Strax över 30 år med miljoner på banken

Hur är det med dig? Med tanke på ditt uttalande så låter det som att du inte har så bra självkänsla. Hoppas att du är medveten om det och arbetar mer med dig själv. :pray: :heart_decoration:

3 gillningar

Att råda någon att bearbeta sin girighet är inget som har med rådgivarens självkänsla att göra.

Hej Steve,

Min tanke är ju att på sikt investera det mesta av mitt kapital långsiktigt via tex indexfonder. Behålla lägenhet och eventuellt köpa en ny lägenhet framöver där jag använder vinsten från denna utan att lägga in ytterligare kapital. Jag ser väl min lägenhet i centrala Stockholm som en trygghet och billigt boende, även om jag binder upp kapital i det.

Tror att jag fått in ca 5 miljoner efter skatt detta året gör det lite läskigare att gå in med än om jag gått in med kapital på börsen under lång tid. Jag vet mycket väl att time beats market generellt är rätt, men känslorna styr nu och det känns svårt känslomässigt att gå in med en större mängd in i börsen idag. Tänker att råden i avsnitt 207 kanske är värdefulla för mig att följa men det kliar lite i fingrarna.

1 gillning

Tack.

Det jag gör nu är så mycket research jag kan innan jag sätter en längre strategi, så har mest läst och lyssnat övergripande.

1 gillning

Tack Alec, ska kika på det!

Om du inte redan lyssnat/läst:

Huvudtipset är att skynda långsamt. Ta hjälp av en oberoende rådgivare för att framför allt bli bekväm med risk och hitta en lämplig nivå som passar just dig.

Pengarna som ska till Skatteverket ska vara på någon form av sparkonto med insättningsgaranti. Helst med ränta.

Eftersom du är känslig för risk är mitt tips att du inte går in med allt som ska investeras på en gång utan istället börjar med en klump, t.ex. 500 tkr, och sedan månadssparar in resten, t.ex. över 18-30 månader

5 gillningar

Återigen om du inte lyssnat/läst:

Tanken är att dela upp ditt kapital så att det blir tydligare vad du vill ha på kort, medellång resp. lång tidshorisont.

I ditt fall kan man kanske också fundera på att mentalt dela upp i get rich vs stay rich. Där den första delen ska fortsätta växa så mycket som möjligt med hänsyn till vilken risk du vill ta och den andra delen ska vara mer beständig mot kraftiga svängningar på börsen och andra tillgångsslag. (Kolla på modellportföljen Rika Tillsammans-portföljen där fokus är mer på att den inte ska backa istället för att få hög avkastning.)

3 gillningar

Så du har ca 4 miljoner likvida medel, amorteringsfritt boende och 1,2 miljoner i ett onoterat bolag?

Av det lilla jag kan utläsa från din text så har vi ungefär samma riskprofil och ungefär samma pessimism. Utifrån det skulle jag föreslå att du placerar pengarna defensivt, går in över lång tid och utgår från en strategi där det inte riktigt kan gå helt åt pipan. Detta mot att du får lägre avkastning och lite mer jobb men med mer trygghet.

Jag har sex st portföljer där jag har låtsats utgå från flera olika perspektiv. Ex. en portfölj på SAVR med inspiration från en 60/40-portfölj som däremot går emot allt som rekommenderas på det här forumet, dvs aktiva fonder, hedgefonder och blandfonder. Utöver det en momentumportfölj, en permanent portfölj, en utdelningsportfölj, en Lysa 70/30 samt PB på SEB och Nordea.

Alla portföljer är någorlunda utformade som en hedge mot varandra. Om en klassisk 60/40-portfölj “går sönder” som det snackats om i tio år så kanske hedgefonder lyckas skapa avkastning i den miljön. Om utdelningar börjar dra in pga politik så har jag en till aktieportfölj och om aktiv förvaltning står inför ett par guldår så har jag täckt det. Om forskningen och historiken har rätt även de kommande åren så har jag täckt det. Är buy&hold förlegat så finns det en portfölj mot det. Utöver detta kommer jag gå in i en fastighetsinvestering och säkerligen annat som dyker upp också.

Hängslen och livrem och skotta med hagelbössa. Jag tycker hellre man inte ska gå minus än massa plus.

1 gillning

Vill du att pengarna växer eller vill du skydda kapitalet för en dipp?

Pangar du in allt omedelbart i en 60/40 eller 90/10 så kommer du redan där ha en EXTREMT väldiversifierad portfölj jämfört med hur du haft pengarna placerade innan, dvs nästan allt i ett enda onoterad ultrahögriskaktie.

Hade du köpt lika många aktier som du har kvar i det onoterade bolaget?

Du skriver att du är nojig över börsens svängningar, men av vad jag kan se är du bekväm med att behålla någon miljon ungefär i en enda spekulationsaktie. Glöm inte att ”hemmablindheten” i den onoterade aktien är förklädd risk som är avsevärt mycket högre än en bred indexfond.

Det är såklart mer spännande att behålla innehavet. Det kan ju gå upp ännu mer. Du har hittills tjänat majoriteten av din förmögenhet i en enda placering med astronomisk risk.

1 gillning

Hej, ja du har förstått det hela rätt.

Tack för din input. Jag sitter och gör all den research jag kan och tänker att det gör jag säkert mellan 1-2 år och tänker att ha pengarna på banken den tiden är inte hela världen även om jag förlorar mot inflationen, skulle mot all förmodan börsen gå ner rejält så känner jag mig inte otrygg med att gå in med det mesta av mina likvida medel för att låta det ligga där i 20 år.

Du slår huvudet rätt på spiken och ställer frågor jag ställt mig själv massvis av gånger.

Jag skulle aldrig köpa lika många aktier som jag har kvar i det onoterade bolaget, men behåller det mest för jag var en av de första anställda i detta bolaget och det är kul att få vara med om en IPO. Har resonerat så att jag har tagit ut tillräckligt med pengar för att känna mig trygg med att förlora resten och tror att oavsett resultat av de kvarstående så är min privata ekonomi stabil och jag har mer medel än vad jag någonsin trodde att jag skulle ha i denna åldern. Jag skulle aldrig säga att jag är helt bekväm med det innehavet men tänker mer på det som pengar jag inte har men kanske får i framtiden.

Jag skulle även rekommendera några av frågorna i den här artikeln:

såsom t.ex.:

Jag skulle även rekommendera att ta kontakt med t.ex. @MoaD som jobbar med liknande frågor såsom ovan. Hennes hemsida når du här:

Saken är nämligen att när man väl vet vart man är på väg - som jag tolkar är lite oklart för dig (och mig) - så blir hur:et mycket enklare. Att försöka börja med placeringsstrategi och allokering utan att ha målet klart för sig blir tyvärr ibland som att spänna vagnen framför hästen.

Visst det finns modeller som fyra-hinkar-principen och liknande som är super. De hjälper dessutom lite att skjuta på beslutet på framtiden, men till syvende så kommer frågorna ändå tillbaka. :slight_smile:

Kan även rekommendera några duktiga finansiella rådgivare om du vill ha bollplanl. :+1:

2 gillningar

Jag har också varit med om en IPO, dock inte lika stor som du kanske blir med om. Jag sålde på momangen vid börsöppningen. Sedan lät jag pengarna ligga och vila en vecka medan jag bestämde hur mycket jag ville ”säkra upp” i min bostad. Resten åkte in på en simpel 90/10 globalindex/kontanter. Sen har livet tuffat på som vanligt.

På ditt svar låter det som att allt som inte är din gamblingmiljon är sånt du vill bevara värdet på.

1 gillning

Bra tipps @Alec. Det är ett excellent forum med många smarta, generösa och intresserade människor. Och som bonus får du ju dessutom hänga med Jan& mig! :slight_smile:

1 gillning

I den situation du beskriver @Westcoast är det vanligt med stor emotionell volatilitet. Tanketrixet är också att inte låta dig definieras av ditt kapital. Vad vill du? Vad längtar du efter? Vad behöver du just nu? (Oavsett summan kr som är din)
Pengarna är en fantastisk resurs och språngbräda till det liv du längtar efter. Det tekniska kring pengarna listar du ut på vägen. Du hänger ju redan här och är uppenbart intresserad och nyfiken på att lära dig mer. Lägg lite tid på att utforska vem du vill vara, vad du vill göra oavsett kapital.

5 gillningar

Tack.

Ja, det är verkligen dessa typer av frågor som jag borde försöka besvara.

Tack så mycket!

Skönt att reaktionen inte är allt för ovanlig.

Försöker att kontakta dig helt till att börja med :slight_smile:

Tack!

1 gillning

Du är välkommen att höra av dig! :slight_smile: /Moa

Kan också rekommendera Andreas Runnemo på https://www.smaspararguiden.se/

Hjälpte mig mycket som bollplank på mina tankar :slight_smile:

Sen är det läskigt att gå in på fonder/aktier med sina pengar men utan ränta på banker finns det inte så mycket alternativ. Det är lite som när man köpte lägenhet/hus första gången, läskigt första gången (äga saker, tänk om taket går sönder osv) men efter ett tag lägger det sig och det är ”det nya normala”

Yes, har också bara gott att säga om Andreas och Patrick. Upplever dock att de hjälper till med den tekniska sidan och inte den emotionella som @MoaD. Men som jag brukar säga - varför välja? Man kan ju träffa både Andreas och Moa. :joy:

1 gillning