Storebrand Sverige Plus vs SEB Sverige Indexnära

Finns det någon anledning att välja Storebrand Sverige Plus över SEB Sverige Indexnära om man letar efter en billig, bred och hållbar sverigefond? De verkar snarlika fast SEBs fond är fem punkter billigare. En av anledningarna att jag vill ställa frågan här är för att RikaTillsammans officiella rekommendation verkar vara Storebrand snarare än SEB enligt https://rikatillsammans.se/basta-satten-att-investera-2022 (i artikeln används fondens gamla namn SPP Sverige PLUS)

1 gillning

Det verkar som du har missuppfattat, rekommendationen för Sverigefond är PLUS Allabolag Sverige, det är inte en Storebrand-fond även om också den har ordet ”plus” i namnet. Före det att PLUS Allabolag tog platsen som rekommendation rekommenderades SEB Sverige indexnära, det är en bra fond om du inte kan välja PLUS Allabolag.

Jag kanske var lite otydlig men det jag syftar på är specifikt den extra hållbara varianten av basportföljen (se under rubriken “Överkurs: extra hållbar variant på basportföljen” i artikeln) och där rekommenderas Storebrands/SPPs sverigefond. Det verkar som att den portföljen blir objektivt bättre av att byta ut sverigefonden till SEB Sverige Indexnära om jag inte missat något.

1 gillning

Utan att ha tittat närmare på exakta policyn för hur de båda företagen jobbar med hållbarhet så skulle jag gissa på att SEB Sverige Indexnära är mer lik Storebrand Sverige (dvs den utan “PLUS”).

Storebrand och SEB har ju båda en uttalad policy vad gäller exkluderingar, aktivt ägande etc i alla deras fonder. Men Storebrands PLUS-fonder går vad jag förstår ytterligare ett steg extra i hållbarhetsriktning där man väljer in lösningsbolag, viktar om enligt CO2-utsläpp osv.

Så om hållbarhet var väldigt viktigt för mig så skulle jag nog fortfarande välja Storebrand PLUS-fond. Men det kanske finns andra fonder som SEB eller andra fondbolag har som också gör något extra utöver exkludering och aktivt ägande?

1 gillning

Som andra har och kommer komma in på är just PLUS-fonden inte en ren indexfond. Likt alla PLUS-fonder från Storebrand kan förvaltaren också lägga 10% av pengarna på lösningsbolag helt separerat från index i övrigt. Dessutom har den hårdare regelverk för att välja bort och välja in bolag. Helt enkelt mycket mer hands-on och aktivt urval jämfört med andra fonder.

https://www.storebrandfonder.se/fonder/vara-fonder/indexnara-plus-fonder/

1 gillning

Tack för svaren. Jag hade missat att Storebrand Sverige Plus arbetar mer aktivt med hållbarhet medan SEB Sverige Indexnära antagligen endast exkluderar bolag.

Jag förstår! Bortse från mitt svar, jag instämmer i de andra två som inkommit :blush: