Hej jag och en kompis håller på att utveckla en saas tjänst för tidsrapportering, projekt och prisuppföljning/utvärding för företag och börjar väl närma oss MVP men jag har lite frågor och funderingar.
hur fasiken funkar det med gdpr avtal nu när vi ska börja testsälja produkten snart?
finns det andra juridiska ting att tänka på innan man börjar sälja produkten.
vi är sedan tidigare endast småföretagare inom helt andra inriktningar som tidigare erfarenhet, så hur svårt är det att lyckas sälja en sån här produkt till t.ex småföretagare?
hur har ni som lyckats fångat upp innan dom bundit sig till andra aktörer eller omvänt dom till er produkt?
till er som driver mindre bolag för t,ex städ bygg entreprenad och annat som kan ha nytta av en sån här produkt vad saknar ni i dagens program?
dom som gjort liknande resor hur fick ni tag i dom första kunderna som inte va vänner eller liknande
är det andra tips på vägen folk med erfarenhet kan ge?
GDPR är en ganska enkel lag att läsa på om, och idag är det bara att fråga valfri LLM.
Idag skulle jag säga att det antagligen är väldigt svårt om det inte är extremt nischat och ni gör det extremt bra. Vem som helst kan i princip prompta ihop och deploya en sån här lösning, inkl. Eventuella kopplingar till Fortnox osv på någon helg.
SaaS som koncept tror jag kommer förändras väldigt mycket iom att du i många fall idag inte ens behöver köpa in såna här tjänster, speciellt inte enklare lösningar som typ tidrapportering/pris/projekthantering och generell ERP.
Har inga bra svar på dina övriga frågor, lycka till med projektet dock!
Juridiken kommer jag inte kommentera på då det har faktiska följder om man killgissar sig fram via publika forum. Läs på, använd LMM/Ai för att å en grund. Avgör sedan om ni vill ta in extern juridisk hjälp eller ej.
Alla andra frågor beror ju på vad er produkt löser som inte redan är löst av andra produkter i andra ekosystem som era potentiella kunder redan har? Dvs har ni skapat nått för att ni ville starta en bi-firma eller har ni haft utmaningar i ert företagande som era systemleverantörer inte kunnat lösa på ett fullgott sätt?
Om det är det andra så har du/ni ert svar där. Plocka upp telefonen och ring till de bolag som kan ha nytta av lösningen, nyttja ett crm för att följa upp när kundens avtal närmar sig förnyelse då dem förmodligen redan nu sitter i ett avtal om de inte helt saknar en lösning.
Som @Mania sa så säkerställ att ni har API som funkar mot ert kundsegments fakturering/ekonomisystem samt HR system. Saker skall vara enkelt att använda och integrera med övriga system, annars är det ytterligare ett webbaserat excel ark.
Ja tacksam för utförliga svar men jag tänker lite allt annat finns ju i princip minst 10 företag som gör i princip samma sak alltså vad det gäller att man behöver ha extremt nischat alltså jag tänker ska du ha en telefon, schampoo eller en hamburgare så finns det 10 olika framgångsrika företag att välja mellan, men som svar nej det är inte extremt nischat det började med att vi ansåg att befintliga produkter i området var för dyra så vi tänkte vi gör en något billigare produkt och enkel och smidig att använda och sikta in sig på små företag helst innan dom tecknat med någon annan i början iallafall men kanske är extremt svårt att bryta sig in även om man satsar på marknadsföring och försäljning?
Innan man kan svara på punkt 4-7 så vad är era konkurrenter i dagsläget? Vad innebär en “småföretagare” för er? Vad gör erat system som era konkurrenter inte gör? Hur konkurrerar ni, pris, funktion, support? Att definiera nuläget tror jag är en viktig utmaning både för er själva men också för att visa mervärde för framtida kunder.
Finns många olika ramverk som man kan utgå ifrån och kan tipsa om detta om ni anser det matnyttigt.
EDIT: Ska tilläggas att jag inte riktigt förstår vad eran produkt gör