Svårt att hänga med omx30

Hej!

Jag har investerat på börsen sedan 2017 och har bra facit med mig i bagaget. (För mig är bra att slå eller iallafall vara nära omx30 vid årets slut).

Jag ligger på “stabila” aktier som investor och creades medans jag har merparten i fondmarknaden såsom spiltan investmentbolag, dnb global indeks, Avanza global , avanza auto 6, zero med några fler.

Jag har under tidigare år varit nöjd, året är inte slut men jag ligger på ynka 1-2 % + hittills.. är det något speciellt som har hänt? Något jag missar? Hur går det för er andra?

Till stor del är det valutaeffekten i år. Svenska kronan har stärkts.

Sen har jag räknat in att närmsta 4-8 åren kommer vara kaos. Men jag ligger 9% plus jämfört med samma datum 2024, så jag ligger ändå plus.

Men kör mest med globala indexfonder.

1 gillning

Blir nyfiken varför du har gjort det?

Inte svårt att gissa varför.

Jag hoppas jag har fel såklart, men det lär förhoppningsvis ha lugnat ner sig inom 25 år.

Om det inte har det, så lär min avkastning spela liten roll.

3 gillningar

Hade nog inte frågat om jag visst varför….

Edit: iom att du är väldigt specifik med antal år osv.

3 gillningar

Mycket tyder väl på stor global konflikt eller krig. Alla verkar ju ställa in sig på interkontinentalt krig just nu.

2 gillningar

De e farligt att sia in i framtiden om man inte äger en palantir. Interkontinentala världskrig förberedde man sig på i iallafall 40-50 år relativt nyligen och trots det skedde det inte.

Denna fråga är besvarad, så hoppas TS är nöjd. :blush:

1 gillning

Inte farligt, men man har alltid fel om man siar. Men skall ändå försöka.
Men det här handlade mer om nu: Som du säger ägnade vi rätt nyligen många decennier åt att tro på ett stort krig. Sedan gjorde vi det inte i ett par decennier. Men nu har det skiftat tillbaka och vissa makter (Kina, Ryssland) signalerar tydligt att de är intresserade av stora krig framöver.