Jag funderar på att starta AB, med det krävs en ytterligare person som styrelsesuppleant. Jag är ganska ensam i Sverige och funderar på att addera min flickvän som styrelsesuppleant. Men hon har inte personnummer (jobbar och bor i en andra EU land).
Han nån av er erferenhet med en sån situation? Där styrelsesuppleanten är medborgare i en annat EU land.
Ska också kontakta Bolagsverket och fråga, men jag är nyfiken av era åsikter under tiden.
Jag jobbar i en större koncern med flertalet svenska dotterbolag. Flera av dessa har bara utländska medborgare i styrelsen så det bör inte vara något problem rent formellt.
@janbolmeson, jag är rumänsk och alla mina nära vänner + föreldrar är i Rumänien
Jag frågar för att jag har googlat runt och fick lära att en styrelsesuppleant skulle ‘inte vara i konkurs, ha förvaltare eller näringsförbud‘. Vet ej hur Bolagsverket skulle kontrollera det för utlandska personer. Om det skulle behöva extra dokument från Rumänien + översättning, kanske det skulle bli enklare att köra enskild firma i början.