Styrelsesuppleant - flickvän som är EU-medborgare men utan personnummer?

Hej,

Jag funderar på att starta AB, med det krävs en ytterligare person som styrelsesuppleant. Jag är ganska ensam i Sverige :grimacing: och funderar på att addera min flickvän som styrelsesuppleant. Men hon har inte personnummer (jobbar och bor i en andra EU land).

Han nån av er erferenhet med en sån situation? Där styrelsesuppleanten är medborgare i en annat EU land.

Ska också kontakta Bolagsverket och fråga, men jag är nyfiken av era åsikter under tiden.

Tack på förhand,

Alex

1 gillning

Oj, vet inte hur det fungerar med annan EU-medborgare, det borde gå.

Du har ingen förälder eller så?

Jag jobbar i en större koncern med flertalet svenska dotterbolag. Flera av dessa har bara utländska medborgare i styrelsen så det bör inte vara något problem rent formellt.

3 gillningar

@janbolmeson, jag är rumänsk och alla mina nära vänner + föreldrar är i Rumänien :melting_face:

Jag frågar för att jag har googlat runt och fick lära att en styrelsesuppleant skulle ‘inte vara i konkurs, ha förvaltare eller näringsförbud‘. Vet ej hur Bolagsverket skulle kontrollera det för utlandska personer. Om det skulle behöva extra dokument från Rumänien + översättning, kanske det skulle bli enklare att köra enskild firma :roll_eyes: i början.

1 gillning

Prova ring Bolagsverket i nästa vecka, jag upplever att de alltid är bra att ha göra med. :heart:

1 gillning

Det är ok med eu-medborgare, men du måste skicka in bestyrkt kopia passet https://bolagsverket.se/foretag/originalbestyrktkopiaavskriftochutdrag/bestyrktkopiaavpass.1263.html

3 gillningar