Stödja anhörig i ärenden hos Försäkringskassan - Rätt blankett?

Vill hjälpa en anhörig med kontakten med Försäkringskassan, då hen inte har så mycket ork. Vill att Försäkringskassan alltid tar kontakt med hen i första hand, men att jag får rätt att fråga om status på ärenden, tjata om dokument som inte skickas och begära mer information/förtydliganden.

Kan man göra detta? Hur?

Skulle ha frågat hens handläggare, om jag någonsin kom fram. Tänkte försöka med deras allmänna telefonnummer nästa veckan.

Än så länge har jag hittat följande:

Fullmakt

Med 5607 Fullmakt för ombud blir jag primär kontakt. Tvärtemot mot vad jag vill.

Använd den här blanketten om du vill att en annan person ska vara ditt ombud i kontakten med
Försäkringskassan. Då kommer vi att kontakta ombudet när vi behöver information om dig och skicka beslut och andra brev till ombudet i stället för till dig. Vi kommer dock att kontakta dig om du behöver lämna uppgifter på heder och samvete, eftersom ditt ombud inte kan göra det.

Hittas via Blanketter och e-tjänster - Försäkringskassan → Övrigt → Fullmakt.

Samtycke

Blankett för samtycke (docx) låter mer som det jag är ute efter, men det står inte hur/var den ska skickas in.

Jag NN (Namn och personnummer) ger tillåtelse till NN på X att ta del av mina uppgifter och diskutera mitt ärende hos Försäkringskassan utan hinder av sekretess.

Samtycket gäller från och X till och med X.

Dyker upp på Google och som “Mall för samtycke” när man söker på Försäkringskassans sida.
Ingen förklaring.

I sökträffarna längre ned hittar jag dock Presstjänst. Där det står:

• Söker du en kommentar om ett enskilt fall?
    Försäkringskassan kan ge kommentarer till media om enskilda ärenden, om du som är journalist har fått ett skriftligt samtycke från den försäkrade. För att få ett samtycke ska den försäkrade och journalisten fylla i en tidsbegränsad samtyckesblankett.
    Blankett för samtycke Word, 49 kB, öppnas i nytt fönster.
    När blanketten inkommit till Försäkringskassans presstjänst säkerställer vi samtycket med den person det gäller. […]

Så i ett fall ska den skickas till presstjänsten. Jag antar att vi skulle kunna göra det :person_shrugging: .

image