Jag ska jobba som förbundskapten i Finland där dom önskar att jag fakturerar till ett eget företag. Nu håller jag på och försöker få koll på om jag ska starta aktiebolag eller enskild firma.
Mitt företag kommer huvudsakligen att fakturera Finland men eventuellt andra uppdrag. Till företaget vill jag köpa dator, telefon och lite annat.
Fel är kanske fel men ska han verka och utföra arbete i finland kan man tänka att finnarna inte tycker det är OK att fakturera detta från utlandet rätt upp och ner utan skattemässiga konsekvenser. Förbundskaptentjänster är kanske ett särfall, vad vet jag, men i Sverige kan man inte göra det längre.
Oavsett är alla råd som inte är “hör med en finne som kan” dumma.
Stort grattis till nya tjänsten! Försöker vara anonym på det här forumet men kan kort nämna att jag har koll på innebandyn i Sverige och känner till dig sedan tidigare.
Det enkla tipset är att AB är gynnsamt om löneintäkterna för dig (brutto) kommer över statlig inkomstskatt sett till hela året. 2024 är beloppet cirka 615 tkr brutto. Eftersom du i tråden nämner att du även har en “vanlig” lön kommer du sannolikt komma upp över 615 tkr sett till hela året om du har enskild firma eftersom allt i enskild firma (exkl. kostnader) kommer tas ut som lön.
Enkelt exempel:
Har du 40 tkr i lön från “vanligt” arbeta är du redan uppe i 480 tkr. Kör du enskild firma och har intäkter om 400 tkr/år kan du ta ut cirka 21 tkr/månad om du har 0 kostnader. Detta motsvarar en extra lön om 252 tkr/år och sett till hela året har du således:
480 + 252 = 732 tkr. Du skattar dock 50% på allting över 615 tkr.
I sådant fall är det bättre att starta ett AB och ta utdelning varje år efter bokslutet är klart.
Om vi utgår från samma exempel om 400tkr intäkter kommer du skatta cirka 20% i bolagsskatt på beloppet som är kvar i ditt AB efter kostnader (80 tkr). Du har nu 320 tkr kvar i bolaget. Du kan ta utdelning enligt förenklingsregeln (huvudregeln kan du bara använda om du betalar ut lön) på cirka 204 tkr för 2024.
Du skattar sedan 20 % på dessa 204 = 163 tkr i handen. Jämfört med enskild firma ser du redan nu att AB är mycket mer gynnsamt. Vidare har du även runt 116 tkr kvar i bolaget som är skattade och dessa kan du t.ex. investera i en KF hos Avanza.
Jag rekommenderar att du startar AB och fakturerar för ditt uppdrag som förbundskapten. Tycker du att bokföring är krångligt kan du kontakta en lokal liten redovisningsbyrå där du bor alternativt att du kör via något mer modernt som har faktureringslösning. Exempelvis Wint, Fortnox, Bokio osv. Dessa aktörer tillhandahåller även “färdiga” AB och hjälper dig med hela processen.