Jag tycker det mesta ser bra ut i dina antaganden. Det jag håller med om kan väl sammanfattas här:
- Jag stycker det låter rimligt att spara runt 10% av nettolönen när man börjar så tidigt. Det är vad jag och min sambo gör. (Vi räknar inte in amortering här.)
- Att använda 5% av kapitalet per år är ganska rimligt, oftast behöver man mest pengar de första 20 åren och det borde 5% räcka till. (5% per år räcker ju precis i 20 år om du inte har någon avkastning alls.)
- Jag tycker din plan i aktiefördelning och löneutveckling är rimlig. Bättre vara lite konservativ än att köra på lyckokalkyler.
Det jag inte helst håller med om är följande:
- Inkluderar du tjänstepension och har jobbat i minst 40 år så borde du få över 50% av slutlönen i pension. Men kanske bättre att vara konservativ än optimist här, det finns ju alltid en risk för att någon regering bygger om pensionssystemet.
- Alla får ju bestämma själva vad de vill ha för standard när de är gamla. Jag tycker 90% av slutlönen som pensionär är mer än vad jag behöver. Det skulle i praktiken innebära högre lön som pensionär än vad jag har nu, förutsatt att jag får en del löneökning till i livet. Dessutom går det nog att spara mycket pengar när man är äldre och har mer tid. Äger man ett boende som jag gör så kommer man spara ännu mer då man förmodligen inte behöver amortera och kanske knappt behöver betala någon ränta heller. Jag har själv räknat att om jag inte behöver pensionsspara, ammortera, eller pendla så skulle 60% av min lön räcka till samma levnadsstandard som idag.