Har idag både Storebrand USA A samt DNB Global index i portföljen med en ganska stor kaka i båda… Hur ska man tänka nuförtiden när USA ändå är större delen av den globala? Tjänar man ens på att ha båda eller flytta allt till endast den Globala?
Månadsspara i båda med en lite större del i Globala Index…
Önskar fördelar och nackdelar
Hade helt klart personligen slopat USA-fonden och bara kört globalfonden. Den består ju redan av 70% USA enligt marknadsvikt.
Att lägga till extra USA kommer medföra att du kommer övervikta USA och undervikta alla andra marknader. För mig är det en nackdel.
Vad som kommer ge bäst absolut avkastning framöver kan jag dock inte svara på.
Du kan välja att vikta ner USA fonden till 10-20% och resten i den globala indexfonden.
Det finns två bra alternativ men att behålla båda gör det bara svåröverskådligt.
Alternativ 1
Kör bara globalfond. Komplettera med tillväxtmarknader, Sverige och småbolag efter preferens men det behövs egentligen inte.
Alternativ 2
Skippa globalfonden och lappa ihop en egen med det underliggande i samma proportioner som globalfonden.
Dvs. en USA-fond, en Europa-fond osv.
Om detta inte blir billigare finns det dock inte så mycket poäng i det då du behöver lägga mer jobb på ombalansering än om du bara köper globalfonden där det sköts automatiskt.
Tack för alla svar!
Har idag i portföljen dessa.
DNB Global index
Storebrand USA A
AmF småbolag
Spiltan invetmesbolag Global
Spiltan Aktiefond
Avanza Emerging Markets
Så DnB global och storebrand känns lite samma…
Men vad när USa inte hade 70 procent av global index hur var de fördelat förr? Tänker mest att säljer jag storebrand och går in i dnb att jag inte gör bort mig om läget sen skulle ändras och usa inte har lika mkt i global??
Om USA skulle tappa marknadsandelar så kommer globalfonden spegla detta också eftersom en globalfond alltid balanseras om för att spegla hur marknaden ser ut.
USA hade en enorm andel när du köpte fonden och kommer att fortsätta ha en enorm andel om/när du sålt den.
Dvs. problemet med överlapp mellan din global- resp. USA-fond har alltid funnits och kommer sannolikt fortsätta finnas under överskådlig tid.
Sen om de har 50% eller 80% är inte så intressant för detta beslut eftersom det oavsett är en stor andel.
Ok spännande! Hur blir de om jag säljer min storebrand och går in i DnB på ett bräde? Har ca 75.000 i storebrand idag och ca 110.000 i dnb…ändras liksom gav deluxe? Är de värt de? Eller aha ni fattar
Den globala omfördelar ju hela tiden efter aktuell marknad. För tillfället är USA en stor del men om 10 år kanske det inte är så, då sköter globalfonden det för dig. 100% USA kan då bli ett bett som inte lönar sig.
Tänker själv aldrig på gav. Vill jag göra en förändring i portföljen så gör jag det på en gång.