Stoppas från att handla en ETF ("komplex fond") på Nordnet.se - hjälp tack!

Hej,

Jag försöker handla Vanguard Total Stock Market ETF men stoppas på Nordnet.se.

Måste fylla i en enkät med ganska tröttsamma frågor. Har ni stött på liknande?

Undrar om man kan hitta svaren någonstans?

Vi ska månadsspara till familjen och denna fond var en av de bästa USA-fonderna vi hittat, so far.
Känns urlöjligt att man ska blockeras från att handla den och förstår inte syftet. Det är ju våra pengar och vi förstår hur en ETF fungerar. Känns märkligt att man blockerar vanligt folk från att handla den.

Hjälp uppskattas!
Antingen var vi kan läsa mer för att själva svara på frågorna, eller om man kan få svaren direkt.

//Max

Fråga 2

Kan du förvänta dig daglig uppdatering av kursen för alla typer av fonder?

Fråga 3

Kan du köpa fonder vars värde rör sig mer eller mindre än värdet på de underliggande tillgångarna?

Fråga 4

Innebär en högt belånad fond högre risk för dig som investerare?

Fråga 5

Kan en fond ha en resultatbaserad avgift och därmed olika pris vid olika tidpunkter?

Alltså är det här ett försenat aprilskämt!? Antingen klarar du av att svara på dessa frågor och får då handla med den typen av värdepapper, eller så kan du inte svaren och då ska du inte handla med den typen av värdepapper. Du får väl läsa på helt enkelt. Det är inte meningen att någon annan än du ska svara på kunskapsfrågorna. Hela tanken är ju att de ska utvärdera dig och dina kunskaper. Jag tolkar det som att du inte klarar dem och inte kommer vidare, i och med att du frågar här, och då kanske det finns mer lämpliga sätt för dig att spara…

Det är bara erkänt. Om du svar fel kan du gör om igen. Varför fuska på provet?

Problemet är inte en småsparare som mig, som söker svar på dessa konstiga frågor.

Problemet är:
1 ) Man börjar utesluta vanligt folk från att handla värdepapper. Luktar lite kontrollsamhälle a.k.a. 1984. Gillar det inte. Det är ungefär som att vi förbjuder folk från att säga/tycka vad de vill. Nu får vi inte handla vad vi vill. Det är fel.

2 ) Ni lägger för mycket tid på att skriva nedlåtande/respektlösa kommentarer online.
Gör något produktivt istället! Läs en bok. Gå på dejt. Hitta på något kul.
Sitt inte där och sura.

Tack för era svar i övrigt!

//Aprilskämtaren

Noll koll på ETF men frågorna var rätt logiska och klarar man inte dem skulle jag nog säga att man behöver antingen läsa på om ETF eller gå en kurs eller försöka lära sig om risker vid köp av aktier och fonder.
Alla har inte hög IQ och då får man läsa på lite extra om man ska kasta sig ut i finans där IQ är en essentiell del för att lyckas.

@Max, kan inte hålla med om att detta på något sätt kan liknas vid 1984 kontrollen eller WE om du läst den. Snarare är detta ett sätt att förhindra företagsdiktaturer (t.ex. USA) där företag genom fula knep ruinerar människor.

HAha försöker du fuska på provet?

känner finansinspektionen till det?

Rapport från verkligheten:

I början på 90-talet blev handel med populärt. Optioner har hög risk, och du kan både tjäna och förlora stora belopp. Jag jobbade i bank och hade god kontakt med fondavdelningen.

En del kunder förlorade stora pengar. Då kom de direkt med anklagelser till banken om att de inte blivit tillräckligt informerade, och att det var bankens fel att de förlorat pengar. I vissa fall var det kanske befogat. I andra fall var det erfarna spekulanter som “körde en vals”. I vilket fall som helst fick ett antal banker ersätta sina kunder på grund av att man inte fullgjort sin informationsskyldighet.

Kravet från Nordnet att kunden skall redovisa att man förstått produkten är därför helt i sin ordning. Det är ett sätt för banken att skydda sig själv, och har absolut inget med ett förmyndarsamhälle à 1984 att göra.

Har för mig att de länkar någonstans man kan läsa på.

Här är länken.
https://www.nordnet.se/se/info/komplexa-investeringsprodukter

Lycka till med ditt sparande.
Mvh