Globalt index har en valutarisk (givetvis också möjlighet) för oss svenskar som i kombination med att börsen är högre fundamentalt värderad ger en större nedsida.
Alla aktier kan givetvis gå till noll men det är ju mer teoretiskt än praktiskt.
Andra nationaliteter bör givetvis inte övervikta Sverige lika lite som vi borde övervikta Finland trots lägre värdering. Pga valutakomponenten.
Alltså ni är lite roliga som tror att ni vet vad som är undervärderat och vad som ska gå upp i framtiden, det är precis som att ni inte förstår att ni inte kan förutse framtiden.
Spoiler: Ni har ingen aning om vad som ska hända, inte jag heller.
Ingen vet vad som ska hända, köp därför brett, gärna Lysa, luta er tillbaka och ta det lugnt.
Jag har inte sett någon uttala sig i sådana termer.
Det är samma princip som att man kan förvänta sig högre långsiktig avkastning om man köper en global indexfond efter ett globalt börsras, kontra före. Inte garanterad, men förväntad.
Det betyder inte att man ska invänta börsras heller. Men om man av en eller annan anledning råkar ha ”torrt krut” så är det absolut trevligt att kunna investera när börsen står lägre.
Globalt som svenskt.
Lysa innehåller ~20x mer Sverige än global marknadsvikt. För att home bias är rimligt och inte pga spekulation.
En sak jag inte förstår, varför skall förväntad avkastning vara 10% + inflation? Om man kollar t.ex börsen i Japan efter raset i början av nittiotalet, då kunde man också som investerare kanske ha tänkt “Hmm nu har börsen gått ner ganska mycket så den förväntade avkastningen framöver bör vara hög”. Om du då köpte en Nikkei index fond så skulle du gå ±0% efter att ha hållit den i över 20 år… vad är det som säger att Sveriges index inte går upp/ner/sidledes i 30 år från och med nu?
Absolut men handlar det inte bara om att kunna hålla två tankar i huvudet samtidigt. Ingen här säger något annat än fortsätt månadsspara brett billigt, långsiktigt och regelbundet regelbundet i en bred globalfond eller fondrobot.
Vi pratar om saker på marginalen och jag tycker det vore olämpligt att inte adressera den stora skillnaden. Eller är jag ute och cyklar där?
Du är helt rätt på det.
Man måste kunna diskutera nyanser annars blir formumet rätt utslätat.
Uppskattar att du håller din linje med höstacken och ändå kan gör små sidosteg när en möjlighet uppenbaras.
Jag menade inte att är någon garanti att förväntad avkastning ska vara 10% + inflation på Stockholmsbörsen. Det är bara att historiskt över lång tid så har det varit så.
Japan på sin peak 1989 hade en fantastisk bubbla, eller egentligen två då de även hade en fastighetsbubbla som sprack samtidigt.
CAPE låg kring 80-100 (olika källor säger olika).
Med så gigantisk hög CAPE så var den förväntade avkastningen kastastrofal och så blev även fallet.
Jag tycker att det här med CAPE är lite av en ”revelation”. Jag har tidigare alltid undrat hur man ska kunna förstå när ”börsen är dyr”. Det brukar stå i tidningen att den är det. Då tänker man att det rätta skulle vara att sälja allt, sätta in pengar på sparkonto och invänta ”den stora kraschen”. Jag menar inte att jag konkret gjort eller tänkt göra det men det är implicit det budskap som förmedlas. Sedan brukar börsen ofta gå upp 100% iallafall. Då heter det igen att börsen är dyr. Kanske stämmer det då. Det är inte lätt att förstå.
CAPE känns som att det skulle vara svaret på den frågan. Där kan man se hur det faktiskt ligger till.
CAPE laggar ju åratal (10 års historiskt genomsnitt). Det tar heller inte hänsyn till om förändringar i förväntad tillväxt (vilket inte riktigt heller går att mäta).
Du menar ett snitt på hur det låg till tillbaka i tiden?
The challenge of profiting from CAPE measures or any other quantitative indicator is to come up with a trading rule to identify the correct time to underweight or overweight stocks. It is not enough to know that stocks are above or below their long-run average valuation. How far above average should the indicator be before investors should reduce equity exposure? And at what point will stocks be sufficiently attractive for repurchase–below average? Average? Slightly above average? It may be easy to find rules that have worked in the past, but much more difficult to achieve success following the same rule in the future.
This implementation challenge appears to be the Achilles’ heel of timing-based strategies. A study in 2013 by professors at the London Business School applied CAPE ratios to time market entry and exit points. “Sadly,” they concluded, “we learn far less from valuation ratios about how to make profits in the future than about how we might have profited in the past.”3
As an example of the potential difficulty, consider the CAPE data as of year-end 1996. The CAPE ratio stood at 27.72, 82% above its long-run average of 15.23 at that point. Federal Reserve Chairman Alan Greenspan had delivered his much-discussed “irrational exuberance” speech just three weeks earlier. The last time the CAPE ratio had flirted with this number was October 1929; the CAPE was at 28.96 as stock prices were about to head over the cliff. It seems plausible that followers of the CAPE strategy would have been easily persuaded that investing at year-end 1996 would be a painful experience.
Och
A successful timing strategy is the fountain of youth of the investment world. For decades, financial researchers have explored dozens of quantitative indicators as well as various measures of investor sentiment in an effort to discover the ones with predictive value. The performance record of professional money managers over the past 50 years offers compelling evidence that this effort has failed.
Despite this evidence, the potential rewards of successful market timing are so great that each new generation sees a fresh group of market participants eager to try. Searching for the key to outwitting other investors may be fun for those with a sense of adventure and time on their hands. For those seeking the highest probability of a successful investment experience, maintaining a consistent allocation strategy is likely to be the sounder choice.
Sen han sa det är tex Plus Alla bolag Sverige upp ca 12-13 procent och LF global index det dubbla. Så facit hittills inget bra, vem vet när man kollar tillbaka om 5 år…
Varför det egentligen? Jag undrar vad innebär uttrycket “dyr dollar”? USD to SEK Jan 2012 - Jun 21, 2023 | Statista
Kanske de tänkte kring 2015 att 8/9 kr för en dollar det kommer aldrig hålla i sig. Vad säger att den nya “normala” nivån kommande år inte är 11/ 12 per dollar?