Stor summa på flera miljoner oinvesterad - vad ska jag göra?

Tack! Intressant att läsa artikeln. Det är väl samma som nyligen var uppe i Rational Reminder podden?

Klart spännande men/och där jag även tänker på

1. T.o.m. Bengen förordade portföljer med 50-75% aktier i sin ursprungliga SWR 4%ish artikel från 1994. Jag tror (som jag även skrivit om här) att en del generationsfonder är för konservativa. Tex SPP med 20% aktier en bit in i pension.

2. Amerikansk livslängd är väl en 5 år kortare än Sverige så man kanske får ta portföljens överlevnadschans med en nypa salt i svenska förhållanden. Det skulle kanske se sämre ut med längre livslängd men det behöver ju inte förändra slutsatsen. Kanske t.o.m. förstärka den.

3. Intressant att de samlar ihop data från 38 länder total 2500 år. En vanlig kritik mot sådana här analyser är ju ofta att de är enbart USA baserade, ett land med osannolik framgång senaste 100 åren. Förvisso ska man väl då också hålla i minne att 2500 år / 38 länder ”bara” är 65 år i snitt dvs i princip efterkrigstiden med sanslöst bra utveckling över lång tid. Framtiden får utvisa om det fortsätter, eller kanske blir ännu bättre pga teknikskiften

4. Social security och komplementet SSI som de räknar med är rätt begränsat knappt 5000 USD per år så runt 4000 SEK/månad medan en svensk allmänpension för medelinkomsttagaren är väl en 12-13 tusen efter skatt inkl vettigt lyckad PPM. Man kan vända det på två håll. Dels att svensken kanske inte behöver ta så hög risk på sina investeringar för att klara sig medan amerikanen måste ta högre risk för att det ska gå runt med hög sannolikhet. Å andra sidan kan man vända det som att svensken har råd att ta högre risk för det finns en bra grundplåt.

5. Risken för beteendemässiga fel riskerar att öka med högre aktieandel, att man får panik vid fel tillfälle typ. Sånt kan man ju inte simulera så där handlar det bara om självinsikt. Kanske att ett privat sparande med restriktioner på sälj eller utsmetande av utveckling upp/ner skulle vara önskvärt. Skydda en från de blodröda siffrorna när det blåser som hårdast typ

Själva håller vi oss i Bengen intervallet 50-75% aktier och det har klättrat upp något senaste åren just för att uppnå bättre inflationsskydd. Men vi har nog varken viljestyrkan eller behovet att gå till 100% aktier i FIRE/RE. Följer dock debatten med intresse :grinning: