Storebrand Global All Countries B - fråga

Hallå!

Jag har mitt huvudsakliga sparande i globala indexfonder och däröver lite svenska spridda aktier i en lekhink där jag tyckte det varit roligt att nu och då få utdelning. Har snubblat över fonden Storebrand Global All Countries B - en form av utdelande globalfond. Den har något högre avgift på 0,33 % men har då även tillväxtmarknader. Förstår det som att de siktar på en direktavkastning på ca 4-5 % per år.

Min fråga är då - kan den här fonden verkligen ha en sådan utdelning utan att sälja av lite från de underliggande aktierna? Om man tittar på de som utgör en stor andel av fonden är det ju ingen av de som i sin tur har en direktavkastning på ens nära 4-5 %.

Eller har jag fått allt detta om bakfoten?

Vill bara tillägga att jag inte alls är övertygad om att jag ska investera i denna fond utan är mer nyfiken på hur det funkar.

1 gillning

Även om fonden skulle ha aktier som delade ut 5% årligen betyder det inte att det är just dessa pengar som delas ut. Utdelning kan komma utspritt över året och fonden lär inte ligga likvid med 5% av fondens värde för att de ska kunna dela ut. Givetvis säljer de underliggande tillgångar för att få loss kapital. Samt att de kanske inte investerar nytt kapital som kommer in till fonden veckorna innan utdelning.

1 gillning

Tack för det snabba svaret!
Min fundering är egentligen alltså - fungerar den här fonden på samma sätt som alla andra fonder förutom att den inte automatiskt återinvesterar eventuell vinst eller kan jag räkna med att med den här fonden hela tiden tappa andelar i de underliggande aktierna?

Ja, den måste sälja av och det innebär att den tappar andelar.

Tack så mycket för svaret, då är jag med!

Verkar vara svårt att hitta information om hur mycket denna fond delat ut historiskt. Men VWRL, som också är en utdelande globalfond som inkluderar u-länder, ser ut att ha delat ut lite mindre än 2% per år de senaste åren, så det borde vara ungefär vad man kan förvänta sig av en fond som är marknadsviktad och delar ut utdelningarna. Som jag förstår det är pengarna investerade i räntor mellan utdelningen till fonden och utdelningen till fondandelsinnehavarna, så det borde innebära att ens portfölj i snitt kommer innehålla ett par promille räntor.