Startat eget - och prokrastinerar!

Hej!

Jag startade eget för ett antal veckor sedan. Detta är något som jag har drömt om länge.

Jag gillar att lära mig nya saker, problemlösning och att bygga upp saker. På jobbet (inget tekniskt) är jag den som är “duktig”, som snabbt lär sig, som hjälper andra och som får saker gjort.

Jag har skrivit affärsplan, börjat bygga en enkel WP-hemsida, skaffat fortnox, läst på om bokföring, samlat massvis med ideer och länkar till “nyttiga” hemsidor och artiklar…

Men nu sitter jag här och märker att jag fastnar i mina egna tankar, att jag inte kommer igång med själva kärnverksamheten! Dvs min produkt/tjänst. Istället byter jag färg och typsnitt på hemsidan eller läser här på forumet. :see_no_evil_monkey:

Det finns plötsligt en hög tröskel som jag inte lyckas ta mig över. Börjar tvivla på mig själv. Blir rädd för att någon ska sno min idé eller kopiera min produkt (innan jag ens börjat :face_with_spiral_eyes: ). Funderar hundra gånger över olika former för att sälja något som inte är färdig än.

När jag försöker prata med nära och kära om detta säger de (i all välmening) oftast något i stil med “Orolig? Näää… du som brukar vara så duktig! Det kommer säkert gå jättebra!” vilket såklart inte hjälper mig.

Finns det några kloka människor här som har varit i samma sits? Hur gör man för att komma vidare?

2 gillningar

Känns väl som att du svarar på din egen fråga lite.

Ut och sälj och jaga in omsättning, det spelar ingen roll att allt inte är klart och perfekt.

5 gillningar

Detta.

En massa saker du tror kommer gå fel kommer gå bra. Och tvärtom :grinning_face:

3 gillningar

Bättre att fråga ChatGPT om råd än nära och kära. ChatGPT kommer föreslå saker den tror du behöver göra, inte vad den tror du vill höra. AI är bra på det sättet. Annars har jag inget råd alls, är övertygad om att jag hade hamnat i exakt samma situation om jag startat ett eget företag. Det är förmodligen bra att jag aldrig försökt.

5 gillningar

Instämmer. Om det är en produkt som du kan sälja innan den finns, så ut och sälj. Sen kommer om inte annat köparna piska, ehrm jag menar, “entusiasmera” dig att bygga vidare. :grin:

Om det inte är en produkt du kan sälja på något vettigt sätt innan ens en prototyp finns, så se till att skapa prototypen. Och, då, mer specifikt:

Att skapa något från intet, utan egentlig deadline eller andra förhållningsregler, även om man har en bild i huvudet av vad man ska skapa, kan lätt blir överväldigande. Den tomma canvasen/pappret/notbladet/editor-sidan är skrämmande! Så, jag brukar i de lägena alltid börja med att ha en “kickoff”. Här brukar jag tänka igenom produkten/prototypen och skapa en detaljerad att-göra-lista, och sen prioritera den och bryta ner den ytterligare. Helst i så små delar att man kan beta av en del av listan på “en tidsenhet arbete”. Det behöver inte vara en lista som är klar från start till slut, den kan innehålla punkter att analysera och detaljera mer funktionalitet t ex, men i alla fall så mycket att den har ett antal klara och tydliga saker att göra överst på listan, som kommer föra projektet framåt om de blir gjorda.

Exakt hur lång tid en tidsenhet är för dig beror lite på om det är ett sidogig du gör på lunchrasten eller något du satt av veckodagar för, men generellt, i alla fall för mig, fungerar det bättre ju mindre i tid varje uppgift som för projektet meningsfullt framåt är.

När man väl har listan, så även om man inte “känner för just nu”, är det ändå mycket lättare att ta den första uppgiften i listan och övertala sig att göra den, för den är ändå rätt liten. När man väl börjat är det lätt hänt att man får flow, och sen betar man av en hel radda uppgifter på listan. Det är alltid mycket mindre mental ansträngning att fortsätta med det man håller på med än att byta, vare sig det är jobba på sin produkt, kolla youtube, eller käka chips.

Ibland kör man fast, eller faktiskt misslyckas få den uppgiften gjord. Då får man försöka lista ut varför man misslyckades, och kanske uppdatera den med det man lärt sig eller bryta ner den ytterligare om man märkte att den var större än man trodde. Det kan såklart också vara så att man bara inte hade energin, fick telefonsamtal, blev hungrig, whatever. Då får man bara acceptera att det händer ibland och ge sig själv en ny chans vid nästa tillgängliga tillfälle.

5 gillningar

Ett annat råd kan vara att ta in någon som vet hur det ska göras och som har gjort det förut som längtar efter en bra affärsidé att förverkliga. Det finns en anledning till att folk tar sin ide till draknästet till exempel. De har en bra pryl eller ide, men de har inte vad som krävs för att få den att flyga. Inget fel med det, vi är bra på olika saker.

Vissa människor är bra på att komma på ideér, men värdelösa på att göra dem till verklighet. Och vissa personer kan få sälja in vad som men har inte hittat rätt affärsidé. Min pappa är t.ex en ide-spruta av rang men det va inte för än han började jobba med en person som kunde sälja precis vilken skit som helst som allt tog fart.

3 gillningar

Det med att vara den “duktiga” och att “du löser allt” känner jag att det även har lagt en press på mig genom åren. Har jag blivit den duktiga som alla trodde jag skulle bli eller har jag misslyckats med deras förväntningar som omedvettet blev mina egna förväntningar på mig själv?…

Till din fråga, jag startade ett sidoföretag som har gått OK men inget mer än så men jag har medvettet inte satsat på det av diverse anledningar. Jag tycker att GPT är bra på att peppa en och motivera till att “gå ut och sälja” men jag instämmer med @snurrfint , i dom flesta fallen är det kombination av kompetenser som gör att något blir bra. Ideer finns det massor och med stor sannolikhet har någon redan tänkt det har i tankarna. Hur många tar steget att göra det själva? Hur många har tänkt implementeringen exakt som du och hur många kommer säga upp sig eller vad det nu kan vara för att driva detta?

Med det sagt, som flera ovan sa, ut och prova och var inte rädd att få feedback eller hjälp med dina ideer :slight_smile:

1 gillning

Jag tänker att det är mänskligt att ta det enkla först. Det är lättare att se vad du behöver göra på hemsidan än på din nya produkt/tjänst. Du har förmodligen redan brutit ner arbetet med hemsidan i ditt huvud och därför blir det enkelt att exekvera. Arbetet med produkten/tjänsten är fortfarande för high-level så du vet inte vad nästa steg är, vilket gör att det känns jobbigt.

Sätt dig ner och bryt ner uppgiften till mindre delar. Sen bryter du ner dessa i mindre actions så att du kan börja beta av saker och känner framdrift.

3 gillningar

Förstår inte riktigt, har du en tjänst/produkt att sälja eller inte?

4 gillningar

Tjena
Jag förstår verkligen att det kan kännas tufft att inte komma vidare i sina tankar trots att grundarbetet med affärsplan och allt administrativa är på plats. Det är ju också väldigt bra att dessa delar finns på plats, så inte det är en bromskloss för dig.

Jag tror nog att du behöver ett bollplank, en coach helt enkelt. Någon i din närhet, som du klart kan lita på och som du kan bolla dina tankar med när du fastnar i tankebanorna för att hjälpa dig att se det du tänker på i ett annat perspektiv.

1 gillning

Mitt tips är att stänga in dig utan internet i timmar/dagar/veckor eller vad som behövs för att skapa ett mycket enkelt utkast.

Detta ger dig kunskap och förståelse. Efter det kan du jobba mera normalt och bryta ner arbetet i delar för att göra det på riktigt.

Om det fortfarande känns motigt i andra fasen är det bättre om du tar in konsulter eller underleverantör för det och du istället fokuserar på kunder och sälj.

1 gillning

Hmm vad är det ditt företag ska göra? Har du jobbat med detta tidigare som anställd eller är det en ny idé? Vilka steg måste du göra för att få dina första kunder?

Tack för bra input allihopa, ni hjälper mig jättemycket! Behöver nog få lite “tankeklarhet” och strukturera upp mitt arbete.

(Jag delar upp det i flera inlägg, det gick inte att nämna fler än 2 andra medlemmar i samma svar.)

@JEriksson Det som jag vill ta fram är en utbildning (hjälp till självhjälp, som riktar sig till privatpersoner). Jag har “expertkunskapen” som behövs, jobbar med något liknande. Fast då mera i form av service, inriktat mot olika detaljfrågor, inte grundläggande hjälp till självhjälp.

@snurrfint Bra tipps med ChatGPT, har testat nu för fösta gången och det verkar fungera, ska fortsätta med det.

Och ja, jag är en typisk idéspruta och varken förvaltare eller säljare. Jag har tusen idéer kring olika paket som jag skulle kunna erbjuda (vill börja med IRL-utbildningar för små grupper, men varför inte e-böcker och webinarier med möjlighet att boka till personlig rådgivning genom videomöten…?) och blir då överväldigad av tanken på allt som skulle behöva göras för att förverkliga detta. Behöver nog samarbeta med någon som är bra på att sälja när jag har tagit fram något.

@DM_Pro Instämmer, att vara “duktig” hjälper ibland inte, då sätter man bara för stor press på sig själv och blir rädd att misslyckas.

@litepengartill “Arbetet med produkten/tjänsten är fortfarande för high-level så du vet inte vad nästa steg är, vilket gör att det känns jobbigt.” Exakt! Behöver bryta ner mer.

@rydan “Att skapa något från intet, utan egentlig deadline eller andra förhållningsregler, även om man har en bild i huvudet av vad man ska skapa, kan lätt blir överväldigande.” This! Tack för att du tog dig tid att beskriva hur du går tillväga. Det är så jag behöver göra!

Som @Firefly säger så måste målet vara att få mina första kunder.

Jag måste bryta ner det till några genomförbara konkreta uppgifter där jag ser resultat och som leder framåt till en första, enkel “good enough” produkt.

Läste någonstans att “om du inte skäms över din första produkt, så gick du ut med den för sent” :slightly_smiling_face:

Tusen tack för era tankar! Underbart att vilt främmande människor tar sig tid att hjälpa och peppa!! :folded_hands: ::grinning_face:

Jag startade eget för tre år sedan och det har gått mycket bra. Jag startade också från cold turkey och sa upp mig från jobbet.

Jag har upplevt det som mycket lättare att prokrastinera utan chef, även om min chef gav mig väldigt fria tyglar. Han låg ändå där i bakgrunden och – utan att egentligen säga något – såg till att jag gjorde mitt jobb även de dagar när hjärnan var någon annanstans.

Att ha kunder som fyller samma funktion gör att mina dagar måste vara helt fullsmockade. Avståndet är helt enkelt längre.

Rydan sätter fingret på hur man ska göra. Gör så så kommer du igång. När du är igång så är det roligt!

1 gillning

Jag är cynisk och har tyvärr sett aldelles för många verksamheter där de suttit och haft möten om vilket typsnitt som är rätt eller vilka stolar de ska ha på sitt nya café och efter något år har de gått omkull.

Affärsplan är en slags skolprodukt och jag skulle snarare tänka expansionsplan. T ex du är duktig på att mecka med bilar och börjar med att ta in ett fåtal kunder och hyr en garageplats där du meckar med bilarna. När man ser att man får kunder och ungefär hur mycket det kostar att få in kunderna kan man börja fundera på saker som när man ska anställa en till, när man ska ha en egen verksamhetslokal osv.

Alla såna där smådetaljer som hur man kommunicerar, logotyp mm kan man alltid ändra. Ställ dig istället frågan, hur får jag in mina första 100 000 kr och vad kostar det att få in de pengarna? Det är efterfrågan på det man säljer man måste börja testa och till vilket pris innan allt annat. Finns faktiskt företag som har en bra omsättning som inte ens har en hemsida utan lever på “word of mouth”.

Ett litet företag (som alla är i början) kan man bygga helt utan affärsplan mm utan med enbart sunt förnuft. Nu vet jag ingenting om vad ditt företag gör men ett första allmäna tips är att inte ta för lite betalt och vänja kunderna vid det.

Beroende på vad det är för företag man ska hålla på med skulle jag t om säga skit i att ha ett bolag. Om man t ex ska tälja trätomtar, börja med att göra några och försök sälja på Blocket mm och låt det vara hobbyverksamhet. Jag vet en hel del som startat verksamheter och istället har 0 i omsättning år efter år och ändå behöver hålla på med årsredovisningar, ha bankkonto åt företaget mm för att det är jobbigt att avveckla. Börja i rätt ände helt enkelt :slight_smile:, tror det är helt lungt att sälja för upp till 50 000 kr ett år som hobbyverksamhet.

1 gillning

De flesta jag pratat med och jag själv som frilansare får sina första kunder från personer de känner.

Jag jobbar på ett litet program och vänner som skulle kunna ha nytta av programmet lyssnar gärna på vad jag håller på med (för att de gillar mig antar jag) och ger mig feedback om det är intressant, vad som saknas för att de verkligen skulle vara intresserade mm.

Att ta kontakt med en okänd person och säga jag bygger på något åt detta hållet verkar det intressant är mycket svårare. Folk är ofta för upptagna för att lyssna på något hypotetiskt från en okänd person.

Stort grattis till ditt nya företagande!

Jag känner igen mig väldigt väl i det du beskriver. Jätteintressant att läsa!

Själv har jag i liknande situationer funnit att jag är flera steg framåt i tankarna, men missar att tänka tillräckligt mycket på själva kärnan i verksamheten.

Svårt att ge så många bra råd då jag inte vet så mycket mer om själva verksamheten. Men ett råd jag är säker på att du kommer ha nytta av är följande: Gör färre, men rätt saker!

Det låter som att du är lik mig själv på den punkten. Man vill göra så många olika saker samtidigt och vill att det ska bli perfekt från början. Men lyckas man släppa de höga kraven kommer man ha mer tid att lägga på kärnverksamheten och senare kunna fokusera på förbättringar av olika slag.

1 gillning

Känner igen mig väldigt väl. I början började jag må illa varje torsdag eftermiddag då jag insett att veckan nästan är slut och jag har inte gjort det viktigaste.

Jag hittade ett community med likasinnade som hjälpte mig med system och “accountability” för att skapa det jag ville.

Sedan är jag ett stort fan av focusmate.com när jag prokrastinerar. Så simpel idé, oväntat kraftfull. Som en kickstart

2 gillningar