Jag rekryterar ganska mycket och har två kommentarer:
Det är jättemånga sökande till varje tjänst. Ej ovanligt med 500+
Många är riktigt dåliga på att svara på frågor om ‘Varför har du sökt den här tjänsten?’
Svepande svar, intränat, noll passion och egentligen vet dom inte. (känns klar där jag är, verkar intressant, spännande företag - klyscha på klyscha på klyscha)
Mitt råd baserat på ovan är därför. Sök ENDAST jobb som du verkligen vill ha, och verkligen tror du är 1:a i rankingen på. Ta kontakt personligen med rekryterande chef och förklara just detta.
Om du söker offentliga jobb kan du begära ut ansökningshandlingarna innan för att se vad du konkurrerar mot. Om du inte får arbetet kan du granska dom igen för att se vem som blev vald och överklaga om du helt klart har bättre meriter.
Är rekryteraren inte helt inkompetent så viktas mjuka kriterier alltid högst och dem kräver bara att man når upp till formell grundnivå. Dock så kan det vara värt att kika på om man är intresserad ändå, främst för att slipa på sina egna dokument.
När du är i intervjun fråga: finns det någon osäkerhet kring mig som kandidat till den här rollen eller är det något du hoppades få svar på under denna intervju som du inte tycker jag gett ett tydligt svar på? - då får du tydlighet och får dessutom chansen att rätta till eventuella felaktiga slutsatser som den som rekryterar har dragit.
Om du får ett nej - ring (mejla inte) och fråga ärligt efter feedback. Argumentera inte!
Generellt on du är genuint kompetent. Hör av dig till folk du tidigare arbetat med och be dom hålla ögonen öppna efter roller där du skulle kunna passa. Det är ett betydligt enklare sätt att få nytt jobb på än att söka utannonserade tjänster.
Det här måste ju vara det bästa sättet för att inte få jobbet eller liknande jobb, vem vill anställa en sådan rättshaverist?
Jag rök en gång på en högre offentlig tjänst där jag uppenbart hade bättre meriter. Intervjun gick väldigt bra, men när jag fiskade fram att den tillförordnade chefen också var bland de 3 kvarvarande så visste jag att jag var rökt.
Helt klart en utlysning ”bara för att”, vilket inom det offentliga är väldigt vanligt. Jag har själv vunnit ett jobb på den vägen.
Jag tror att du missförstod något här. Det handlar inte om att de inte vill anställa dig då, de måste enligt lag om du har bäst kvalifikationer och märkligt nog är det ofta så att medelmåttor anställs tack vare personliga kontakter när det fanns betydligt bättre kompetens att tillgå.
Jag menar inte att man ska krångla, men korruption bör alltid motarbetas av oss alla, där ingår vänskapskorruption.