Sugen på att gå egen konsult men osäker på om min erfarenhet är tillräcklig

Har varit i branschen i 24 år och anställd konsult i snart 16 år. Även jag tvekar kring detta med att starta eget. Att vara anställd är tryggt, man får sin månadslön oavsett men det har blivit ett “ok” på axlarna med allt det där sociala hos konsultbolaget som jag inte har tid med. Det var kul de första 8 åren, sen byts allt folk ut och nu är jag den som har varit längst på vårat kontor. Orkar inte lära känna nytt folk hela tiden.

Varför tvekar jag till att starta eget? Trots jag har lång erfarenhet har jag suttit på långa uppdrag hos kund, och de har haft äldre tekniker. Nyligen fimpade jag ett nytt uppdrag pga jag saknade 4 års erfarenhet av Docker och Cubernetes som jag aldrig har kommit i kontakt med. Säljaren ville jag skulle bluffa och säga att jag hade jobbat mycket med detta, men nej där går gränsen. Som småbarnsförälder har jag inte speciellt mycket tid att både hålla kunden nöjd och samtidigt hålla mig ajour med att det nya som händer. Vi sitter t.ex. fortfarande med ASP.NET hos denna kund, inte med Blazor.

Sen saknar jag “kontakter”. Man kan ju tro att jag som hållit på så länge har massvis med kontakter, men de kunder jag har varit hos har antingen lagt ner, sålt sin verksamhet eller helt slutat att nyttja konsulter. Andra är hårt styrda av ramavtal och tar inte in via de vanligaste mäklarna. Att komma där med en ny firma blir knepigt.

Största anledningen till att jag vill säga upp mig och starta eget är att jag vill ha FRIHET. Att på gått och ont sälja in mig själv, att slippa ha en säljare och chef som vill gå in och detaljstyra vad man ska göra, speciellt mellan uppdrag, är HEMSKT att sitta som nån sorts livegen slav. Nu hörde jag att de hade infört nån sorts regel att alla som sitter på bänken mellan uppdrag MÅSTE sitta på kontoret. Ingen distans. Helt puckat. Man har ju byggt upp hela sin tillvaro kring flexibilitet och hamnar jag där måste jag nog säga upp mig ändå, det kommer inte funka.

Ja, man kan ju tjäna mer på att vara egen om man lyckas hitta uppdrag, men för mig är nog den största vinsten att slippa ha en chef.

I ditt fall tror jag nog att du bör samla på dig ett maffigare CV först. Jobba några år till.

/

4 gillningar