt betalningsansvar

Ett AB skyddar mot affärsrisker, men det skyddar aldrig mot grov vårdslöshet eller brott.

• Försäkringsbolagets hämnd: Om en villa för 8 miljoner brinner ner, betalar försäkringsbolaget ut pengar till villaägaren. Sedan letar de efter någon att kräva pengarna tillbaka från.

• Om de ser att du har skrivit under på att vara ansvarig men aldrig varit på plats, kommer de stämma dig personligen för grov vårdslöshet. Eftersom du medvetet struntat/brustit i dina lagstadgade kontrolluppgifter, kan domstolen besluta att du ska betala skadeståndet ur egen ficka. Miljonskulder som aldrig går att bli av med via en konkurs.

Straffansvar (Vållande till annans död/kroppsskada)

Låt oss säga att branden i villan inte bara förstör huset, utan att ett barn blir skadat.

• Polisen startar en brottsutredning. De ser att företaget “Snabba Elfix” gjort jobbet, men att DU står som ansvarig för att de jobbar säkert.

• Åklagaren kommer ställa dig mot väggen: “Du har intygat att detta företag följer reglerna, men du har inte ens gjort en stickprovskontroll på två år. Du har genom din passivitet orsakat denna skada.”

• Här hjälper inga försäkringar i världen. Du kan bli dömd till villkorlig dom eller fängelse.

Du har bra argument men går på lite för hårt att det här aldrig går. Det du säger är i princip att det är viktigt med en kontrollmekanism och att paketet behöver komma med en kontrollfunktion där bla slumpvisa stickkontroller ingår.

1 gillning

Du har bra poänger och det låter som du har bra koll på den juridiska biten av detta. Jag är nyfiken på vart du får din information ifrån (inte för att jag misstror det du säger, utan vill få en helhetsbild). Är det från egna erfarenheter kring juridiskt ansvar?

Men idag ligger det stora ansvaret på den som utför arbetet. För att kunna arbeta som elektriker ska du minst ha en gymnasieutbildning på 3 år eller likvärdigt. Sedan ska du ha arbetat som lärling i ungefär 1 år. Efter det så är det ytterligare 3 år för att bli fullbetald elektriker, 1a, 2a och 3e års-montör. Under den tiden ska man ha fullgod kunskap för att kunna utföra säkra elinstallationer.

Elinstallatör för regelefterlevnads ansvar är att förse elinstallationsbolaget med verktyg i form av ett egenkontrollprogram och rutin hur det ska användas i den dagliga verksamheten på ett korrekt sätt med egenkontroller för varje elinstallation. Om detta är gjort på korrekt sätt från EFR sida, så är det bolaget som har ansvaret att egenkontrollprogrammet följs korrekt och att egenkontroller är gjorda. Bolaget ska även ha dessa egenkontroller dokumenterade i minst 10 år vid ett eventuellt försäkringsärende.

Min tanke är att jag ska ringa och prata med en handläggare på elsäkerhetsverket kring detta och jag hoppas på att de kan ge mig vägledning också.