0,73% Sverige var det i slutet av oktober för VWCE; torde vara ungefär samma för de andra breda globalfonderna. Inget som håller mig vaken om nätterna.
Förstår inte vad du försöker säga.
Majoriteten av alla aktieaffärer görs av professionella aktörer och inte småsparare.
Fast vill man att svenska ska spara mer? Det viktigaste är att konsumtionen kommer igång igen. 10 års reallöneökningar har raderats på ett par år. Man borde ta bort momsen under dryga året och då ska du se att konsumtionen ökar igen. Hehe . Man duttar bara nu. Bättre med folk i arbete än att betala ut a-kassa.
Om man ska vara riktigt petig består Avanza Zero nödvändigtvis inte av de 30 största bolagen, utan av de 30 värdemässigt mest omsatta aktierna på Stockholmsbörsen.
Om du tittar på omex 30 gi (med utdelning) får du 18.56% senaste tre åren, personligen är jag stort fan av investmentbolag generellt, de bör alltid slå index då de skapar värde för andra företag när de är en investerare och det leder till rabatter
Säg det till investmentbolagen Kinnevik, Ratos och VNV Global, för att nämna tre svensk.
Det gäller att lyckas hitta rätt investmentbolag, en del gör dåliga investeringar som gör att de går sämre än index.
![]()
Du tycker inte det spelar någon roll hur det går för Stockholmsbörsen. Okey.
Men för oss som investerar i Stockholmsbörsen spelar det roll.
Ligger själv runt 40-50% i Sverige just nu. Det känns tryggare än en globalfond med USA-börsen på p/e 28 och en dollar på 11 kronor.
![]()
Ju längre den står still, desto bättre, relativt sett, köpläge?
Ja du har rätt.
Efter att jag startade tråden har jag insett att Stockholmsbörsen inte alls stått still.
Den har förvisso prismässigt stått still på tre år.
MEN! För tre år sedan hade den p/e 19 för detta pris, idag runt p/e 12.
Detta gör mig lugn som en filbunke.
Främst SEB indexnära A.
Den har låg avgift och runt 250 bolag!
Sedan lite Avanza Zero och Investor som komplement.
![]()
Swedbanks fond du nämner verkar väldigt snarlik! De är nog utbytbara med varandra !
Varför blir du lugn av det?
Ökar företagens vinster så kommer aktiekurserna att följa efter förr eller senare.
Det är ju företagens vinster som är de viktiga i slutändan.
@Veritas Stockholmsbörsen har inte alls gått kräftgång under den aktuella perioden. Den gick ner 30 % och sedan tillbaka upp igen. Kräftgång är sidledes rörelse vilket är något helt annat.
Det finns flera strategier för att tjäna pengar i både en uppgång och en nedgång och nyckeln är att ha en tydlig trend (upp eller ner) att kapitalisera på. En kräftgång är däremot förödande för intjäningsförmågan.
Kräftgång är faktiskt bakåtgående medan krabbgång är sidledes ![]()
Eller så är marknadens bedömning korrekt och vi får se lägre vinster framöver.
Det är väl i sådant fall redan inprisat och ska ha inte ha betydelse för framtida kursutveckling?
![]()
Jag och min fru hade samma fonder hos Nordea: global index 66% och Sverige index 33%. I våras tänkte jag bryta loss mig från detta och ersatte Sverige index mot Handelsbanken USA index. Till början låg jag efter men nu har jag passerat summan min fru har med flera tusenlappar. Tycker inte att man ska vänta för länge för bättre tider. Våga agera helt enkelt.
Tack för rättelsen, inte lätt alltid att hålla koll på leddjuren
TS menar nog dock just sidledes gång eftersom han skriver att vi stått still i 3 år. Min poäng är att vi inte har stått still utan rört oss kraftigt ner och upp!
Jag känner mig även rättad. Trodde kräftgång innebar sidledes rörelse men har nu läst att det betyder backande.