Staying the course

Hej RT

Vad har ni för tips och tricks för att inte pilla på ert sparande?

Fast vi alla egentligen vet hur pengarna ska investeras har många här inkl. jag själv förtvivlat svårt att inte suboptimera. Bara idag ser jag flera trådar som frågar om Nvidia ska behållas eller om börsen kommer krascha eller om portföljen med Investor, Avanza Zero och Investmentbolagsfonder är bra placeringar. Många här har också ett bra tålamod och svarar snällt fastän svaret borde vara bara ”Nej, stay the course.”

Behöver därför er hjälp, hur tänker ni, vad gör ni för att inte frestas att balansera om era tillgångar? Ju handfastare tips desto bättre.

/Off pist

1 gillning

Ett sätt är att hitta andra intressen, så man inte har tid att tänka så mycket på investeringarna.

Eller så kan man fokusera sig på att lära sig resonemanget i djupet varför man inte ska hålla på och ändra hela tiden, och hålla sig stabil på vetskapen att man gör rätt nu.

8 gillningar

Detta ^^^

Det är just när börsen blir ett intresse det börjar bli fel och det är inte förrän det varit ett intresse ett tag som det går att lita på den inhämtade kunskapen.

Jag föredrar andra intressen. :smiling_face_with_sunglasses:

2 gillningar

Och jag föredrar att veta vad jag sysslar med.

Båda varianterna funkar, gäller bara veta vilken eller båda som funkar för en själv.

1 gillning

Haha om man är passiv eller aktiv investerare har knappast med normalfördelningskurvan för IQ att göra :joy: Nice try!

3 gillningar

Sant. :+1: Memen refererar dock till ”tankemödan”, erfarenheten eller ansträngningen också, även om skalan säger IQ.

1 gillning

Nice try att missuppfatta ett klassiskt mem. :+1:

4 gillningar

Jag förstod den men tyckte bara att den var lite konstig med IQ-skalan, thats it.

Detta var den största anledningen till att jag flyttade från Avanza till Lysa. Jag kan inte pilla och ändra på mitt sparande och innehav själv. Superbra, sen kan jag ändra fördelningen aktier/räntor. Men jag som har plus 10 år (30 års horisont) har 100% aktier och därför kan/ska jag inte ändra och detta för att jag vinner i längden :smiling_face:

3 gillningar

Köp en fond så fixar förvaltaren allt pillande.

Kostar typ 0,1-0,2% avgift men det är värt,

Bara dansa vidare i livet och syssla med annat som är kul på riktigt :+1:

(funkar bättre om man underpresterat i några år genom pill och klåp)

Ligger verkligen något i detta. Jag pillar inte på min tjänstepension som ligger mer låst eller är i alla fall svårare att ändra.

Visst kan jag skaffa andra intressen men när väldigt stor del av ens lön går till fonder är det svårt att inte tänka det. Pensionspengarna ser jag inte på mitt konto på samma sätt.

2 gillningar

Vad tror ni om ett konto med extra tröghet på något sätt? T ex genom att ändringar måste bekräftas efter en vecka innan de slår igenom.

1 gillning

The more you fuck around the more you’re going to find out

3 gillningar

Ja det vore väll en ganska bra tanke på ett sätt :smiling_face: tycker dock att Lysa ändå är bättre för där kan jag inte ändra som sagt. Der är en ändrings spärr jag har valt för mig själv liksom :smiling_face::joy:

Hade varit super med en ändringsfördröjning. Har en småsumma hos Skandia inom ITP som jag ska flytta. Fick mail idag där Avtalat informerar om att jag kan avbryta inom 10 dagar, annars påbörjas flytten därefter.

jag vet att massa folk kommer säga “global idx och låt bli” men om du ändå, som jag vill försöka optimera långsiktig strategi istället för att “ge upp” (eller “följa forskingen” för det är samma sak i princip) så kan du bestämma:

Tror du att du kan komma på en bättre långsiktig portfölj än idx fond + bankkonto?
om JA = du kan bygga en portfölj baserad på indexfonder + lite kompletterande grejer som du på 30 år tror är bättre (pga return eller risk eller nåt unikt i ditt liv)
Det är enligt mig INTE samma sak som att tro sig kunna time’a marknaden. Om du tror dig kunna båda så ska du ju fortsätta pilla :slight_smile:

Då får du lära dig skilja på att du ändrar fördelningen pga att du lärt dig mer (exempelvis om korrelationen mellan guld och globa idx fond) och du justerar portföljen pga detta eller om du pillar pga orolig kortsiktigt.

jag har gjort lite avsteg från “Allt i global idx”
Har lite extra i Sverige, EU pga lägre AI bubbla exponering
Har lite extra i investmentbolag av samma skäl
har guld, lång ränta oc realränta pga försöker ha lite “allväderportfölj”
har 30% i kortränta pga planerar pensionsuttag inom 2-4 år
Sedan jag kom fram till denna “strategi” har jag bara pillat pga ändrade planerat pensionsdatum

att vikta om tillbaka till den fördelning man bestämt är inte pilla heller så det gäller att skilja på det och att ändra vad man bestämt…