Jag är helt hopplös (fepplar hela tiden med fonderna)

Absolut. Håller helt med. Bara att på vissa ställen får man dåligt betalt för att vara kreativ. :joy:

4 gillningar

Börja med att fråga dig själv vad ditt mål är och din tidshorisont? Vad är rationalen med så mycket i räntefonder/cash exempelvis? Har gjort min del av fipplande som kostat mig mycket avkastning, men kom som tur är underfund med det ganska snabbt. För min egen del blev det lättare att parera svängarna när jag visste vad jag äger. Blev lättare att låta bli att fippla då. Det har visat sig vara en lönsam strategi.

Vi är bortskämda med kursuppgångar nu. Att spara passivt och fundera på om man får 5% eller 10% i avkastning är inget alternativ för mig. Ingen räknar med att vi kan få en 60% nedgång som det tar 10 år att hämta in. Alla är inte 20 år och har tiden på sin sida.

Därför fipplar jag. Det är mitt sätt att riskminimera.

Jag kan absolut också känna igen mig i detta. Man vill ju liksom känna att man har påverkat utfallet med sina val och känna sig lite smartare än andra. Men ack vad man bedrar sig. Till syvende sist så står man där med en Avanza Zero/Index utveckling eller tom sämre. Samtidigt tror jag också idag att det är svårt att stå emot alla impulser, nyheter och flöden med tips. Det är månadens fond, vad väljer miljonärerna för fonder m.m. Allt detta skapar att man gärna inte vill “missa tåget” eller inte tjäna mindre än grannen, etc. Dom enda som tjänar på detta är ju finansfolket och fondföretagen med sina transaktionsavgifter. Jag har efter en tid nu insett att t. ex Lysa eller något annat automatiserat utan känslor sköter om förvaltningen riktigt bra. Eventuellt kan man tillsätta några “specialfonder” typ Teknik/Miljö m.m.

1 gillning

Att generalisera är att tänka bort alternativ. Istället för att tänka att det inte går bör man tänka hur det skulle kunna gå.

Jag känner mig inte smartare än andra men jag är säker på att jag kan påverka utfallet genom mina val.

1 gillning

Självklart påverkar man utfallet utefter sina egna val - både upp och ner. Men frågan är, kan du genom dina val få bättre utveckling än marknaden i övrigt? Jag tror man har ganska liten chans till detta överlag. Åtminstone min åsikt.

Måste säga att tråden är lite intressant… (mer än jag trodde). Förutom en massa goda råd om hur man låter bli att feppla/fippla, finns det dessutom en motståndsrörelse som trotsar bloggens budord och menar att det finns en annan väg att vandra.

Finns det vetenskap som faktiskt visar att man inte ska feppla/fippla? Eller är det bara så att det finns en hel del som tyder på det?

1 gillning

Skulle säga att bevisbördan ligger hos dem som argumenterar för att fippla lönar sig. Har ett par avsnitt på bloggen som visar att det tvärtom inte gör det. Det är ju dessutom bara kolla in i ekonomiska misstags-tråden för anekdotiska bevis också.

2 gillningar

Jag är faktiskt raka motsatsen. Jag korrigerar och ändrar på tok för sällan och det kan också vara minst lika dåligt.Till och med fonder som jag slutat investera i har jag inte sålt av utan låtit pengarna som jag en gång i tiden investerat bara vara kvar.

Jag funderar på om det inte kan vara på plats med att konstatera att det finns olika sorters fipplande/fepplande:

1. Jag byter från indexfond A till intexfond B med samma exponering för att jag tycker att B är bättre än A. Om jag har lagt tid på det har landat i en informerad slutsats bordet det vara ok, eller?

2. Jag byter fonder för att jag har insett att jag har fel exponering (för mycket home bias, t ex), för mycket räntor/för lite räntor. Borde vara ok om man tagit sig tid och tittat på det, och landat i att jag nu vet vad jag egentligen vill ha, eller?

3. Jag byter för att jag är rastlös och tycker det är lite tråkigt att sitta på samma fonder hela tiden. Kanske inte någon bra idé alls, tänker jag.

Mitt problem, tror jag, är att jag har kört med alla tre varianterna. Kanske den bästa varianten är att använda sig av variant 1 och 2 för att få fram något man är väldigt nöjd med, och sedan försöka hitta på något annat i några år framöver?

2 gillningar

Sant. Så här tänker jag. Dina 1 och 2 hanterar man i ombalanseringen en gång om året. Det vill säga att man “sparar” sitt fippel till årsskiftet. Då vet man om fipplet är elevant eller inte. :slightly_smiling_face:

3:an skulle jag delegera helt och hållet till Lekhinken.

2 gillningar

Fipplande är kanske en del av en lärdomsprocess? Utlopp för att se om ny information och perspectiv man har tagit del har merit?
Jag tror att det är bra att RT förespråkar att ha en lekhink var detta kan äga rum och stora båten, passiva hinken, får samtidigt segla vidare i fred :wink:

Välkommen in till SPP Aktiefond Global klubben Jacke!
Nu är det bara o luta sig tillbaka :wink:

Mvh, Johan

3 gillningar

Tycker du det !? :+1:. Det är nu Vi ska kämpa för att få ner avg på Spp Aktiefond Global till 0.20% :grin::face_with_hand_over_mouth:. Haha. Det får Vi vänta ett tag till som det ser ut just nu :thinking::joy:. Tackar så mycket för att Ni tar in mig i gänget. :+1:. Snart får jag ändå klagomål att jag missar 10% globala småbolag i portföljen :thinking::face_with_hand_over_mouth::grin:. Eller att jag saknar 20% Sverige som är bra att ha långsiktigt :joy:. Då betalar man bara 0.06% extra för Lysa eller andra billiga fondrobotar upp till 0.40% i avg :joy:. Fondportfölj är likt med eget hus. Man blir aldrig färdig med renoveringen och det kan kosta hur mycket som hälst i slut änden :joy:.

Mvh.

1 gillning

Bra Jacke :smiley: Nu måste vi få dom att sänka avgiften.
La själv om till 80% SPP och 20% Plus Sverige. Nästintill automatiskt med ombalansering var 5e år :smiley:

1 gillning

Nja formen av globala småbolag i Lysa är inte egentligen den bästa (värde småbolag är bättre), och påverkansarbetet kanske är bättre hos SPP än Lysas vanguard fonder osv, men har inte undersökt det, bara en gissning. Kommer själv sätta in det mesta i SPP Aktiefond Global så småningom.

1 gillning

Jag hoppas på lite sänkning av avg då det skulle ge ännu mer inflöde till Spp. Men inte säkert att Spp håller med mig när det gäller avg sänkning. Det brukar vara kännslig ämne :joy:.

Jag har lite samma problem. Det kanske är vanligt hos nybörjare. Till vilken grad är fipplandet i form av bäst strategi, snarare än exakta justeringar för att optimera lite mer detaljerade aspekter? Så t ex hur mycket pengar i kronor kan korrigeringen rimligen leda till det här året, och hur mycket nytta ger det mer långsiktigt som en strategisk förståelse som kan hjälpa/bestämma även framtida beslut?