Statsmedia varnar oss för stora insider försäljningar

SVT skriver om att insiders gör försäljningsrekord och att stora institutioner börjar se över andra tillgångar.

Hur påverkas ni av nyheter som dessa?

Tänker på denna klassiska bild
brokers

Att jämföra med förra året känns lite konstigt. Corona kom snabbt och inte många hann sälja innan. Och efteråt när det trycktes pengar ville alla bara köpa köpa köpa och rida vågen. Jag skulle hellre vilja se jämförelser mot 2019 och 2018.

Oavsett så bryr jag mig inte så mycket. Finns ju inte ens data att dessa ”insiders” har bättre track record än index?? Så varför ska jag lyssna på dem?

4 gillningar

Då jag har en portfölj och strategi som i teorin ska klara av alla typer av börsklimat så påverkas jag inte nämnvärt av vad någon expert i morgonsoffan säger.

2 gillningar

Personligen påverkas jag inte jätte mycket heller, enda jag är orolig för är som sagt bilden och människors flockmentalitet.

Insiderköpen eller försäljningarna tänker jag påverkar mindre än själva nyhetsartikeln. :sweat_smile:

Såg inslaget på Aktuellt igår. Jag tror att det där är typiskt ett sådant inslag som kommer åldras dåligt. Nu vet jag inte vilka studier som professorn avsåg, men det där är ju en uppenbar marknadstajming och klassisk “pessimistiska nyheter säljer bättre än positiva”. Som flera av er skriver: inget att agera på.

3 gillningar

Ordet rekord förekommer inte ens i artikeln. Det enda som står är att det säljs betydligt mer än förra året, vilket är rimligt då insiders borde ha lockats till köp efter raset. Om man ska kritisera SVT för något är det väl möjligtvis att artikeln borde ligga under Ekonomi snarare än Inrikes.

2 gillningar

Varje gång jag hör något sånt här brukar jag tänka på att det i dagsläget finns ett bra och logiskt argument för följande:

• Aktier är övervärderade, sälj.
  • Ränteplaceringar ger en negativ realavkastning, sälj.
  • Sparkonto ger en negativ realavkastning, sälj.
  • Guld är på all-time-high, sälj.
  • Fastigheter är på all-time-high och kommer kracha när räntan går upp, sälj.

Så med andra ord, allt är för dyrt nu. Inte lönt att äga något över huvud taget.

Jag säger som alltid, det finns inget bra alternativ till en välbalanserad portfölj så meningslöst att lyssna på dessa nyheter.

1 gillning

sälj… och köp… vad? TINA

edit: det är rea. köp köp köp :innocent:

När alla andra är rädda. Köp. Köp allt.

1 gillning