Stretcha A-kassa

Min tanke från början var att jag skulle gå lite tidigare i pension 1/8 2027 men verkligheten kom ifatt och jag har blivit arbetslös. Är det värt att stretcha akassan och komplettera med att ta ut en liten del av eget sparande och på så sätt vänta med att ta ut tjänstepension och sen vänta tills jag är 65 år och ta ut allmän pension och tjänstepension.

1 gillning

Tråkigt svar:

Lägg någon tusenlapp på att prata med en oberoende pensionsrådgivare (inte banken)

De kan ge dig råd utifrån dina förutsättningar och titta på helheten.

1 gillning

Helheten har jag koll på. Är det någon vits att bara tex ta ut akassa till 50% och på så sätt få fler grundavdrag på skatten och kunna nyttja RUToch ROT avdrag.

Tänk på att A-kassan egentligen bara ska utnyttjas om man har för avsikt att faktiskt hitta ett nytt jobb, det var en rätt livad diskussion om detta för ett år sedan: https://rikatillsammans.se/forum/t/saga-upp-sig-for-att-ga-i-pension-men-nyttja-a-kassa-samt-inkomstforsakring/

Behöver inte ta upp den diskussion igen här, men värt att läsa då det finns en del intressanta perspektiv och tankar i den tråden.

3 gillningar

Skillnaden är stor i tråden du hänvisar till, Jag har blivit uppsagd från mitt arbete. För att ha kvar min SGI så måste jag vara inskriven på AF oavsett om jag uppbär ersättning från Akassan eller ej. Klart att jag vill ha ett nytt arbete och jag söker vi flertal platser på nätet och irl. Men när man har passerat 60 så är man inte så attraktiv längre. Så att dra ut på Akassan och vara inskriven på AF. Är saker för att behålla delar av skattesystemet som jag har varit med och finanserat.

2 gillningar