Strategi för klumpsumma 3 miljoner och hög sparkvot

Hej! Frågan gäller hur fördela tre miljoner kronor som kommer att frigöras i och med att vi säljer vår bostad och köper ny med hög belåningsgrad. (De tre miljonerna har vi amorterat under flera års tid – det är först i somras som vi fick upp ögonen för Rikatillsammans och indexfonder, så det är vår nuvarande strategi.) Min man och jag har gemensam ekonomi och målet är sex miljoner. Hur fördela pengarna mellan nätmäklare, mellan ISK:n osv.? Vi tänker oss i princip globala barnportföljen à la 2021.

Alltså, ska vi ha 1/3 på Nordnet och 2/3 på Avanza? Allt på Avanza? Hälften på Nordnet och hälften på Avanza och lekhink på Savr? Annat förslag som ger fördelar, såsom lägre ränta på lån? Ska man ha allt på samma ISK eller ha flera ISK? Alla LF Global på ett ISK och alla Plus Allabolag på ett annat osv., eller lite av alla indexfonder på alla ISK:n? Hur fördela mellan min man och mig inom ISK:n (det behöver inte vara jämnt mellan oss, bara man kan dra nytta av insättningsgarantin t.ex.)?

Vi månadssparar dessutom hälften av lönen så det måste finnas en strategi från början så att vi inte får lite slattar här och lite där och behöver betala avgifter för att strukturera upp det. Jag har lyssnat på i princip alla Rikatillsammans-avsnitt, men hur man fördelar rent praktiskt behöver vi hjälp med.

Stort tack på förhand till dem som tar sig tid att dela med sig av sin kunskap, erfarenhet och tid!

Jag gillar att ha det utspritt mellan olika mäklare då de har olika styrkor och svagheter. Finns även andra fördelar som att du har backuper om en får tekniska problem precis när du vill göra en affär, har även hört att folk använder olika för att få högre tilldelning vid IPO:er även om jag själv inte provat det.

En annan faktor är belåning. Avanza erbjuder kostnadsfri belåning upp till 50.000kr om man har 500.000kr+ i kapital, men om du vill låna mer än detta får du betala ränta för hela lånet istället för enbart summan som överstiger 50.000kr. Då är det bättre att nyttja Avanzas gratiserbjudande till max och sedan använda Nordnet istället till övrig belåning, som dessutom har lägre ränta (0,89% istället för 0,99% hos Avanza) och fler värdepapper som ingår.

Så sammanfattningsvis potentiellt stor uppsida och i princip obefintlig nedsida med att sprida det över olika mäklare, så inget att tveka på.

2 gillningar