Stockholmsbörsens högre förväntade avkastning de kommande åren p g a dyr dollar och undervärdering

Nej du har säkert rätt, mest troligt är att börsen kommer överavkasta inflationen där nånstans över tid. Jag har bara så svårt att internalisera det här begreppet “förväntad avkastning”, ju mer jag läser desto svårare har jag att köpa det som koncept liksom… sorry lite flumm/OT

Hur kan man både påstå att marknaden inte går att förutse/tajma men samtidigt påstå att det finns en förväntad avkastning som definitivt kommer uppnås… jag kanske tänker helt fel men har så svårt att få ihop det.

Ingen säger att "det definitivt kommer uppnås. :wink:

Se även diskussionen:

Amen! Eller som Buffet sa i någon intervju jag hörde för ett par år sedan, fritt översatt: “jag känner inte till någon som bettat mot USA och vunnit skratt
Som grädde på våfflan postade även Mr Money Moustache följande artikel från The Economist i hans senaste inlägg: https://archive.ph/d6FB2

1 gillning

Vad är det som säger att Sveriges index kommer gå sidledes i 30 år?

Japan tas oftast som exempel för att antyda att nu är det svåra tider och det kommer så förbli. Jag är dock inte klar med varför det skulle vara så? Kan ju lika gärna motivera tvärtom med USAs börs går starkt, då kommer Sverige med göra det. Utan någon närmare koll på ena eller andra.

Min poäng är att vi inte bör ta en annan börs utveckling, bra eller dålig och bara klistra den på Sverige. Inte heller jämföra oss med absolut sämst och bäst för att därefter hitta på något likhetstecken. Den här Japan jämförelsen har jag sett så många ggr förr, oftast när ekonomin är svajig o folk är oroliga för sin ekonomi.

Är det nu som så att det är ens egna analys, sälj då fort som fan.

Det är väl sociala medier i ett nötskal? Därför jag inte hänger där sedan en himla massa år. Destruktivt, negativt. En klubb för gnällande, oavsett hur verkligheten ser ut. Fakta gör sig icke besvär.

Det som trendar är oftast negativt, eller ren skit. Facebook, Twitter etc…

Detta forum är en motsats och därför det är mysigt, allt är liksom inte svart eller vitt, men ändå ganska positiv stämning. Det gillas, och känns lite mer realistiskt över tid!

Som investerare är det direkt farligt att “hålla sig uppdaterad” med fokus på enbart negativt. Då är det egentligen alltid säljläge och aldrig köpläge, om vi lyssnar på gnällspikarna. O dom hörs alltid högst.

11 gillningar

Jag har dom senaste fem åren övervikat mot EM ganska rejält, ca 50% EM ca 50% Global.

Mycket dumt har det varit. Skulle ha låtit marknaden bestämma hur stor fördelningen ska ha varit.

Håller helt med att det känns idiotiskt och köpa US nu när både den ser övervärderad ut och SEK är skit.

Men det är det som är grejen. Jag KÄNNER detta.

Jag KÄNDE precis samma att EM var undervärderad.

Nu är det slut med KÄNNADET för mig.

Nu kommer jag låta marknaden bestämma vilken fördelning mellan regioner och länder.

Och marknaden värderar Sveriges aktiemarknad till ca 1% av det global börsvärdet.

Så det är vad jag kommer göra.

Tack och hej!

EDIT:
6 månader sedan skrev jag det ovan. Idag 2024-03-29 är jag 100% investerad i Sverige. Det var när jag förstod att man bränner av mycket pengar i skatt och avgifter mot att direktäga aktier. Se denna tråd:

16 gillningar

Förväntad avkastning kan du se som mittpunkten på et utfallsdistribution. Eller som väntevärdet.

Här blandar du in andra saker. Vadå definitivt kommer uppnås?

Tänk att du har en tärning som har siffrorna -1, 0, 1, 2, 3, 4. Varje slag är sannolikheten den samma för varje utfall.

Nu slår du den tärningen en gång om dagen och adderar resultat till alla tidigare resultat. Så över lång tid är sannolikheten högre att summan växer än inte. Det finns en förväntad ökning av summan över tid. Det går tom att beräkna vid vilket värde som det är 50% sannolikhet att vara över och 50% under efter en viss tid. Det är i någon mening förväntat värde.

3 gillningar

Så enligt din teori är det en dålig idé att som ”ny” investerande satsa stor klumpsumma i globala indexfonder? Då har man ju missat uppgångarna de senaste åren och har sämre tider att vänta? Eller är det så du menar?

Har man tex. haft hela sparkapitalet på banken till nollränta under de fantastiska börsåren och nu vill investera pengarna då man vill få större avkastning, så finns det en viss risk i att köpa väldigt högt värderade USA-andelar som globalfonder till största del består av till rekordsvag krona. Den förväntade avkastningen kan bli låg.

2 gillningar

Då har jag gjort ett misstag! Köpte stor klumpsumma för en vecka sen i LF global. Men samtidigt så kommer jag inte behöva ta ut dom pengarna på typ 10 år så då hoppas jag det hinner gå åt rätt håll

1 gillning

Lugn, du har inte gjort något misstag. Utifrån forskningen och den mesta statistiken och nästan alla avsnitt som har producerats på rikatillsammans så är det en globalfond man ska lägga sin bas i. Både globalfonder och sverigefonder kommer gå både upp och ner under resans gång. Även småspararguiden rekommenderar globala indexfonder till sitt sparande. Sen kan du såklart lägga till sverige men om jag minns rätt så har du redan 10% där vilket är 10 gånger mer än marknadsvikten…

4 gillningar

Långsiktigt säkert korrekt.

Lite oroväckande dock om det skulle bli så att SEK vs USD återställs till nivån för inte så många år sedan (ca 30%) samt att utvecklingen på USA-börsen korrigeras till i nivå med utvecklingen på svenska börsen de senaste åren (ca 20% skillnad).

Kan göra att USA-tillgångar sjunker 50% i SEK jämfört med nuvarande nivå. Kan även bli mer om korrigeringen blir större än jag nämnde i föregående stycke (!). Kommer svida rätt saftigt för många i så fall.

2 gillningar

Vad är det som säger att SEK stiger tillbaka till sitt tidigare värde ?

Trenden sedan tidigt 2000-tal är snarast neråtgående, både mot Euro och dollar.

Frånsett dippar vid finanskrisen och nu, och den topp som uppstod vid Eurokrisen precis efter finanskrisen.

3 gillningar

Nejdå, inget misstag. Personligen har jag dock valt att lägga lite mer ägg i Sverige korgen just nu. Lysa kör ju 20% och jag ligger på nästan 30% utifrån en förhoppning om att Svenska börsen ska återhämta sig kommande år och så även den svenska kronan. Så möjligtvis om du skulle vilja omfördela till lite mer Sverige index och ha kanske 70-80% Globalt!? Men…samtidigt är det många som kör 100% globalt, vi vet efteråt vad som var rätt :slight_smile:

2 gillningar

Tack snälla för svar! Precis så jag tänkt. Lägga månadssparand/extra sparande i Sverige fonderna så omviktas det lite efter hand

Största misstag du kan göra är hänga för mycket på RT i olika trådar och tycka att du har gjort något fel för att någon tycker och tänker på sitt sätt. Håll dig till billig global indexfond med automatisk månadssparande och hitta på lite roligare läsning runt omkring dig eller bara slappna av och strunta läsa. :joy::+1::+1::wave:

12 gillningar

Haha så sant

Detta är rimligen korrekt. Att kursen ska korrigeras till viss del är inte osannolikt men däremot finns också en nedåtgående trend. Sannolikt är detta ett skäl till att överväga euron.

Den nedåtgående trenden kan kortsiktigt förknippas med mediabilden men annars handlar det rimligen om en försämrad geopolitisk situation som missgynnar små exportberoende länder.

1 gillning

Om man tror på effektiv marknad så finns väl ingen anledning till att tro att kronan ska gå varken upp eller ned.

En ”effektiv marknad” är i min värld inte samma sak som fatalism. Tron på effektiv marknad bör också kunna inkludera en del observationer av historiska data. Dessa historiska data ger oss en viss vägledning om vad ”den effektiva marknaden” innebär i praktiken. Sedan ska det inte innebära att vi samtidigt börjar tro på någon sorts fasta regler att ha som ledstång i investerandet. Den krävs en balans här.