Nä noll med tumregeln var mest med för att visa just att det inte är ett alternativ - trots att det är den gängse tumregeln.
När jag tittade på de olika lösningarna så landade jag i minst 40%, men smaken är som baken 
Det jag tror är viktigt är också att räkna ihop totala risken/aktieandelen som summan av ens olika pensioner med olika allokering aktier/räntor och hur det ser ut väl i pension. Detta för att klara ekonomin även de tuffa åren med börskrascher när utbetalningar från ens pensioner med aktiefonder går ner 10, 20, 30% eller mer beroende på aktieandel.
… jag klipper in samma svar som jag gav i en annan tråd (Vanguard nörderitråden)
”
Mina allokerings slutsatser
Man kan såklart ha precis vilken aktieandel man vill både vid pensioneringen och långt in i pension. Min regel nr 1 när det gäller pension är dock
Do. Not. Get. Wiped. Out
Av den enkla anledningen att man har inga/små möjligheter att tjäna mer pengar.
Min regel nr 2 är
Ta inte mer risk än att uttag av pensioner/kapital täcker livets nödtorft även i en normal börskrasch dvs. undvika att behöva ta ut aktiekapital när börsen är billig dvs att inte behöva straffa sin framtid
Börskrascher kommer med hög sannolikhet att inträffa när man är pensionär. Då måste man kunna hantera volatilitet i uttag av pension sett på totalen (privat kapital, TJP, allmänpension)
Tex. 60%ig aktieandel på totala pensionskapitalet kräver att man i en normalkrasch (50%ish) måste kunna leva på 30% mindre pengar tills börsen återhämtar sig. Alternativt att man har 1-5 årsbehov av pengar på sparkonto sidan om, men då har man ju å andra sidan inte heller 60% aktieandel dem inberäknat.
Klara man 20% volatilitet i uttag av pengar så kan man har en 40% aktieandel med samma förutsättningar. Klarar man bara att leva på 10% mindre pengar i månaden än budgeterat då är egentligen en så låg aktieandel som 20% kanske mest rimlig i pension.
Bottom line, var och en måste såklart se över sin budget i pension, hur mycket man klarar av att månadsinkomsten från totala kapitalet varierar vilket ger den risknivå / aktieandel man tolererar. Tycker man aktieandelen är för låg så får man jobba längre för att kunna sätta av mer pengar 
”