Har senaste tiden gått och funderat på hur man skulle kunna få en exponering mot fastigheter utan den enorma belåning fastighetsbolag innehar.
Tänker att man startar en ”SPAC”, tar in pengar, köper fastigheter utan belåning. Möjligtvis visst låneutrymme för löpande drift fastslaget i stadgarna.
Detta är inget företag jag tänkt att starta utan vill bara kasta ut tanken om det vore ett intressant ”tillgånsslag”?
Starta ett börsnoterat fastighetsbolag utan belåning? En hypotetisk fråga om ett nytt tillgångsslag?
Skulle säga att du garanterat kommer få en substansrabatt på dessa aktier. De som köper in sig i SPACen för 100kr får sedan en aktie värd 80kr. Även köp av nya fastigheter blir ett problem då de kommer vara värda mindre när de är låsta i börsbolagen än på öppen marknad. Aktien kommer troligen även att minska i pris vid fastighetsköp då pengar på banken som kan skiftas ut till ägarna värderas högre än pengar låsta i fastigheter.
Fastighetsbolagen brukar använda belåning för att runda alla dessa problem.
Halva poängen med fastigheter som tillgångsslag är belåningen. Utan den har du en kapitaltung verksamhet med som högst en medioker avkastning.
Tack för svar, bra påpekanden.
Ja det finns en poäng att äga fastighetsbolag för att få exponering mot belåningen. Min tanke var mer att få till en realtillgång med kassaflöde.
Fastigheter avkastar väldigt lite, därav är belåning nödvändigt för att skapa rimlig avkastning.
Lundberg har väl däremot modest belåning, så kanske titta på Huvudstaden?
Lundbergs är i grunden ett investmentbolag.
De egna fastigheternas värde är under 20 procent av företagets substans Enligt Avanza uppgår värdet av fastigheterna till knappa 16 procent och enligt IB Index till dryga 19 procent av substansvärdet. Lundergs äger dessutom aktier i Hufvudstaden motsvarande ett substansvärde om 9 procent.
Lundbergs exponering mot fastigheter ligger alltså under 30 procent. Vill man ha ett renodladt fastighetsbolag får man vända sig någon annanstans.
Jag nämnde aldrig investmentbolaget Lundberg, utan personen och det renodlade fastighetsbolag han kontrollerar
Du kan inte köpa in dig i Lundbergs fastighetsbolag, det är inte börsnoterat.
Jag menar Hufvudstaden som jag visserligen stavade fel. Läste du alls mitt inlägg?
Lundberg = Fredrik Lundberg
Nej, tyvärr förstår jag inte din tankegång. Köper du Hufvudtaden, så spelar Lundbergs belåning ingen roll. Hufvudstaden är för övrigt lågt belånad jämfört med många andra fastighetsbolag.
Fredrik Lundbergs filosofi kring belåning genomsyrar nog alla hans intressebolag (Lundbergs Fastigheter, LE Lundbergföretagen samt Hufvudstaden)
Ja, nu framstår din tankegång klarare.