Gällande löneutveckling, tänker du på varianten som följer inflationen eller den där jag kollar på löner för de som snart ska gå i pension i min bransch och räknar upp deras lön med inflationen tills jag går i pension? Är väl ungefär skillnaden mellan en löneutveckling på 2% samt 4%, skulle ju vilja hoppas på den senare…
Vad jag förstår så inkluderar Pensionsmyndigheten både allmän- och tjänstepension i sina prognoser från länken ovan. De nämner själv att kompensationsgrader är ett trubbigt begrepp och att det är svårt att sia så långt in i framtiden.
Kanske är 50 - 70% kompensationsgrad en rimligare förväntning, men som du skriver, kanske bättre att vara konservativ och sedan kanske kunna vara mer flexibel med t.ex. när man går i pension.
Det är en svår fråga, som student klarade jag mig på långt mindre än vad jag skulle göra idag - skulle jag klara mig på samma som idag när jag är 60? 65? 70? 75?
Vilken levnadsstandard är rimligast att anpassa sig efter, och kommer jag från idag till pension låta hela min löneutveckling gå till ökat sparande istället för ökad konsumtion? Finns det några andra kostnader som tillkommer med ålder?