Lite för mycket att göra på jobbet idag så jag roar mig med att prokrastinera lite… 
Ganska “extrema” avkastningar när man ser det på det här sättet…
Lite för mycket att göra på jobbet idag så jag roar mig med att prokrastinera lite… 
Ganska “extrema” avkastningar när man ser det på det här sättet…
Rejäla svängningar. Väldigt spritt jämfört med snittet
Verkar varit rätt soft att varit investerare på 1800-talet.
Det hade jag inte ens noterat. 

Är det någon som vet vilken årlig snitt avkastning Stockholms börsen har på lång tid tillbaka?
Avkastningarna 1999, 2009, 2019 med 10 års mellanrum ligger på en perfekt rät linje med jämna mellanrum. Vågar man göra en prediktion om 2029? 
Tydligen bara att ställa in sig på +80% och -60% svängningar i framtiden ![]()
Nej, fasen, nu använde jag historik för att extrapolera framtid ![]()
Kanske tvärt om, nu vänder det, och kontrakterar till en +20% och -10% korridor som på 1800 talet.
Nej, fasen, nu försökte jag förutspå ett framtida trendbrott ![]()
Dax att meditera lite igen, att jag varken kan, vill eller bör försöka förstå framtiden.
Den kommer till mig ![]()
Intressant ändå när man ser 2020 som årssnitt, så ser det inte alls lika extremt ut längre. 70% sedan botten på våren (vilket hela tiden påtalas), men “bara” 15% sett till hela året. Inte så extremt trots allt. Med det perspektivet är 2021 ett bättre år hittills, än hela 2020.
Vet någon några historiskt genomsnittliga nyckeltal för Stockholmsbörsen tro? tex P/E - tal?
Mvh / Globalstrategen
Kanske jag som bara hittar mönster men jag drar följande slutsatser -
Mycket mer volatil marknad senaste årtioenden gentemot 1800-talet fram till 1950-talet…
Blev lite förvirrad för jag hittar faktiskt två 1915. En på dryga +20% och en på nollan typ.
1929-1932 rätt lik S&P 500.
1940-1945 positiv utveckling trots brutalt världskrig.
Fantastiskt. Man borde skriva ut den här och sätta på väggen varje gång man blir pessimist. Det som kan trumfa andra världskriget borde vara ett tredje världskrig eller en invasion av utomjordingar.
Högrisk börs i alla fall Sveriges index 
. Det känns tryggt och lagom med 1% Sverige som ingår i Global index.

Tack! 
Kan dock tänka mig att Stockholmsbörsen gick hyfsat bra under andra världskriget eftersom Sverige inte deltog och bl.a. kunde kränga järnmalm till Tyskland samt kullager och luftvärnskanoner till England.
Kul diagram! Min egen prokrastineringsoutput är sällan såhär intressant 
Haha, inte min heller. Rätt ofta vill han bara äta glass och ligga i soffan… ![]()