Jag är helt hopplös (fepplar hela tiden med fonderna)

Jag har insett att jag sitter och fipplar hela tiden med mina fonder. Först hade jag 20 procent i en lång räntefond, som jag sedan minskade till 10 procent (eftersom min sparhorisont är 20 år minst). Sedan bytte jag långa till korta räntor (eftersom det känns säkrare vid en eventuellt börsnedgång), och nu kommer jag byta till sparkonto istället (av samma anledning). Jag har haft 25 procent av mitt sparande i Avanza zero, men sålt av stora delar till förmån för Avanza global, då jag insett att jag är lite väl överexponerad mot hemmaplan. Jag har haft fonder i några månader, sedan ändrat mig, bara för att jag har hittat något som jag gillar bättre. Ibland har jag köpt fonder som jag inte förstått fullt ut vad de är exponerade mot.

Fråga 1: Gör jag fel? Är det fel att byta fonder relativt ofta, även om man har ganska bra skäl till det man gör? Jag fattar att grundfelet är att jag inte gör tillräckligt med research innan jag agerar i förstaläget, men det har med min personlighet att göra och jag tror inte detta kommer ändras.
Fråga 2: Har ni några tips för hur man lugnar ned sig lite? Egentligen har jag ju en jättelång sparhorisont, och borde inte hålla på så här känner jag…

Stort tack

1 gillning

Ett tips är att du använder dig av en fondrobot istället. Då kommer den välja fonder samt sköta all fördelning mellan fonder. Typ Lysa, opti, fundler.

3 gillningar

Tack, jag ska tänka på det. Förhoppningen är att jag ska slå Lysa över 20 år eftersom jag har en avgift på i snitt 0,25. Men det kanske inte fungerar i längden om man är så nervig som jag.

Har själv fipplat runt jag också… försökt optimera osv, finjustera fördelningar hit och dit.
Är nu helt inne på att köra en stor buffert, ca 0,5-1 års utgifter. Och sen bara sätta in allt överskott månadsvis i 100% SPP aktiefond global och acceptera vad marknaden ger. Är rätt övertygad om att det är det optimala sättet att investera.
(Har mellanrisk i bostad)

1 gillning

Känner igen mig här :grinning: ,så personligen är jag inte rätt person att ge dig råd! Försöker bättra mig själv genom att läsa på, bla genom denna blogg. Tidshorisonten är A och O. Kan inte ge annat råd än att titta på olika portföljfördelningar i denna blogg och sedan - håll tassarna borta!

Bra, jag tror man “övertänker” ibland, man kommer ändå aldrig fatta fullt ut hur marknaden fungerar!

Ska man fippla runt måste man tycka att det är roligt och ha en genomtänkt systematisk plan där man förstår vilka konsekvenserna kan bli. En sådan plan kan vara enkel till din natur men problemet är att det kan ta år att komma på den. Och det är en process som aldrig blir färdig och därför måste man gilla att hålla på.

Har man ingen sådan plan tycker jag att en bred global indexfond är det bästa alternativet.

1 gillning

Nu pratar fipplemastern själv här :joy: Ja det är fel att fippla tycker jag. Mitt resultat har blivit sämre av det.

Lösningen för mig var att skapa några små portföljer i lekhinken där meningen är just att fippla samt att testa strategier som jag tycker är intressanta att utvärdera själv :slight_smile:
Jag kör förvisso enskilda aktier men du kan ju göra något med fonder om du hellre vill det. Kul att sedan jämföra resultat mellan fippel i lekhink mot indexportföljern. Så lång vinner index över fippel, men som sagt syftet är också att undvika att fippla med de riktiga pengarna :slight_smile:

2 gillningar

Tror det också. Tror att bara dunka in allt i bred global indexfond (gärna automatiskt månadsspar) och sen inte gå in och kolla så ofta är det bästa. Har redan gjort det på premiepensionen och tjänstepensionen i åratal och det är dom som gått bäst, och jag har brytt mig minst.
I ärlighetens namn tror jag bara 10% guld å räntor i en långtidsportfölj bara krånglar till det och får en att tänka. Varför inte istället ha lite större buffert och bara köra 100% global indexfond eller lysa och låta miraklet hända? :slight_smile:

2 gillningar

Det tycker jag låter som en skitbra idé! Om jag förstår det rätt från Jans artikel om de fyra hinkarna var original-originalet bara två hinkar som fungerade som du beskriver det: En hink med pengar som buffert, och en investerarhink.

Vad gäller ppm känns det ju verkligen som att skjuta sig själv i foten att frångå AP7.

1 gillning

Inte fippla! :slight_smile:
Kommer ju å tänka på den här gamla norska godingen (fippla ~ tukla)

Kanske kan bidra med lite visdom :grin:
8 gillningar

Nu har jag ingen aning om hur stort ditt kapital är, men jag har haft turen att nyss nå miljonen, och då kostar Lysa 0,367% för Bred och 0,346% för Hållbar. Dvs endast 0.1% från din avgift.

Räkna sen in alla dagar du är utanför marknaden när du säljer/köper. Ligg utanför marknaden en dag när börsen går +0.5% och du har förlorat FEM ÅR av din förväntande överavkastning.

Och räkna in att de flesta människor misslyckas med att tajma marknaden (finns ett RikaTillsammans-avsnitt om det. Finns också ett avsnitt har jag för mig att vi ofta köper produkter vi inte förstår oss på.

1 gillning

Smidigast är det att stoppa in allt 100% i Avanza Global. :+1:. Själv gör jag så. Bry dig inte om små optimeringar i portföljen då det är inte så jätte viktigt för total avkastning långsiktigt. Nästa steget är bara undvika läsa allt som har med börsen att göra.Automatisk månadssparande och gör annat som är roligare. Sluta läsa ekonomi bloggar. Bara här på bloggen kommer du få 100 olika förslag på portföljen på 1 vecka. :grin::+1:. Man ska undvika ändra i portföljen då risken är stor att man tappar i avkastning. :+1:

Tre saker som hjälpt mig känna mig tryggare:

• Strukturera din ekonomi enligt hinkprincipen
  • Skriv ner exakt hur respektive hink ska investeras. Vilka fonder och hur stor andel. Se till att du kan motivera och förstå varje val av fond.
  • Max en gång om året ändrar du fondval och fördelning. Om du har motiverat och verkligen förstått dina val kommer du förmodligen märka att dina fondbyten blir färre och färre för varje år.

Själv saknar jag lekhink numera, men om du har en sån så behöver den givetvis inte följa punkt 2 och 3.

Har för mig att Aanza hade statistik att de som loggar in ofta på kontot i genomsnitt hade sämre avkastning än de som loggade in mer sällan.

Tror också att det för många blir ett slags “matematiskt” lek/fipplande med finjusterande av %-satser av fonder/företag som man bara känner till via namnet.

Att man därigenom missar att det är själva “innehållet” i fonden/företaget. Dess affärer och utveckling, satsningar osv som skapar värdeförändringen.

Samma sak när man köper en specifik “indexfond” utan att förstå vilket index den följer och i vilken grad det avspeglas i innehavet.

Man köper t ex en ganska random “Asienfond” för att man tror på marknaden i Asien. Helt utan att ha en aning om själva företagen som finns i fonden eller liknande. (Blir liksom att anställa en random Japan när man behöver en ingenjör som kan tala japanska.) Sen lägger man mycket fokus/energi på att fundera på om det ska vara 11,2% eller 11,8% innehav i den fonden, istället för att titta närmare på vilka innehav som faktiskt finns INUTI fonden man köpt eller hur index det följer är uppbyggt.

Japp, jag har liksom flera andra en stor excelmatris med %-satser hit och dit som jag pillar på. :wink: Många gånger med fonder som har innehav där jag inte har en aaaaaning om vad de säljer eller gör. Än mindre hur det går för de.

Så rådet med en “lekhink” där man lattjar lite mer fritt/ogenomtänkt är nog en ganska bra byggsten i en annars stabil/traditionell värld av genomtänkta hinkar med begränsad risk.

Du kanske har förklarat det tusen gånger här i forumet, men varför inte t.ex. Länsförsäkringar Indexnära? Är det pga Avanzas superlån vid nedgång? Tänker på vad Jan har skrivit tidigare:

Det innebär att Avanza Global har en intern skatteavbränning på 0,39 % (=1,32 % x 30 %) som inte syns i några nyckeltal. Den kommer bara synas som en underprestation mot index. Därför är det inte orimligt att t.ex. argumentera för att kostnaden för Avanza Global är högre än de 0,11 % som anges, kanske uppemot 0.4 %.
https://rikatillsammans.se/vad-ar-bast-lysa-avanza-global-eller-en-egen-portfolj/

1 gillning

Ja det är också en sak av optimering. Men vi ser att de fonder går lite olika och det är bara slumpen som kommer avgöra vilken av de blir lite bättre. Det är mikro skillnad i avkastning. Sedan vet man inte om skatte regler kommer att ändras då även LF får betala 30% skatt på utdelningar. Det vad vi vet att total avg för Avanza Global är 0.10% exkl källskatt regler. LF Global indexnära 0.22% exkl källskatt regler. Sedan om det ändras ingen vet. Själv tycker jag att de 2 fonder är nästan lika bra. Jag gillar ingen belöning och undviker det även om jag får låna 50 tusen räntre fritt. Spp aktiefond Global och Lysa eller Amf Aktiefond Global är dyrare men det är samma sak där kommer också slumpen avgöra vilken avkastar bättre på 10-15 årssikt. Om man väljer något av de alternativ kommer man spara tryggt långsiktigt. Sedan är Avanza EM säkert bra kombinera med Avanza Global eller LF Global indexnära om man orkar med 1 fond till i portföljen. Men då blir det lite krångligare . :+1:. Det finns även andra global indexfonder som kostar 0.20% i avg och är minst lika bra.

Själv har jag inte rört mitt sparande I fonder på åratal, även om jag funderar på detta just nu.

Själv ligger jag på en lekhink på ett sexsiffrigt belopp med tio-femton aktier. Mycket roligare än att köpa och sälja fonder. En förändring av fondinnehavet innebär ju en extremt liten förändring av värdet på kort sikt. Vid köp och sälj av aktier syns ju effekterna betydligt snabbare.

Tack för alla råd. Jag har egentligen inte tid för annat än ett långsiktigt sparande i fonder, så aktier är inte aktuellt för min del. Nu har jag Avanza Global, Avanza EM, Spiltan Investmentbolag och Avanza zero. Tänker att jag är lite överexponerad mot hemmaplan fortfarande, så jag ska nog justera det bara… sedan ser jag ingen anledning att ändra någonting alls mer. 70 procent Avanza Global, 10 procent Avanza EM, 10 procent Avanza Zero och 10 procent Spiltan Investmentbolag. Har också ett belopp som motsvarar ca 10 procent av det investerade i sparkonto + på Avanza. Då jag är klar med detta skulle jag egentligen vilja spärra mitt eget sparande, men det går väl inte…

Det enda jag vill göra utöver detta är att gå in med mina sparkontopengar på börsen om den faller kraftigt, tillsammans med superlånet från Avanza. Någon djävla gång måste man väl lära sig att tänka färdigt?

/ Arvid

1 gillning

@Arvid3 - en reflektion från sidan. Tänk om det är så att du är uttråkad?

För mig brukar det vara ett symptom att jag är uttråkad när jag fipplar med saker. När man har fullt upp och är engagerad i något annat så har man ju inte tiden, utrymmet eller intresset att pilla på det som fungerar. Mitt tips brukar således snarare vara: “vad kan du göra istället” snarare än “sluta göra”.

Det som löste mycket knutar för mig när jag kunder fokusera och fippla med frågan:

Hur kan jag tjäna mer pengar?

snarare än:

Hur kan jag optimera mitt sparande?

Den första frågan är ju både roligare och man får mer effekt av sitt fipplande… :rofl::+1:

3 gillningar