Stora utgifter, hur finansieras det bäst?

Vi har ett fritidshus och en villa i storstad.

Värdet är 7.75 milj på villan och 4,0 milj på fritidshuset. 6.1 milj i bolån.

Vi har en bil som krånglat en 8 år gammal plug-in hybrid.

senaste dryga året har jag och min man sparat 400.000kr för renovering av badrum i fritidshuset.

Nu ska badrummet fixas med lite annat (vi lejer bort sådant då vi inte kan själva). 225.000kr kostar det.

vi har ytterligare ett badrum som skall fixas i fritidshuset (större projekt med rivning av tillbygge, gjutning etc) och kostnaden där är 750.000 kr.

En ny elbil, vi kollar på alternativ runt 650.000kr

Och inom kommande år ett badrum i villan. Kanske 500.000kr.

Vi har drygt 2 milj tillsammans i olika ISK sparande.

Tänker att vi kan försöka spara ihop våra mål på sparkonton. Det kommer ta några år, men att spara och sedan betala när man fått ihop pengarna. 400.000kr på ett drygt år gick bra, så kanske det tar 4-6 år. Eller ska man plocka av ISK? Eller ska man höja sitt bolån, ta billån?

vad är bäst?

Det här kanske inte blir det svaret du hoppades på.

Bankens KALP räknas väl fortfarande på 7% ränta? Det är “bara” runt 20 år sedan det var en verklighet.

Om ni skulle ta allt detta på bolånet så skulle ni ligga precis på gränsen för att klara det sett till ert sparande idag (som är mycket bra). Minsta störning i er ekonomi och ni skulle få det rejält tufft. Är det värt för några badrum och en bil?

Om vi förutsätter att det inte är vattenskador vi pratar om utan standarduppgradering så hade jag tittat på en begagnad elbil som gått runt 4-5000 mil, betalat denna med sparpengarna och sen sparat ihop till de övriga utgifterna. ISK-kontot hade jag inte rört.
Om ni sparat ihop till en så fin summa på så kort tid så är uppoffringen minimal.

Hälsningar
Kul på fest

7 gillningar