Starta SaaS-bolag och jobba som IT-konsult

Hej!

Jag håller på att utveckla en SaaS-produkt och börjar närma mig en MVP. Hittills har jag bara fokuserat på att bygga produkten och att prata med potentiella kunder för att säkerställa att jag fokuserar på rätt features och att de vill ha produkten. Jag har inte startat företaget formellt än, och jag har ingen erfarenhet av driva ett AB sedan tidigare. Eftersom jag även planerar att frilansa som IT-konsult samtidigt som jag utvecklar SaaS-produkten uppstår frågan:

Kan jag starta ett AB för SaaS-produkten och arbeta som IT-konsult via samma bolag?

Anledningen till att jag vill göra det via samma bolag är för att undvika att betala kostaden för att starta AB två gånger.

Tack!

1 gillning

Finns säkert någon god skatterelaterad anledning att inte göra detta men summa sumarum, det ska inte vara några problem.

Lite nyfiken, inom vilket område är ditt SaaS?

MVH IT&DEV Projektledare

1 gillning

En anledning till att starta två vore att kunna sälja av det ena och fortsätta driva den andra verksamheten vidare utan avbrott.

3 gillningar

Ytterligare en anledning är att kunna prisa olika. Ev anpassning av en SaaS-lösning driver en del konsulttimmar när det skall in och prata med kunds ekosystem. Även om det är via nått standard API.

Men framför allt så kan du undvika att dina konsulttimmar försvinner vi eventuellt skadestånd eller försäljning av bolaget.

Mitt tips är att sätta dig med en duktig revisor eller bolagsjurist och ha lite rådgivning med hur du skall sätta upp en lösning som skyddar dig på bästa vis och ger dig flexibilitet långsiktigt.

Men ja, rent tekniskt kan du köra allt via ett bolag. Men det kommer vara sämre än om du sätter upp en konstellation av bolag, typ 3-4st.

2 gillningar

Ok. SaaS-produkten är inom fintech.

Det är en bra poäng. Ska läsa på lite mer om hur den processen skulle kunna gå till.

Vad tror du skulle kunna bli problematiskt om jag i framtiden säljer SaaS-produkten och behåller IT-konsult-delen? Svårt att räkna på vilken inkomst/utigft/omsättning/skatt som kommer från vilken del? Kanske är lite “rörigt”?

Bra poäng. Att prata med en erfaren revisor eller jurist skulle nog ge mig mycket.

Tror inte man ska fokusera så mycket på framtiden, så länge bolaget är ditt fattar du ju alla beslut. går SaaS bra och någon vill köpa det går det lösa med inkråm eller helt enkelt där du skapar ett nytt bolag där du säljer säljer din SaaS verksamhet.

Det jag dock skulle fundera på mest är hur kunder upplever det att du har en annan verksamhet om du skulle jobba 100 som it konsult

1 gillning

Ja, det är ju svårt att planera exakt hur företaget ser ut i framtiden. Det är nog bäst att bara köra och göra ändringar längre fram om det skulle behövas.

Inga problem att ha en verksamhet vid sidan för mig. Mina kunder låter mig göra vad jag vill vid sidan så länge jag gör vad som förväntas och håller deadlines. Jag upplever det till och med som att det tycker det är positivt att jag har en verksamhet vid sidan eftersom det gör mig till en bättre utvecklare. Det visar också vad jag är kapabel till att bygga med “fria tyglar”. Det är bara kul att visa och kul för dem att se.

Bland annat värderingen. Du kanske upplever att det finns upparbetade kunder som konsult, du har tagit dig igenom inköpsavdelningar och processer vilket för dig ökar värdet på organisationsnumret. Medan den som köper SaaS-tjänsten värderar den tillgången till 0 kr. Det blir svårare att komma överens då, om vad priset på aktierna bör vara.

Är nog ännu klurigare att flytta ut SaaS-delen av liknande anledningar; upparbetade kundavtal (speciellt om det finns anpassningar, Enterprise-kunder osv.), juridik kring immateriella tillgångar, upparbetad soliditet. Detta vore nog ingen strategi att föredra.

2 gillningar

Tänk på att risker samt hantering av dessa, både kapitalmässigt, lagligt och försäkringar för dessa skiljer sig markant mellan konsult och produktbolag. Du kan även hamna i svåra situationer gällande intellektuella rättigheter med dina konsultkunder om du även utvecklar en produkt inom en befattning som ger insyn i andra bolags IP/verksamhet.

Optioner/aktier till anställda kommer ej gå att skilja på affärsmässigt heller.

1 gillning